سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۷ دی ۱۴۰۲ در ۵:۰۶ ب.ظ چاپ مطلب

تغییر رویکرد جوایز امی برای سیاه‌پوستان

Emmy-Awards

هفتاد و پنجمین دوره از جوایز امی برگزار شد، اما اتفاق جدیدی که رخ داد ثبت رکوردی جدید در تقسیم جوایز بود؛ ۵ عدد از ۱۲ مجسمه امی به رنگین‌پوستان رسید و سال ۲۰۲۳ از این حیث با سال ۱۹۹۱ برابر شد.

سوره سینما – آیو ادبیری (خرس) و کوئینتا برانسون (دبستان ابوت) با دریافت جایزه نقش اول و نقش مکمل بهترین بازیگران زن سریال کمدی، برای اولین بار به دو سیاه‌پوستی تبدیل شدند که در یک سال هر دو جایزه این بخش را از آن خود کرده‌اند، و از این حیث نیز رکورد جدیدی را به ثبت رساندند. در این بین برانسون به دومین زن سیاه‌پوست بعد از ایزابل سنفورد (جفرسون‌ها، ۱۹۸۱) تبدیل شد که برنده جایزه نقش اول سریال‌های کمدی می‌شود.

نیسی نش – بتس نیز به سومین زن سیاه‌پوستی تبدیل شد که در دوشنبه شب، جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل در سریال‌های کوتاه را برای بازی در سریال «دامر – هیولا: داستان جفری دامر» دریافت کرد. وی در سخنانی چند پس از کسب جایزه خود عنوان داشت: «من این جایزه را به جای همه زنان سیاه و قهوه‌ای پوستی دریافت می‌کنم که رسانه‌ای نداشته‌ اما به شدت مورد بازپرسی از سوی مقامات پلیس قرار گرفته‌اند؛ افرادی مانند گلندا کلیولند، سندرا بلند و بریانا تیلور.» نش بتس با استناد به کاراکتر خود و همچنین دو زن سیاه‌پوستی که در سال‌های اخیر به دست مجریان قانون کشته شدند اظهار داشت: «در جایگاه یک هنرمند، کار من صحبت از حقیقت است و من این کار را تا روزی که زنده‌ام انجام خواهم داد.»

اتفاق جدیدی که نسبت به سال ۱۹۹۱ رخ داد حضور بازیگران آسیایی تبار در میان نامزدها و برندگان بود. سریال «مشاجره» تقریباً تمام جوایز بخش سریال کوتاهرا درو کرد؛ لی سانگ جین خالق این سریال، جایزه بهترین نویسندگی و کارگردانی این بخش را دریافت کرد و همچنین بازیگران اصلی آن استیون ین و الی وانگ، جایزه بهترین بازیگران مرد و زن نقش اول را دریافت کردند.

همچنین ترور نوآ با برنامه «دیلی شو» خود به اولین فردی تبدیل شد که برنده جایزه بخش جدید بهترین تاک شو می‌شود.

علیرغم موفقیت هنرمندان سیاه‌پوست و آسیایی، لاتین تبارها – بزرگترین جامعه اقلیت فرهنگی در کشور برای سالی دیگر از فصل جوایز به نوعی بایکوت شدند.

در هفتاد و پنجمین دوره از مراسم امی، برندگان غیر سفیدپوست بخش‌های مختلف تاریخ‌سازی کردند و در آن میان همچنین ادای احترامی شد به بازیگران درگذشته تلویزیون در یک سال اخیر؛ از آن افراد می‌توان به بازیگر سریال «فرندز»، متیو پری اشاره کرد که درگذشت وی شوک بزرگی را به تمام مخاطبان این سریال محبوب در چند دهه گذشته وارد کرد.

تاریخ‌سازی الی وانگ با بردن جایزه امی

الی وانگ با بردن جایزه امی به تاریخ پیوست. الی وانگ کمدین با دریافت جایزه بهترین بازیگر نقش اول سریال‌های کوتاه یا آنتولوژی، یکی از معتبرترین جوایز تلویزیونی، در ادامه درو جوایز توسط سریال «مشاجره» به اولین زن آسیایی تباری تبدیل شد که برای یک نقش اصلی برنده جایزه امی می‌شود. سندرا اوه نیز سه بار نامزد بهترین بازیگر سریال درام شده بود، اما در کسب این جایزه موفقیتی نداشت.

کوئینتا برانسون نیز همین کار را کرد

در مراسم امی ۲۰۲۳، شبی که به طور ویژه به تجلیل از تاریخ تلویزیون اختصاص داده شد، موفقیت برانسون تداعی‌کننده نقطه عطفی بود که ۴۰ سال پیش رخ داد. برانسون پس از دریافت این مجسمه طلایی در سال گذشته در قامت نویسنده سریال کمدی (دبستان ابوت)، این بار برای بازی در نقش اول زن این سریال، موفقیت خود را در جایی دیگر تکرار کرد. سابق بر این، ایزابل سنفورد تنها زن سیاه‌پوستی بود که با بازی در سریال «جفرسون‌ها» در سال ۱۹۸۱ برنده این جایزه شده بود. برانسون همچنین با این برد در کنار افرادی نظیر تینا فی و فیبی والر بریج قرار گرفت که در قامت خالقین سریال‌های خود برنده جایزه امی بهترین بازیگر زن شده بودند. او اولین زن سیاه‌پوستی است که به این مهم دست پیدا کرده؛ ایسا رای نیز سه بار با سریال «نا امن» نامزد دریافت جایزه بهترین بازیگر زن شد، اما در کسب این جایزه خوش‌شانس نبود.

نورمن لیر و متیو پری از چهره‌های تاثیرگذار درگذشته‌ای بودند که در این مراسم به آن‌ها ادای احترام شد

راب رینر و سالی استراترس به روی صحنه امی آمدند تا به همکار فقید خود نورمن لیر، و باقی افراد برجسته‌ای که از مراسم قبلی تا این مراسم از دنیا رفتند، ادای احترام کنند. چارلی پوث و گروهش به رسم یادبود از تمام اشخاص درگذشته یک سال اخیر، آهنگ «تو را دوباره خواهم دید» را اجرا کردند. آن‌ها همچنین ورژنی از آهنگ تیتراژ سریال «فرندز» را برای خاطره‌بازی با متیو پری در بخش آخر این برنامه به اجرا گذاشتند.

همچنین جا دارد به سریال‌هایی اشاره کنیم که در چند سال گذشته در بخش‌های مختلف امی نامزدهای بسیاری را به دست آورده، اما در کسب این جایزه موفق ظاهر نشدند.

اسپین‌اف سریال «بریکینگ بد» در طول ۶ فصل خود ۵۳ بار نامزد امی شد اما حتی یک بار هم موفق به کسب جایزه نشد. فصل آخر در ۷ بخش شامل بهترین بازیگر نقش اول مرد سریال درام و بهترین سریال درام نامزد شده بود.

لازم به ذکر است که سریال بریکینگ بد، ۱۶ بار (شامل دو جایزه بهترین سریال درام) موفق به کسب جایزه امی شده بود.

اما سریال «بهتره با سال تماس بگیری» نتوانست موفقیت نسخه اصلی سریال را در مراسم امی تکرار کند.

طی این مراسم سه ساعته سریال «تد لسو» که مجموعاً ۲۱ بار نامزد جایزه امی شده (سریالی که بابت دو فصل ابتدایی خود در بخش‌های مختلف از شانس‌های اول بود و برای هر دو فصل برنده جایزه بهترین سریال کمدی شد) در کسب حتی یک جایزه برای آخرین فصل خود موفقیتی نداشت. همچنین سریال «آخرین بازمانده از ما» که در رتبه دوم بیشترین نامزدی‌های امی ۲۰۲۳ قرار داشت، هیچ جایزه‌ای را با خود به خانه نبرد.

از دیگر سریال‌هایی که بیشترین نامزدی را داشتند اما موفق به کسب جایزه مراسم اصلی امی نشدند می‌توان به «چهارشنبه» (۱۲ نامزدی)، بری (۱۱ نامزدی) و فقط قتل‌های داخل ساختمان (۱۱ نامزدی) اشاره کرد.