سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۸ مهر ۱۳۹۲ در ۱۰:۰۷ ق.ظ چاپ مطلب
نظام کیایی از «عصبانی نیستم» گفت/

«عصبانی نیستم» امید جشنواره امسال/مدیران قبلی چیزی برای ما باقی نگذاشتند

nezam-kiaee

صدابردار «عصبانی نیستم» با اشاره به مستقل بودن این فیلم و ویژگی‌های منحصر به فردش از شرایط فعلی سینما انتقاد کرد.

صدابردار «عصبانی نیستم» با اشاره به مستقل بودن این فیلم و ویژگی‌های منحصر به فردش از شرایط فعلی سینما انتقاد کرد.

نظام‌الدین کیایی صدابردار «عصبانی نیستم» درباره این تجربه و فعالیت‌های تازه خود به سوره سینما گفت: حدودا یک هفته است که فیلمبرداری «عصبانی نیستم» به کارگردانی رضا درمیشیان تمام شده است. ده‌ها پیشنهاد جدید از فیلمسازان مطرح دارم که متأسفانه هیچکدام هنوز به مرحله اجرایی شدن نینجامیده است.

وی گفت: این فیلمنامه‌ها دورخیز فیلمسازان برای ساختن یک فیلم خوب است اما متأسفانه مشکل مالی مانع از تولیدشان شده. این شرایط برآمده از سیاست‌های غلط فرعونیان گذشته و چپاول خزانه سینماست. حتی دولت هم نمی‌تواند برای حمایت از این فیلمسازان پا به عرصه بگذارد چون پولی برایش باقی نمانده. پول‌ها به پروژه‌های فاخر اختصاص یافت و چیزی که در حال حاضر از سینما باقی مانده یک سفره خالی است.

asabani-nistam1

صدابردار «بغض» گفت: در این میان کسانی مثل مهرجویی هم هستند که اگر بخواهیم ۱۰ فیلم مطرح سینمای ایران را نام ببریم به طور قطع ۵ فیلم متعلق به اوست اما نمی‌تواند فیلمش را بسازد. در شرایط حاضر حتی چنین اعتباری راه را برای فیلمسازی میسر نمی‌کند. سینما در شرایط حاضر دچار حالتی شده که فیلمسازان فقط باید به حالت پارتیزانی فیلمشان را بسازند. رضا درمیشیان با هزینه شخصی و با کمک رفقایش «عصبانی نیستم» را ساخت البته همه نمی‌توانند به این شکل موفق به ساخت فیلم جدیدشان شوند. ما در این فیلم ۱۲ نفر بودیم که هر کدام به جای ۶ نفر کار می‌کردیم. شاید به اندازه سه فیلم برای «عصبانی نیستم» زحمت کشیدم چون هیچ حمایتی از کسی نداشتیم.

کیای افزود: این فیلم یک فیلم اجتماعی است. همیشه فکر می‌کنیم فیلم اجتماعی یعنی پرداختن به گرانی، بستن روزنامه یا دیگر دغدغه‌های اجتماعی ولی جوان و کمبودهایش در جامعه بزرگترین نشانه فیلم اجتماعی است. این فیلم درباره فریاد فروخفته جوانانی است که از بابت کمبودها عصبانی هستند. شاید عده‌ای بگویند این فیلم وجه انتقادی‌ش گزنده یا فراگیر است. به قاطعیت می‌گویم هیچ نکته توقیفی در این فیلم وجود ندارد. «عصبانی نیستم» امید جشنواه امسال و هدیه‌ای برای مخاطبان فهیم سینماست. به جرأت می‌گویم بهترین فیلم امسال و شاید چند سال گذشته خواهدشد.

صدابردار «چه خوبه که برگشتی» ادامه داد: شاید در وهله اول نقد این فیلم برای منتقدین ما سخت باشد و یا در نقد آن ضعیف عمل کنند. این فیلم در عین بی تکنیکی بسیار با تکنیک است. ما در هیچ پلانی از کرین یا تراولینگ استفاده نکردیم اما اصالتی که در اندیشه کارگردان و فیلمش نهفته است تکنیک فیلم را پوشش داده است.

asabani-nistam2

وی با اشاره به تم عصبانیت نهفته در فیلم تأکید کرد: کسانی که از شرایطشان عصبای هستند با فیلم ارتباط برقرار می‌کنند. حدودا یک گروه ۴۰ نفری به سرگروهی جواد شمقدری هستند که چون عصبانی نیستند و تنها ما سینماگران را عصبانی کرده‌اند با فیلم ارتباط برقرار نخواهند کرد.

کیایی با اشاره به قدرتمند بودن بازیگران این فیلم که متشکل از بازیگران تئاتر بوده اضافه کرد: نقش باران کوثری به حق برای خود او نوشته شده است. بازیگران تئاتر که در این فیلم از آنها استفاده شده بدون ادا به اندازه دو سوپراستار توانایی دارند. آنها بسیار قدرتمندند و کسی آنها را نمی‌شناسد. برای این فیلم سرمان بالاست. این برداشت وجود دارد که فیلم‌های مستقل به دلیل حمایت نشدن دچار ضعف هستند ولی گروه «عصبانی نیستم» به عشق و شعوری که کارگردان به اندیشه و کارش داشت با اصالت کارش را به سرانجام رساند و بر همه کاستی‌ها غلبه کرد. در طول دوران فعالیتم واقعا این اولین فیلمی است که اینقدر با واضح با فریاد فروخته در آن ارتباط می‌گیرم. فریاد نسلی که در حال خاموشی است.

در«عصبانی نیستم» تازه‌ترین ساخته رضا درمیشیان باران کوثری، نوید محمدزاده، رضا بهبودی و … بازی کرده‌اند.