سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۹ مهر ۱۳۹۲ در ۱۰:۳۷ ق.ظ چاپ مطلب
امیر شهاب رضویان:

رضا خمسه‌ای در هنر سنتی ایران شبیه سعدی افشار بود

shahab-razavian

کارگردان فیلم سینمایی «مینای شهر خاموش» رضا خمسه‌ای را در هنر همپای سعدی افشار دانست.

کارگردان فیلم سینمایی «مینای شهر خاموش» رضا خمسه‌ای را در هنر همپای سعدی افشار دانست.

امیرشهاب رضویان درباره رضا خمسه‌ای بازیگر فقید به سوره سینما گفت: رضا خمسه‌ای، فرزند مرشد احمد خمسه‌ای، قدیمی ترین خیمه شب باز ایران بود. مردی طناز و دوست داشتنی که بازی‌های کودکانه را بلد بود و سال ها توانست برای بچه‌ها برنامه اجرا کند. زبان کودک را کاملا می فهمید و نمایش هایی که اجرا می کرد، همیشه برای بچه ها جالب بود. من با او برای فیلم «سفر مردان خاکستری» آشنا شدم. در حقیقت رفته بودم تا صندوقچه اش را به امانت بگیرم، اما خودش به قدری شخصیت جذابی داشت که تصمیم گرفتم یکی از نقش‌های اصلی را به او بدهم. او قبلا در فیلم‌های مستندی بازی کرده بود؛ اما هیچ وقت نقش اصلی فیلمی را بر عهده نداشت. این مرد از آن تاریخ به بعد پای ثابت تمام کارهای من بود. در «تهران، هفت صبح»، «مینای شهر خاموش»، «تابستان عزیز» و «سفر زمان» از او بازی گرفتم. همیشه یک نقش برای او کنار می گذاشتم.

Reza-khamse-ee

وی افزود: از نگاه من رضا خمسه ای هم ردیف سعدی افشار قرار می گرفت. شاید زمان هنرهایی که این عزیزان دنبال می‌کردند، دیگر گذشته باشد، اما هنوز هم در دانشگاه ها تئاتر عروسکی تدریس می‌شود و خیمه شب بازی یکی از واحدهای این رشته است. رضا خمسه ای به شکل استادانه ای بده بستان خوبی بین عروسک گردان و شخص پا خیمه ای برقرار می کرد که پر از طنز و بداهه بود. پرورش مناسب قصه، دیالوگ های لحظه ای، تکان دادن صحیح عروسک و … از جمله مهارت هایی است که خمسه ای از آن برخوردار بود.

رضویان گفت: رسم جالبی در شیراز وجود دارد. فردای روزهای مهمی مانند عروسی خیمه شب بازها بچه ها را از میان دست و پای بزرگترها جمع می کنند تا هم آنان سرگرم باشند و هم پدر و مادرها به کار و زندگی شان برسند. از بهزاد غریب‌پور و همه کسانی که از نمایش عروسکی حمایت کردند، تشکر می‌کنم.

رضا خمسه‌ای متولد ۱۳۱۳، فرزند مرشد احمد خمسه ای، تا سال ها همراه پدر خود در کافه شهرداری (تئا تر شهر فعلی) و باغ گلستان به اجرای این نمایش سنتی مشغول بود. بعد از درگذشت مرشد احمد خمسه ای، وی فعالیت خیمه شب بازی را ادامه داد و بار ها به نمایندگی از ایران در جشنواره های مختلف جهانی نمایش عروسکی شرکت کرد. خمسه ای با فیلم سینمایی «سفرمردان خاکستری» امیرشهاب رضویان وارد حرفه بازیگری سینما شد و پس از آن در دیگر فیلمهای این کارگردان به ایفای نقش پرداخت. وی ۱۵ مهرماه درگذشت.