سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۰ اسفند ۱۴۰۲ در ۹:۴۷ ب.ظ چاپ مطلب
«همزمان با نسل‌کشی جایزه ندهید»

تظاهرات حامیان فلسطین بیرون سالن اسکار

Free-Palestine

همزمان با نود و ششمین دوره از مراسم اسکار، در نتیجه همکاری انجمن نویسندگان لس آنجلسی مخالف جنگ در غزه با انجمن فعالان حوزه فیلم برای فلسطین و اعضای انجمن سگ-افترا راه‌پیمایی اعتراضی حامیان فلسطین با شعار آتش‌بس ترتیب داده شده است.

سوره سینما – تظاهرات حامی فلسطین با شعار «آتش‌بس در غزه» امروز در لس‌ آنجلس به سمت مراسم اسکار برگزار خواهد شد.

این تظاهرات با همکاری چندین سازمان از قبیل، هنرمندان و فعالان سینما در همکاری با سازمان نویسندگان لس آنجلسی مخالف جنگ در غزه، انجمن فعالان حوزه فیلم برای فلسطین، و اعضای سگ – افترا و بسیاری دیگر ترتیب داده شده و شعار اصلی آن‌ها: «همزمان با نسل‌کشی جایزه ندهید» است.

سازمان‌دهندگان این برنامه پیش‌بینی می‌کنند که صدها نفر با تقاضای آتش‌بس فوری و دائمی در غزه، برای این تجمع، اعتراض و انسداد مسیرها حاضر شوند. آن‌ها همچنین در بیانیه‌ای خواستار توقف «محاصره و اشغال فلسطین هستند.»

انجمن فعالان فیلم برای فلسطین در همکاری با انجمن یهودیان خواستار صلح، بیانیه‌ای را در اینستاگرام منتشر کرده و در آن از مردم خواسته‌اند تا در روز یکشنبه راس ساعت ۱ در محل تئاتر سینراما حاضر شوند.

در این پست اینستاگرامی آمده است: «صنعت سرگرمی نمی‌تواند حواس ما را پرت کند. ما به اعتراضات خود ادامه خواهیم داد و خواستار آتش‌بس دائمی و آزادی فلسطین هستیم. بپاخیزیم و خیابان‌ها را تسخیر کرده و به آن‌ها نشان دهیم که ما از این نسل‌کشی در جریان چشم‌پوشی نخواهیم کرد! آتش‌بس‌ فوری!»

یک‌شنبه نه تنها روز مراسم اسکار است، بلکه اولین روز ماه مبارک رمضان برای بسیاری از اهل غزه می‌باشد. در این بین اسرائیل نیز از قبل برنامه خود را برای حمله زمینی به شهر رفح در این روز اعلام کرده بود. رفح شهری کوچک در قسمت جنوبی نوار غزه است که بیش از یک میلیون نفر به اجبار در آن پناه گرفته‌اند.

پیش از اعلام هماهنگی‌ها برای تدارک تظاهرات به سمت مراسم اسکار، تظاهرات ضد جنگی در بیرون از سالن مراسم جوایز مستقل اسپریت در سانتا مونیکا در ۲۵ فوریه ۲۰۲۴ برگزار شد. معترضان بیرون از سالن این مراسم شعارهای «فلسطین را آزاد کنید»، «زنده‌ باد فلسطین» و «آتش‌بس فوری» را ضبط کرده و از بلندگوها با صدای بلندی پخش می‌کردند.

فرمانده رندی گودارد از نیروی پلیس لس آنجلس در روز گذشته در مصاحبه با نیویورک‌ تایمز عنوان کرده بود که پس از شنیدن اخباری مبنی بر تظاهرات ضد جنگ در اطراف سالن مراسم، تدابیر امنیتی برای مراسم امسال تشدید خواهد شد.

گودارد که مسئول اصلی تامین امنیت مراسم اسکار است اظهار داشت: «هدف ما این است که برگزاری مراسم در بهترین شرایط را تضمین کنیم تا میهمانان در آرامش و امنیت کامل در آنجا حاضر شوند. و اما بیشترین تلاش خود را در جهت برقراری ارتباط با گروه‌های معترض خواهیم کرد تا به آن‌ها اعلام کنیم که ما همچنین برای حمایت از حقوق اساسی شما در این‌جا حاضر خواهیم بود.»

این اولین باری نیست که بزرگترین شب هالیوود همزمان با جنگی دوقطبی ساز در آمریکا در جریان است. اسکار ۲۰۰۳ درست سه روز بعد از تهاجم آمریکا به عراق اتفاق افتاد، با این که هفته‌ها قبل ستارگانی اعم از مت دیمون، جورج کلونی، جسیکا لنگ و هلن هانت طی نامه‌ای از رئیس جمهور وقت آمریکا جورج دبلیو بوش خواستار لغو حمله به این کشور شده بودند.

معرفی‌کنندگان هر بخش در لحظه آخر کنار کشیدند؛ نامزدها عمدتاً حاضر نشدند؛ میهمانانی که در مراسم شرکت کردند در کنار فرش قرمز نایستادند و از آن‌ها درخواست شد تا لباس‌هایی تیره‌تر بپوشند. و آن شب بسیاری از افراد نظیر آدرین برودی، نیکول کیدمن و کریس کوپر اظهارات تندی در رابطه با جنگ داشتند.

در اتفاقی مشابه، بسیاری از سلبریتی‌ها نیز از زمان آغاز جنگ اسرائیل و فلسطین نظرات خود را ابراز داشته و خواستار آتش‌بس فوری بوده‌اند. درست چند هفته بعد از آغاز جنگ و تهاجم شدید اسرائیل به غزه افراد سینمایی سرشناسی از قبیل اندرو گارفیلد، کریستن استوارت، اسکار آیزک، کوئینتا برانسون، آیو ادبیری، کیت بلانشت، حسن منهاج، جرمی استرانگ و واکین فینیکس، نامه‌ای را مبنی بر «کاهش تنش فوری و آتش‌بس در غزه» امضا کرده و برای مقامات بلندپایه‌ ارسال کردند.

راج کاپور، یکی از تهیه‌کنندگان اجرایی نود و ششمین دوره از مراسم اسکار در مصاحبه با هالیوود ریپورتر در مورد اختلالات احتمالی ناشی از اعتراضات و آمادگی وی و تیم تهیه‌کنندگی اظهار داشت:

«تدارکات ویژه‌ای دیده‌ایم و صدها نفر در پشت صحنه برای تصمیم‌گیری در شرایط مختلف حاضر خواهند بود. برنامه‌ای اساسی برای مدیریت مراسم وجود دارد اما در آخر در صورتی که اتفاق غیرمنتظره‌ای رخ دهد، عده محدودی هستند که تصمیمات کلیدی را خواهند گرفت. برای کوچک‌ترین بخش‌های این مراسم تمهیدات ویژه و فراوانی را صورت گرفته است.»

 


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>