سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۱ اسفند ۱۴۰۲ در ۲:۰۹ ب.ظ چاپ مطلب
اسکار ۹۶ مثل همیشه پرحاشیه؛

فلسطین، فلسطین… ترامپ!

Palestine-Oscar

نود و ششمین دوره از مراسم اسکار بامداد دوشنبه به وقت ایران در سالن دالبی تئاتر لس آنجلس با حواشی همیشگی خود برگزار شد؛ زد و خورد لفظی جیمی کیمل و ترامپ، شکستن طلسم جایزه نگرفتن نولان و حمایت از فلسطین از سوی سلبریتی‌ها و کمپین‌های مختلف از حواشی اصلی این مراسم بودند.

سوره سینما – همان طور که پیش‌بینی می‌شد فیلم «اوپنهایمر» نولان، با نگاهی بر آغاز عصر اتمی جهان، نود و ششمین دوره از مراسم اسکار را با بردن ۷ جایزه شامل بهترین فیلم و بهترین کارگردانی از آن خود کرد. این فیلم که همزمان با نزاع‌های بین‌المللی توجه دوچندانی را دریافت کرد، موفق شد جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد و بهترین بازیگر نقش مکمل مرد برای کیلین مورفی و رابرت داونی جونیور را نیز تصاحب کند.

کیلین مورفی پس از دریافت جایزه خود اظهار داشت: «ما فیلمی در مورد خالق بمب اتم ساختیم؛‌ حالا بد یا خوب، در حال زندگی در جهان رابرت اوپنهایمر هستیم. بنا بر این من می‌خواهم این جایزه را به تمام صلح‌طلبان اهدا کنم.»

در این میان لازم به ذکر است که نولان جایزه خود را پس از تاریخچه‌ای پیچیده با اسکار دریافت کرد – او پیش از این هفت بار برای آثاری از قبیل «دانکرک»، «ممنتو» و «تلقین» نامزد شده بود. اما آکادمی موفق‌ترین و بزرگترین اثر او یعنی «شوالیه تاریکی» را برای بهترین فیلم و کارگردانی نادیده گرفت؛ حذف «شوالیه تاریکی» نولان در آن زمان بسیاری را خشمگین کرد و این سازمان را بر آن داشت تا از سال بعدش، تعداد نامزدی بهترین آثار سال را از ۵ فیلم به ۱۰ فیلم افزایش دهند. نولان از طرفداران اصلی تجربه حضور در سالن سینما، پس از دریافت جایزه خود، به هنری که عاشقش است ادای احترام کرد.

او اظهار داشت: «سینما کمی بیش از ۱۰۰ سالش است. من در سرم ۱۰۰ سال حضور در فضای نقاشی یا تئاتر را تصور می‌کنم. نمی‌دانیم که این مسیر خارق‌العاده از این جا به بعد به کجا می‌رود، اما این که در نظر شما، من بخشی پررنگ و معنادار از این مسیر بوده باشم، برای من یک دنیا می‌ارزد.»

رابرت داونی جونیور، دیگر ستاره مرد فیلم «اوپنهایمر» نیز لباس آهنی خود را با اسکار طلایی تاخت زد.

این بازیگر با بازی در نقش لوئیس استراوس در فیلم «اوپنهایمر»، اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل را از آن خود، و برای دوران حرفه‌ای پر حاشیه و پر پیچ و خم خود نقطه عطفی را رقم زد. او پس از دریافت جایزه‌اش، از همسر خود، و دوران کودکی افتضاحش تشکر کرد.

نود و ششمین دوره از مراسم اسکار همزمان با اشک‌ها و لبخندهایش، استریمرها را با گریه به خانه فرستاد. شبکه نتفلیکس تنها با ۱ جایزه این مراسم را ترک کرد و اپل با وجود به دست آوردن ۳۲ نامزدی با آثار مختلف از زمان آغاز به کار این شبکه دست خالی به خانه رفت.

نتفلیکس تنها جایزه خود را در دسته فیلم کوتاه لایو اکشن برای «داستان شگفت‌انگیز هنری شوگر»، اقتباسی از داستان رولد دال دریافت کرد. این فیلم ۴۰ دقیقه‌ای با تیم بازیگری شگفت‌انگیزی نظیر بندکیت کامبربچ، دو پتل، بن کینگزلی و رالف فاینز، اولین جایزه اسکار را برای کارگردانش، وس اندرسون به ارمغان آورد.

در نود و ششمین دوره از اسکار در روز یک‌شنبه، نتفلیکس از تمام استودیوها و پلتفرم‌ها با ۱۹ نامزدی در میان ۱۱ فیلم، شامل هفت عدد برای فیلم «مایسترو» بردلی کوپر – پیشی گرفته بود اما تنها با ۱ جایزه کار خود را به پایان رساند. استودیو اپل هم با ۱۳ نامزدی که ده تای آن برای «قاتلان ماه گل» اسکورسیزی بود، پا به مراسم گذاشت، ولی دست از پا درازتر راهی منزل شد.

تخمین زده می‌شود که اپل برای فیلم سه ساعت و نیم اسکورسیزی با بازی ستارگانی نظیر لیلی گلدستون، لئوناردو دیکاپریو و رابرت دنیرو در حدود ۲۱۵ میلیون دلار هزینه کرده باشد. آن‌‌ها همچنین رقمی نزدیک به ۲۰۰ میلیون دلار را نیز به پای فیلم «ناپلئون» ریدلی اسکات با بازی واکین فینیکس در نقش اصلی ریخته بودند، که با وجود نامزدی در بخش‌هایی از قبیل طراحی تولید، طراحی لباس و جلوه‌های ویژه، موفقیتی به دست نیاورد و با صفر جایزه به کار خود پایان داد.

همزمان با حمایت سازمان‌های مختلف از مردم فلسطین و غزه، افراد سرشناسی در مراسم اسکار به گونه‌ای دیگر حمایت خود را از آتش بس در غزه اعلام داشتند. بیلی آیلیش، فینیس اوکانل، مارک رافلو، ایوا دوورنی، رامی یوسف و کوآنا چیسینگ‌هورس در میان آخرین ستارگانی بودند که بر روی فرش قرمز پا گذاشتند، و با زدن سنجاق‌های قرمز رنگ بر یقه‌های خود، به حمایت از فلسطین و مردمانش برخواستند – این بار در مراسم آکادمی اسکار. همچنین ماهرشالا علی بازیگر برنده اسکار با این که بر روی فرش قرمز راه نرفت به هنگام معرفی نامزدهای بهترین بازیگر نقش مکمل مرد یکی از این سنجاق‌ها را به سینه زده بود. اما معنی این سنجاق‌های سینه چیست؟

Palestine-Oscar3

بر روی این سنجاق دستی به دور قلب سیاه ترسیم شده و پیام آن آتش‌بس فوری در غزه است؛ به گزارش مقامات بهداشت فلسطین از آغاز این جنگ تا کنون بیش از ۳۰ هزار نفر در غزه به شهادت رسیده‌اند. اخیراً ۴۰۰ سلبریتی دیگر به کمپین Artists4Ceasefire (هنرمندان برای آتش‌بس) پیوسته‌اند؛ کمپینی که در اواخر اکتبر با انتشار نامه‌ای از مجلس آمریکا و رئیس جمهور این کشور خواست تا با استفاده از قدرت خود برای آتش‌بس فوری در غزه اقدام کنند.

کمپین هنرمندان برای آتش‌بس در بیانیه‌ای اظهار داشتند: «این سنجاق‌های سینه حامل پیام حمایت جمعی از آتش‌بس فوری و دائم، آزادی تمام اسرا و ارسال فوری کمک‌های بشردوستانه به غزه هستند.»

مسئله حمایت از آتش بس فوری جنگ فلسطین در روز مراسم اسکار، به یکی از داغ‌ترین موضوعات تبدیل شد. روزها قبل از مراسم اسکار، سازمان‌های حامی فلسطین در همکاری با یکدیگر مقرر کرده بودند تا در راهپیمایی اعتراضی به سمت مراسم اسکار حرکت کرده و با وجود آوردن اختلالات در جریان برگزاری این مراسم پیام خود را به دنیا برسانند.

معترضان در خیابان هایلند تجمع کرده و جلوی بسیاری از خودروها که در حرکت به سوی سالن دالبی تئاتر بودند را گرفته و اکثراً سلبریتی‌ها مجبور شدند تا خودروهای خود را ترک کرده و پیاده به سوی مراسم بروند. در نتیجه این راهپیمایی اعتراضی حامی فلسطین، مراسم چند دقیقه‌ای دیرتر شروع شد و در آن بین این سوال به وجود آمده بود که آیا نامزدهای امشب همگی به مراسم خواهند رسید یا خیر.

همزمان با عبور مهمانان مراسم، صف‌های اعتراضی یک صدا شعار «آتش‌بس فوری و دائمی» را فریاد می‌زدند و عده‌ای از افراد حاضر در این تجمعات مستقیماً به سوی افراد راهی مراسم فریاد می‌زدند و قصد داشتند آن‌ها را تحت تاثیر قرار دهند.

بسیاری از مدیران ارشد هالیوودی به دلیل تظاهرات با حداقل یک ساعت تاخیر در مراسم حاضر شدند. مدیر استودیو دیزنی باب ایگر و همسرش در میان این افراد بودند که ورود لحظه آخری به مراسم داشتند و روسای استودیوهای آمازون و پارامونت، جنیفر سالک و برایان رابینز نیز کمی بعد از آن‌ها پا به مراسم گذاشتند.

Palestine-Oscar2

فیلم درام هولوکاستی آلمانی زبان جاناتان گلیزر با بازی کریستین فریدل و ساندرا هولر، به اولین فیلم بلند انگلیسی تبدیل شد که برنده جایزه بهترین فیلم بین‌المللی می‌شود.

جاناتان گلیزر پس از دریافت جایزه خود در سخنانی چند موضوع فیلمش را با جنگ در غزه مرتبط دانست و اظهار داشت که از زمان آغاز درگیری‌ها میان فلسطین و اسرائیل، دولت اسرائیلی با ریاست بنیامین نتانیاهو عملیات زمینی را آغاز کرد که منجر به شهادت بیش از ۳۰ هزار فلسطینی شده است.

گلیزر رو به مخاطبانی که ایستاده او را تشوق کردند عنوان داشت: «تمام انتخاب‌های ما به گونه‌ای بوده‌اند تا مظهری از ما باشند و در حال حاضر با ما مواجهه کنند. فیلم ما نشان می‌دهد که انسانیت‌زدایی و از دست دادن صفات درست انسانی سرآخر به کجا ختم می‌شود.»

«در حال حاضر ما افرادی هستیم که یهودی بودن خود را پنهان می‌کنیم و این اشغال از طرف دولت اسرائیل مسئله هولوکاست را به طور کامل از یادها برده است، زیرا این اشغال جان بی‌گناهان بسیاری را گرفته و زندگی باقی را مختل کرده است – این‌ها همه قربانی نادیده‌گیری صفات انسانی هستند… چطور باید تحمل کنیم؟»

در ادامه این مراسم جیمی کیمل به حاشیه‌آفرینی دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق این کشور پرداخت. جیمی کیمل مجری این مراسم درست پیش از اعلام جایزه بهترین فیلم از سوی آل پاچینو، لحظاتی را به آخرین پست دونالد ترامپ در فضای مجازی اختصاص داد و آن پست را بلند بلند در برابر همه خواند:

ترامپ در این پست از دنبال‌کنندگان خود پرسیده بود:‌ «آیا مراسم اسکار مجری بدتری از جیمی کیمل به خود دیده است. شروع او در این مراسم ضعیف‌تر از یک مجری معمولی بود و او در تلاش است تا چیزی را از خود به نمایش بگذارد که نیست و هیچ‌وقت نخواهد بود. از شر کیمل خلاص شوید و شاید بتوانید آن را با مجری بی‌مصرف ارزان‌تری مثل جورج اسلوپانوپولوس جابجا کنید. او بر روی صحنه کاری خواهد کرد که همه بزرگتر، قوی‌تر و جذاب‌تر به چشم آیند.»

کیمل هم سریعاً به جبران لطف ترامپ برخاست و گفت: «خب، خب… حالا ببینم می‌تونید حدس بزنید که کدوم رئیس جمهور سابق الان این پست رو توی فضای مجازی منتشر کرده. هیچ‌کس حدسی نداره؟ نه؟ خب، ممنون، بله ترامپه. رئیس جمهور ترامپ ممنون و متعجبم که داری برنامه ما رو تماشا می‌کنی… راستی از وقت خوابت تو زندان نگذشته؟»

 


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>