سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۴ آبان ۱۳۹۲ در ۱۲:۰۷ ب.ظ چاپ مطلب
محدود کردن عملکرد دفاتر پخش/

سعدی: محدود کردن دفاتر پخش فعال به ضرر بخش خصوصی است

saeed-sadi

یک پخش‌کننده محدود کردن فعالیت دفاتر پخش بدون ایجاد زیرساخت‌های مربوطه برای بخش خصوصی زیان آور ارزیابی کرد.

یک پخش‌کننده محدود کردن فعالیت دفاتر پخش بدون ایجاد زیرساخت‌های مربوطه برای بخش خصوصی زیان آور ارزیابی کرد.

سعید سعدی تهیه‌کننده و مدیر دفتر پخش نسیم صبا درباره مصوبه کانون پخش‌کنندگان و محدود کردن آنها در پخش تنها ۴ فیلم در طول سال به سوره سینما گفت: این مصوبه تنها به ضرر دفاتر پخشی تمام می‌شود که با نگاه هوشمندانه و تلاش خود توانسته‌‌اند شرایط مناسبی را برای اکران آثار فراهم کنند و همواره فعال باشند. در این زمینه دفاتر پخشی که آنچنان فعالیتی نداشتند و از یک دفتر پخش تنها مجوزش را داشتند هیچ ضرری نمی‌کنند. چرا که پیش از این مصوبه هم در طول سال نمی‌توانستند بیشتر از دو فیلم پخش کنند.

تهیه کننده فیلم سینمایی «اینجا بدون من» ادامه داد: یک دفتر پخش که توانسته اعتماد فیلمسازان را به خود جلب کند و آثار را صحیح به مردم عرضه کند مطمئنا تعداد نیروی انسانی و امکاناتی خود را با نگاه کارشناسانه اضافه کرده است و با یان مصوبه مطمئنا شرایط کار آن شرکت دچار تغییر می‌شود. اما دفتر پخشی که با گاها با یک نفر اداره می‌شده هیچگونه ضرری نمی‌کند.

تهیه‌کننده فیلم سینمایی «روزهای زندگی» افزود: این طرح قبلا هم قرار بود انجام شود و هر دفتر پخش ۸ فیلم را در طول سال روانه اکران کند که جواب نگرفت. برای رسیدن به یک ایدآل که دفاتر پخش فعال در سینما زیاد شوند زیرساخت‌ها و حمایت‌هایی باید وجود داشته باشد. تا از این رو خلاقیت و روند پخش در سینمای ایران دچار تغییر و از کلیشه ها دوری شود.اما در این طرح اغلب دفاتر پخش دفتر تولید نیز هستند و طول سال یک یا دو فیلم خودشان تولید می‌کنند که مطمئنا پخش آنها را خودشان انجام می‌دهند. در این صورت بسیاری از آثار بلاتکلیف می‌مانند و فیلمسازان نمی‌توانند سرمایه خود را به خطر بیندازند و به دفاتر پخش غیر فعال بسپارند.

وی در پایان گفت: بخشی از عواملی که یک دفتر پخش را کار آمد می‌کند به خود مدیران آن دفاتر برمی‌گردد و بخشی دیگر آن به حمایت‌ها و ایجاد زیر ساخت‌های مناسب. تعدد دفتر پخش غیر فعال به مراتب زیان آور تر از وجود تعداد کمی دفتر پخش فعال و کار آمد است. محدود کردن دفاتر پخش فعال در نهایت بیشتر به ضرر بخش خصوصی سینما تمام می‌شود.