سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۳ آبان ۱۳۹۲ در ۱۰:۲۵ ق.ظ چاپ مطلب
جایزه بزرگ شهید آوینی -1/

شیوه شهید آوینی آغازی بر ساخت هنرمندانه مستند به تمام معنا است

janati-avini

چهارمین دوره جایزه بزرگ شهید آوینی شامگاه ۱۲ آبان با حضور رییس سازمان سینمایی و تعدادی از سینماگران برگزار شد.

چهارمین دوره جایزه بزرگ شهید آوینی شامگاه ۱۲ آبان با حضور رییس سازمان سینمایی و تعدادی از سینماگران برگزار شد.

سوره سینما- مراسم چهارمین دوره جایزه بزرگ شهید آوینی ویژه فیلم‌های مستند شامگاه ۱۲ آبان در تالار وحدت با حضور دکتر حجت‌الله ایوبی رییس سازمان سینمایی، علیرضا رضاداد مشاور رییس سازمان سینمایی، سید مهدی طباطبایی‌نژاد مدیر مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، فرزندان شهدا، مستندسازان و اصحاب رسانه  برگزار شد. در این مراسم  پرویز شیخ‌طادی، حسین معززی‌نیا، عزیزالله حمیدنژاد، محمد آفریده، مصطفی و مرتضی رزاق‌کریمی، مسعود فراستی، مهدی مسعودشاهی، ارد عطارپور و فرزندان شهید آوینی، شهید تندگویان و دیگر خانواده‌های شهدا حضور داشتند. تفاوت مراسم امسال با دیگر دوره‌های بزرگداشت برای شهید هادی باغبانی، محمد یوسف‌زادگان فیلمبردار جنگ و مرحوم طاها کریمی مستندساز بود.

محمدرضا شهیدی‌فر که اجرای مراسم را در دست داشت در آغاز برنامه و پس از سرود ملی و قرائت قرآن کریم چشم‌انداز سینمای ایران را با وجود مدیریت جدید و توجه به نحله‌های فکری مختلف روشن ارزیبابی کرد و گفت: شهید آوینی یگانه نظریه‌پرداز سینمای ایران بعد از انقلاب بود که به دلیل شناخت نظریه‌های فکری غرب و مبانی نظری دینی توانست به دیدگاه‌های جدید و مپرثر در حوزه نظریه برسد. کاش آوینی‌ها بیشمار بودند. این جایزه بزرگ برای زنده نگاه داشتن یاد او و تلاش برای ادامه رهیافت اوست.

سید مهدی طباطبایی‎‌نژاد مدیر مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی اولین کسی بود که روی سن آمد. وی در ابتدای صحبتش تأکید کرد: خدا را شکر می‌کنم وارث میراث ارزشمندی هستم که از دوستان گرانقدرم پژمان لشگری‌پور و محمد آفریده به من رسید. امیدوارم برکت این میراث در کار و زندگی همه ما جاری باشد. جناب ویزر محترم ارشاد به خاطر مشغله‌ای که داشتند نتوانستند در بین ما حضور داشته باشند. عذرخواهی کردند و پیامی را برای این مراسم تهیه دیدند که آن را برای شما قرائت می‌کنم. بسم‌الله الرحمن الرحیم.

 در جهانی که سیر و سلوک دائم ذرات حرکتی کمال‌گرایانه از بودن تا شدن است هنر میتواند شیواترین فرصت‌ها را در ساحت بی تکرار نو شدن تثبیت کند. و هفتمین گونه‌اش لحظاتی جاودانه و بی سابقه بیافریند. بدین اعتبار خداوند تقدیر فرمود که درک این نکته به شکلی هنرمندانه و دور از تعصب و کوته نگری در وجود انسانی هنرمند و دردآشنا به ضرورت‌های روزآمدی به بروز برسد. سید مرتضی آوینی از آنجا نامی برای سیادت اهل قلم و اندیشه شد که با رصد مؤلفه‌های انقلاب فرهنگی انقلابی را در شیوه نگرش و تفکر به آنچه می‌توان به تصویر کشید رقم زد. او با حضور مستیقم خود در متن تولید و مراحل مختلف آفرینش آثارش در مقام کارگردان نزدیکترین ارتباط با واقعیت‌های موضوع را به تجربه و معرفی ایستاد. او با حضور بی واسطه دقیق‌ترین و صادق‌ترین تصویر را از تمامی واقعیت بدون تحریف و مستندنمایی محض ماندگار کرد. آن هم نمایشی بدان پایه از خلوص و عمق که مخاطب از مجموع دقایق واقعی در قاب دوریبن و ظرفیت کلام و بی دخالت کارگردان در قضاوت نهایی بتواند مرزهای نورانی اما گاه غبارگرفته در ازدحام سیاست‌زدگی و منفعیت‌طلبی‌های حرفه‌ای به درستی و راستی دریابد.

 شیوه شهید آوینی تعریفی متفاوت و آغازی هنرمندانه برای ساخت فیلم مستند در تمامی معنا و ظرفیت‌های آن است و شاخص‌ترین اسناد این تعریف تازه را می‌توان از مجموعه «روایت فتح» تا «شهری در آسمان» سراغ گرفت که با تفکری اشراقی مؤثرترین و ماندگارترین نوع روایت و بازگویی را در پیکره فیلم مستند به نمایش می‌گذارد. از این منظر می‌توان چهارمین دوره جایزه بزرگ شهید آوینی را ادامه مسیری ضروری، روشن و امیدبخش و به دور از سبک‌های رایج مستندسازی برای ساخت و ارائه مستندهایی دانست که ریشه در آگاهی، مسئولیت پذیری و بیداری وجدان تمامی انسانهای امروز و نسل‌های فردای بشریت دارند. و هنر را رسالت و عزتی جز برای حضور و پیامدهای روحانی‌اش تصور نمی‎‌کنند.

پس دور از انتظار نیست که توفیق پیوندیافتگان با نگرش آن هنرمند جستجوگر در فرصت های متداول این جایزه بیابیم. سید شهیدان اهل قلم بنیانگذار شیوه و نگرشی نو در فیلم‌های مستند بعد از انقلاب که اینک به سبک و سیاقی ارزشی و ژانری قابل تأمل در سینمای مستند تبدیل شده است امیدوارم تفکر و تلاشی که با قدم بلند و قلم والای این هنرمند مردمی شکل گرفت با اهتمام هنرمندان متعهد این مرز و بوم ادامه یابد و منشأ آثار هنری شود.  درود و تهیات خالصانه‌ام را به برگزیدگان و برگزارکنندگان این مسابقه تقدیم می‌کنم و امیدوارم روش این شهید بیش از پیش در ساحت هنر نهادینه شود. علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی.