سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۳ آبان ۱۳۹۲ در ۱۱:۱۵ ق.ظ چاپ مطلب
جایزه بزرگ شهید آوینی -2/

شهید آوینی مرز سینمای دفاع مقدس و جنگ را مشخص کرد

ayubi-avini

رئیس سازمان سینمایی نقش شهید آوینی در تعریف سینمای دفاع مقدس را ستود.

رئیس سازمان سینمایی نقش شهید آوینی در تعریف سینمای دفاع مقدس را ستود.

سوره سینما: پس از قرائت متن پیام وزیر ارشاد به مراسم جایزه بزرگ شهید آوینی ویدئویی از مصاحبه‌ها، عکس‌ها و تصاویر کمتر دیده شده از شهید آوینی پخش شد که نریشن با صدای ناصر طهماسب بود. محمدرضا شهیدی‌فر با این مقدمه حجت‌الله ایوبی رییس سازمان سینمایی را به روی سن فراخواند که آقای ایوبی در این مدتی که ریاست سازمان را بر عهده داشتند کمتر سخن گفته‌اند حالا باید ببینیم در اینجا با همان میزان احتیاط قدیمی سخن می‌گویند یا خیر.

آوینی را به هر جای دنیا معرفی کنید او را می‌پسندند

ایوبی در ابتدای صحبتش در واکنش به صحبت‌های شهیدی‌فر گفت: با این مقدمه آقای شهیدی من اگر محتاط نبودم محتاط شدم. تا حالا فکر نمی‌کردم دارم محتاطانه حرف می‌زنم. بنابراین با این توجه کوتاه در خدمت شما خواهم بود. جای خوشحالی است و باعث افتخار که در این مراسم باشکوه حضور داریم. مراسمی که به نام شهید آوینی است. شهیدی که امروز بیش از هر زمانی نیاز داریم ببینیم او واقعا که بود. قلم زیبا، چهره شیوا بیان دلنشین و آثاری ماندگار. شهید آوینی را هر جای دنیا معرفی کنید او را می‌پسندند. شخصیتی آرام، جذاب، دلنشین و جذاب. امروز ایران و جهان اسلام به این نگاه دینی لطیف نیازمند است. آوینی خودش بود. آنچه می‌نوشت یا می‌ساخت نگران پخشش بود. برای جشنواره‌ها فیلم نمی‌ساخت.

رئیس سازمان سینمایی ادامه داد: او نشان داد که تفکر هنر برای هنر ناصحیح است. آوینی ثابت کرد هنر فقط برای هنر و غوغای درون هنرمند نیست. هنر متعهد و دارای رسالت است. بیش از همیشه نیازمند هنر متعهد هستیم. او یک نگاه و خط است که باید همیشه جلوی چشممان باشد. بر این باورم که سینمای پر افتخار کشورمان که خدمات زیادی به انقلاب و نظام کرده امروز باید وظیفه‌ای سنگین‌تر را بر دوش بکشد. تصویر افراطی از اسلام را باید تغییر داد. سینمای ایران با تکیه بر فرهنگ ناب شیعی می‌تواند تصویر غلط اسلام در ذهن جهانیان را عوض کند.

Jayezeh Avini (1)

وی افزود: ایرانی‌ها در گذشته با برداشت صحیح از اسلام چهره هنری و معنوی اسلام را نمایانگر کردند. امروز هم با زبان تصویر همین کار را باید انجام داد. سینمیا آوینی برای مردم بود. هر سینماگری که برای مردم فکر کند و بسازد مردمی است. این شهید  سینمای دینی را دوباره معنا کرد. خیلی از سینماگران ما دینی و دنباله‌رو سینمای دینی هستند. صف‌بندی در این راستا روا نیست. هر سینماگری می‌تواند  ارزش‌های انسانی و دینی را با سبک و سیاق خود عنوان کند. سینمیا یاران برخلاف خیلی از کشورهای منطقه و جهان هم از تکنیک هم از ذخیره‌های مضمونی و محتوایی فراوان برخوردار است.

 ایوبی ادامه داد: شهید آوینی مشخص کرد که سینمای دفاع‌مقدس با سینمای جنگی متفاوت است. فیلم جنگی را هر جای و برای هر جنگی می‌توان ساخت. اما چنانچه هنرمند زیبایی‌های نهفته در دفاع‌مقدس را به تصویر بکشد حتی اگر صحنه نبرد را نشان دهد به معنای واقعی دفاع مقدس نزدیک شده است. این نگاه را آوینی منتشر کرد. این صحنه‌های زیبا را به تصویر کشید و جاودانه شد. امیدوارم این جایزه بزرگ به جشنواره تبدیل شود تا فیلم‌ها را مردم ببینند.  با آقای طباطبایی صحبت شده که در جشنواره سینما-حقیقت سال آینده بخشی را به نمایش فیلم‌های جایزه بزرگ شهید آوینی اختصاص بدهیم. دیدن این مستندها لازم و ضروری است.

وی ادامه داد: البته آقای طباطبایی‌نژاد قول داده‌اند در سینما-حقیقت امسال شبی را به شهید آوینی اختصاص بدهند. راجع به این شهید صحبت و گفتگو صورت بگیرد. به هر حال آقای شهیدی گفتند با احتیاط صحبت کنید بنده وارد مسائل دیگر سینما نمی‌شوم. فرصت‌های دیگری هم هست. امید داریم در فضای اعتماد متقابل سینمای پرافتخار و نجیب این کشور افتخارآفرینی کند. امیدوارم ما خادمان فرهنگ و هنر بتوانیم موج امید را که به وجود آمده تقویت کنیم و موانع پیشرفت را از پیش پای شما فیلمسازان برداریم. من می‌دانم شما به ما نیازی نداریم این ما هستیم به شما نیازمندیم.

Jayezeh Avini (14)

بعد از صحبت‌های ایوبی ویدئویی از شهید هادی باغبانی نمایش داده شد. در این فیلم برادر و همکاران این شهید راجع به وی صحبت کردند. در بخشی از این فیلم برادر این شهید بر علاقه وافر هادی باغبانی برای حضور در کلاس‌های سینمایی حوزه هنری تأکید کرد و گفت: هادی چند بار برای شرکت در کلاس‌های حوزه هنری پذیرفته نشد و خیلی دوست داشت این اتفاق بیفتد. زمانی که به حوزه وارد شد بشدت از این اتفاق خوشحال بود و می‌گفت این کلاس‌ها جزو بهترین‌ها هستند. در ادامه حجت‌الله ایوبی، مهدی طباطبایی‌نژاد، فرزند شهید تندگویان با اهدای لوح از خانواده شهید هادی باغبانی تقدیر کردند.

دومین بزرگداشت این مراسم به مرحوم طاه کریمی مستندساز اختصاص یافت و بعد از آن گروه موسیقی قطعاتی را اجرا کردند. کامران رسول زاده شاعر، آهنگساز و خواننده قطعات درخت، شهید آوینی، شهدای گمنام، انتظار، یه راهی نشونم بده، به دادم برس وآفریقا را با ارکستری به رهبری «آرمان مهربان» در میانه و انتهای مراسم اجرا کرد.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>