سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۴ آبان ۱۳۹۲ در ۸:۱۰ ق.ظ چاپ مطلب
طراح صحنه و لباس فیلم سینمایی «برف»:

طراحی صحنه «برف» کار سختی بود/ ساختن یک خانه قدیمی

Vida-Roshani

ویدا روشنی جدیدترین ساخته مهدی رحمانی را یک پروژه سنگین در زمینه طراحی صحنه و لباس معرفی کرد.

ویدا روشنی جدیدترین ساخته مهدی رحمانی را یک پروژه سنگین در زمینه طراحی صحنه و لباس معرفی کرد.

روشنی به سوره سینما گفت: تحصیلات من در زمینه طراحی صحنه و لباس در انگلیس بوده است. از وقتی به ایران برگشتم، با چند پروژه مختلف در سینما و تلویزیون همکاری داشتم، اما برای فیلم «برف»، اولین بار بود که به صورت مستقل کل کار به من سپرده شد.مهدی رحمانی روی کار خود حساسیت زیادی دارد. من تا امروز این حساسیت و وسواس را در کارگردان‌های دیگر ندیده بودم. از ابتدا همه چیز فکر شده بود.

وی ادامه داد: رحمانی می خواست که حتی فضاها هم شخصیت داشته باشند. بر همین اساس باید به همه جزئیات صحنه و لباس توجه می‌کردم و همین موضوع کار را سخت تر می‌کرد. فضا باید رئالیستی از کار در می آمد و کارگردان اصرار داشت برخی فضاها چندین مرتبه در فیلم تکرار شود. یعنی یک رنگ خاص مد نظر او بود که می خواست بر کلیت اثر حاکم کنم.

روشنی اضافه کرد: لوکیشن ما یک ساختمان بزرگ در شمال تهران بود که سال‌ها کاربری اداری داشت. ما باید آن را به شکل یک خانه قدیمی در می‌آوردیم که سی چهل سال یک خانواده در آن زندگی کرده است. شما آشپزخانه های قدیمی را در نظر بگیرید. بخش مهمی از زندگی یک زن ایرانی سنتی و قدیمی آشپزخانه اوست. آن محل تنها یک آبدارخانه داشت و ما تصمیم گرفتیم یکی از اتاق ها را به شکل آشپزخانه در بیاوریم. گشتیم و کاشی های سی چهل سال قبل را پیدا کردیم. یخچال و گاز و کابینت قدیمی هم که جای خود داشت. در آوردن سلیقه ایرانی، تکرار کردن یک رنگ ویژه، تفکیک فضاها در عین حفظ وحدت و انسجام بصری و اینکه ثابت بودن لوکیشن در طول فیلم مخاطب را کسل نکند ، مهمترین وظیفه من به عنوان طراح صحنه و لباس «برف» بود. من و مهدی رحمانی چندین محل را بازدید کردیم و دست آخر این ساختمان قدیمی را انتخاب کردیم.

ویدا روشنی تاکید کرد: برای «برف» یک گروه حرفه ای در کنار هم قرار گرفتند و همه چیز سر جایش بود. ایمان دارم که در آینده موفقیت در انتظار این فیلم است.

«برف» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی مهدی رحمانی داستان یک روز از زندگی خانواده‌ای است که قرار است برای دخترشان خواستگار بیاید. رویا تیموریان، افشین هاشمی، محمدرضا غفاری، مینا ساداتی، میلاد کیمرام و … بازیگران این فیلم هستند. رحمانی پیشتر فیلم‌های سینمایی «دیگری» و «پنهان» را کارگردانی کرده است.