سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۴ آبان ۱۳۹۲ در ۴:۰۰ ب.ظ چاپ مطلب
جهان بیگلری:

«دا» یک پروژه ملی است/ ادای دین به زنان در عرصه دفاع مقدس

Biglari-2

سهیل جهان بیگلری تولید مجموعه «دا» را ادای دین به زنان در عرصه دفاع مقدس دانست.

سهیل جهان بیگلری تولید مجموعه «دا» را ادای دین به زنان در عرصه دفاع مقدس دانست.

سوره سینما- مهر نوشت: مدیر عامل سازمان سینمایی سوره گفت: در حوزه سینمای دفاع مقدس در بخش اقتباس جای کار بسیاری وجود دارد، ادبیات این بخش در سال‌های اخیر توانسته در تیراژ وسیع چاپ و خوانده شود،همچنین نظر منتقدان و محافل تخصصی ادبیات را به خود جلب کرده است. برای سینمای ایران، این قابلیت‌ها فرصتی است تا آثاری که با موضوع دفاع مقدس ساخته می‌شوند، غنی تر و کامل تر شوند.

وی ادامه داد: از زمانی که فعالیتم در حوزه هنری را شروع کردم با توجه به جای خالی اقتباس از ادبیات دفاع مقدس مطالعه و بررسی این آثار را شروع کردیم و نگارش چند فیلمنامه‌ سینمایی با توجه به این آثار شروع شد. امسال به دلیل کمبود منابع مالی، نرسیده به فیلمنامه مطلوب و از دست دادن فصل نتوانستیم هیچ یک از این فیلمنامه‌ها را به تولید برسانیم. اما سال ۹۳ با تغییر شرایط قطعا از میان این آثار، فیلمی را مقابل دوربین خواهیم برد.

جهان بیگلری افزود: یکی از مهمترین پروژه هایی که حوزه هنری درگیر آن است، ساخت مجموعه «دا» به تهیه‌کنندگی منوچهر محمدی است. این مجموعه عظیم در ۳۰ قسمت تولید خواهد شد. کتاب «دا» در سال‌های اخیر یکی از محبوب ترین آثار دفاع مقدسی حوزه هنری بوده و بسیاری از سینماگران، منتقدان ادبی و کارشناسان آن را خوانده و تحسین کرده اند.

وی ادامه داد: سیناپس همه قسمت‌های مجموعه نوشته و تحویل سازمان سینمایی سوره شده و نگارش فیلمنامه شروع شده. طبق برنامه ریزی انجام شده فیلمنامه تا آخر سال آماده می شود. همایون اسعدیان کارگردان این مجموعه و گروهی از نویسندگان برای نگارش فیلمنامه همکاری می‌کنند.

مدیر عامل سازمان سینمایی سوره گفت: در این مجموعه خرمشهر قبل، حین و بعد از جنگ به تصویر کشیده می‌شود. با توجه به گذشت سال ها از زمان روایت قصه اصلی، برای بخش هایی از مجموعه دکورسازی انجام خواهد شد. در فصل هایی از جلوه های ویژه رایانه ای هم استفاده خواهد شد، که زمان‌بر است و باید برای آن برنامه ریزی دقیق داشته باشیم. «دا» یک پروداکشن عظیم و پرهزینه است و باید بصورت تخصصی و حرفه ای تولید شود. نگاه حاکم بر ساخت این اثر کاملا سینمایی است و مراحل تولید با وسواس از سوی سازمان سینمایی سوره و عوامل پیگیری خواهد شد.

وی با اشاره به این موضوع که مجموعه «دا» یک پروژه ملی است گفت: این مجموعه به دلیل عظمت، اهمیت و وسعتی که دارد یک پروژه ملی است و برای تولید حمایت نهادها را نیاز دارد تا آن طور که شایسته است به ثمر بنشیند و در روایت بخش‌هایی از وقایع تاریخ دفاع مقدس موفق باشد.

جهان بیگلری در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: منبع اصلی نگارش فیلمنامه کتاب «دا» است، اما به دلیل ایجاد جذابیت‌های داستانی و بصری، بخش‌هایی به قصه اضافه شده است که البته از نظر مضمونی و تاریخی از جنس کتاب «دا» است. قطعا هر رسانه مختصات و مخاطبان خاص خود را دارد و زمانی که اثری ادبی به یک مجموعه تبدیل می‌شود باید به بحث مخاطب و جلب او فکر کرد، بدون آنکه حساسیت‌ها و نگاه حرفه ای را فراموش کرد.

وی ادامه داد: یکی از امتیازهای «دا» ارائه تصویری تام و کامل از زن مسلمان ایرانی در روزهای نخستین جنگ تحمیلی است. زنانی که قهرمانانه و شجاعانه در کنار مردان از دین، باورهای معنوی و سرزمینش دفاع می‌کند. ساخت مجموعه «دا» ادای دین به این زنان است که شاید سینما و تلویزیون کمتر به سراغشان رفته و نتوانسته حق مطلب را درباره ایثار و عظمت آنان بیان کند.

مدیر عامل سازمان سینمایی سوره افزود: تیم کارگردان و تهیه کننده «دا» پیشتر در سینما فعالیت مشترک داشته‌اند با توجه به سوابق و سلایق این دو سینماگر و تعلق خاطرشان به قصه و مضمون «دا» امیدوارم این مجموعه یکی دیگر از آثار به یادماندنی کارنامه این دوستان شود.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>