به گزارش سوره سینما، سینمای کودک و بهطور خاص صنعت انیمیشن در ایران طی سالهای اخیر رشد قابل توجهی داشته و خروجی آن توانسته جایگاه مناسبی در گیشه سینماها پیدا کند. انیمیشن سینمایی ایران مسیر پر فراز و نشیبی را طی کرده تا امروز به این نقطه برسد و همچنان راه درازی هم در پیش دارد.
رشد تکنیکی و محتوایی انیمیشنهای ایرانی تا جایی پیش رفته که توانستهاند مخاطبان بیشتری را با خود همراه کرده و در سالهای اخیر جایگاه مناسبی هم در گیشه داشتهاند.
انیمیشن سینمایی «ببعی قهرمان» به کارگردانی حسین صفارزادگان و میثم حسینی و تهیهکنندگی محمدمهدی مشکوری از مهرماه سال گذشته اکران خود را در سینماهای سراسر کشور آغاز کرد و موفق به جذب بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار مخاطب شد. این انیمیشن با فروش حدود ۶۷ میلیارد تومان رکورد پرفروشترین انیمیشن تاریخ سینمای ایران را از آن خود کرد.
«بچه زرنگ» به تهیهکنندگی حامد جعفری، تیم کارگردانی بهنود نکویی، هادی محمدیان و محمدجواد جنتی یکی دیگر از انیمیشنهایی است که در سال ۱۴۰۲ با فروش بیش از ۶۲ میلیارد تومان مخاطبان زیادی را به سینما کشاند.
در حال حاضر نیز در گیشه سینما «پسر دلفینی ۲» عملکرد قابلقبولی دارد. «پسر دلفینی ۲» که در جشنواره فیلم فجر هم حضور داشت، اکران خود را از اوایل اسفندماه ۱۴۰۳ آغاز کرد و تا به امروز بیش از ۲۲ میلیارد فروش داشته و در جایگاه پنجم فروش گیشه قرار دارد.
انیمیشن «رویاشهر» دیگر انیمیشن امسال سینمای ایران است که به تازگی و از ۳ اردیبهشت ۱۴۰۴ اکران خود را آغاز کرده و با فروش نزدیک ۲ میلیارد تومانی توانسته شروع خوبی داشته و به ادامه مسیر امیدوار باشد.
بررسی فیلمهای موفق این حوزه نشان میدهد که چند عامل کلیدی در جذب مخاطب مؤثر بودهاند که ازجمله آنها میتوان به داستانپردازی جذاب و استفاده از عناصر فانتزی و ماجراجویی، ارزشهای آموزشی و تأکید بر مفاهیمی مانند دوستی و کمک به دیگران، بهبود کیفیت فنی و پیشرفت قابلتوجه در کیفیت انیمیشنسازی و جلوههای ویژه و همراهی خانوادهها اشاره کرد.
بهطور مشخص «رویاشهر» که تا به امروز موفقترین افتتاحیه را در میان فیلمهای کودک و نوجوان اکرانشده در سال ۱۴۰۴ به نام خود ثبت کرده است، علاوه بر فضای فانتزی و استفاده از جذابیتهای بصری، از منظر داستانی هم قرابت بالایی با دنیای کودکان و بهطور خاصتر نوجوانان دارد و همین امر در برقراری ارتباط مخاطب هدف با آن مؤثر بوده است.
در تمام این سالها با توجه به دلایل متعددی که همواره از زبان بسیاری از فعالان این حوزه مطرح شده است، برخی از متخصصان این حوزه به کشورهای دیگر مهاجرت کرده و یا صرفاً مشغول پروژههای خارج از کشور شدهاند. اگر شرایط بهگونهای رقم بخورد که بتوان از حضور این متخصصان بهره برد شرایط این حوزه بهتر هم خواهد شد.
با توجه به استقبال اخیر از این گونه فیلمها، آینده روشنی برای سینمای کودک و انیمیشن ایران قابل پیشبینی است. انیمیشن کوتاه ایران که چند سالیست در جهان میدرخشد و جوایز متعدد و بسیاری از اسکار تا سایر جشنوارههای معتبر جهانی به دست آورده است. افزایش سرمایهگذاری در این حوزه و توجه به کیفیت محتوا میتواند موقعیت ایران را در بازارهای منطقهای و بینالمللی نیز تقویت کند.