سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۱ آبان ۱۳۹۲ در ۹:۴۰ ق.ظ چاپ مطلب
هم آهنگی رادیو جوان با محرم/

ویژه برنامه‌های «کافه رادیو» و «سایه‌بان» در تاسوعا و عاشورا

moharam-1

رادیو جوان از یک روز قبل از تاسوعا تا شام غریبان برنامه‌هایی ویژه پخش می‌کند.

رادیو جوان از یک روز قبل از تاسوعا تا شام غریبان برنامه‌هایی ویژه پخش می‌کند.

برنامه سازی برای امام حسین (ع) طلبیدن می خواهد

علیرضا محمدنیا تهیه کننده و سردبیر برنامه های «کافه رادیو» و «سایه بان» به سوره سینما گفت: قرار است در اوج عزاداری های محرم یعنی روزهای هشتم و نهم و دهم، از ساعت ۲۱ تا ۲۲ برنامه های ویژه ای داشته باشیم. روز سه شنبه برنامه «کافه رادیو» و روزهای چهارشنبه و پنجشنبه برنامه «سایبان» روی آنتن قرار خواهد گرفت. اجرای این برنامه ها را ابوالفضل اینانلو و امید محمدنژاد بر عهده خواهند داشت. حسین متولیان و امیرحسین الهیاری نیز از جمله شاعرانی هستند که به شکل حضوری مهمان برنامه خواهند شد. البته مهمان تلفنی نیز داریم.

وی افزود: فضای برنامه را مثل یک هیأت امام حسینی در می آوریم. قرار است اشعار حماسی عاشورایی را بخوانیم و سروده های آیینی را به بحث بگذاریم. من سال هاست مسوولیت  این برنامه را دارم. کار کردن برای این برنامه ها را معمولا بدون فکر یا دو دو تا چهارتا کردن های مالی می پذیرم. معتقدم بهانه ای برای ادای دین به امام حسین است و اگر توفیق کار کردن پیدا کرده ای، طلبیده شده ای.

در روز تاسوعا با حضرت عباس(ع) عهد می بندیم

امید محمدنژاد یکی از گویندگان این برنامه توضیح داد: برای اجراهای آیینی و ماه محرمی چندان فکرم را مشغول نمی کنم. ذهن رها می شود و هر آنچه باید برسد، می رسد. ما واعظ نیستیم که وعظ بدهیم یا مسائل شرعی را یادآوری کنیم. ما وظیفه داریم از دل حرف بزنیم و از طریق دل به شونده راه پیدا کنیم.

محمدنژاد اضافه کرد: صبح روز تاسوعا یک ویژه برنامه داریم که از ساعت ۱۰:۳۰ تا ۱۳ روی آنتن قرار می گیرد. در این برنامه قرار است با سقای کربلا(ع) عهد ببندیم. آن روز سردبیر من را غافلگیر می کند و بعد از مطرح کردن موضوع باید من و همه شنونده ها با حضرت عباس(ع) عهدی ببندیم و به آن پایبندی نشان دهیم.

شأن شعر عاشورایی را حفظ کنیم

امیرحسین الهیاری یکی از شاعرانی که در برنامه روز پنجشنبه حضور خواهد داشت گفت: ادبیات عاشورایی متاسفانه این روزها اوضاع آشفته ای دارد. بعضا دیده می شود شعر مدح امام حسین (ع) را در قالب یک ترانه سخیف عاشقانه قرار می دهند و به گونه ای مداحی می کنند که پسندیده نیست. باید شأن امام(ع) حفظ شود و هر قالبی را برای اشعار روضه ای انتخاب نکرد. شخصی مثل محتشم کاشانی که ترجیع بند معروف او نامش را ماندگار کرده جز همین شعر، اثر درخشان دیگری ندارد. باید توجه داشت که رمز ماندگاری شعر عاشورایی در ادای حق مطلب این واقعه است.