سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۴ آبان ۱۳۹۲ در ۹:۴۵ ق.ظ چاپ مطلب

نعمت‌الله و رهنما داور جشنواره فیلم شاپرک‌های شهر شدند

nematollah

دو کارگردان و یک بازیگر سینما داور جشنواره فیلم شاپرک‌های شهر شدند.

دو کارگردان و یک بازیگر سینما داور جشنواره فیلم شاپرک‌های شهر شدند.

سوره سینما- حمید نعمت الله، احمدرضا معتمدی و بهاره رهنما به عنوان داوران جشنواره بین المللی فیلم کودک شاپرک های شهر در بخش سینمایی معرفی شدند. به گزارش ستاد خبری جشنواره فیلم شاپرک های شهر مریم اسمی خانی دبیر هیات انتخاب آثار جشنواره فیلم شاپرک‌های شهر درباره ملاک های گزینش اعضای هیات انتخاب گفت:سعی کردیم در هیات انتخاب از فیلمسازانی کمک بگیریم که خودشان در زمینه فیلم کوتاه فعالیت داشته و با فیلمسازان آثار کوتاه دارای دغدغه های مشترکی باشند. همچنین می خواستیم که آن ها افرادی توانمند باشند و برای بررسی و ارزیابی آثار دغدغه مند عمل کنند و علاوه بر این نگاه ریزبینانه و دقیقی به آثار اتخاذ کنند.

وی افزود: این جشنواره نخستین دوره خود را پشت سر می گذارد. بنابراین این احتمال را می پذیریم که با کاستی هایی ناگزیر همراه باشد. اما به هر حال گام نخست مهم ترین گام است و ما سعی کردیم با چیدن گروهی متخصص و حرفه ای این گام را قوی برداریم تا کارمان برای دوره های بعد از جهتی آسان و از جهتی سخت تر شود. آسان به این دلیل که راه را برای حضور مقتدرانه در دوره های بعد باز می کنیم اما سخت به این دلیل که سطح توقعات از جشنواره و اعضای هیات های انتخاب و داوری در دوره های بعد افزایش می یابد.

کارگردان فیلم توت شیرین در پاسخ به این سوال که به طور تقریبی چه میزان از آثار دریافتی را می توان به فیلمسازان حرفه ای و چه میزان را به افراد آماتور نسبت داد، افزود: ما تقریبا از تمام فیلمسازانی که طی چند سال اخیر برای کودک، درباره کودک و در حوزه کودک فیلم ساخته اند، کمک گرفته ایم. البته این به معنی عدم حضور مردم عادی در جشنواره نیست. بلکه تلاش کردیم تا با تعریف بخشی مجزا با عنوان فیلمسازی آماتور حتی با دوربین های خانگی و موبایل عموم مردم را در جشنواره مشارکت دهیم و خوشبختانه با استقبال خوبی هم رو به رو شدیم.

وی با جالب توجه دانستن آثار دریافت شده در بخش نگاه کودک و بخش های جنبی جشنواره ادامه داد: بخش جالب توجه برای خود من، بخش نگاه کودک بود که شامل فیلم های کودکان فیلمساز زیر ۱۵ سال می شد و کیفیت مطلوبی هم داشت. همین مساله سبب شد تا در طول جشنواره ورک شاپی را برای کودکان فیلمساز تدارک ببینیم تا به علاقه مندی شان برای فیلمسازی پاسخ مثبت بدهیم. بنا داریم تا از سال های آتی جشنواره این بخش را کمی جدی تر گرفته و در تربیت فیلمسازان کودک سهمی پررنگ تر داشته باشیم.

وی در پایان به معرفی داوران بخش سینمایی پرداخته و بیان داشت: حمید نعمت الله، احمدرضا معتمدی و بهاره رهنما به عنوان داوران بخش داستانی بلند، آثار انتخاب شده را ارزیابی می کنند.

اسمی خانی که در حال حاضر فیلم باد هر وقت که بخواهد می وزد را روی میز تدوین دارد، با تاکید بر اهمیت حضور فیلمسازان برای رفع آسیب های اجتماعی و اهمیت رویدادهای فرهنگی برای مقابله با این معضلات جامعه به ویژه کودکان کار اظهار کرد: وظیفه هر فیلمسازی این است که کودکان را به عنوان مخاطبان اصلی خود در جامعه جدی بگیرد و در برابر مطرح کردن مسائل و مشکلات آن ها احساس مسئولیت کند. چه بسا معتقدم هر فیلمسازی در طول عمر کاری خود باید یک اثر برای کودکان بسازد تا بتواند به نوعی دین خود را به این گروه آسیب پذیر جامعه ادا کند. چراکه ابزار سینما را با مخاطبان گسترده و متنوع و متکثر خود در اختیار دارد و می تواند از آن به بهترین شکل برای در میان گذاشتن دغدغه های کودکان محروم از حقوق اولیه خود استفاده کند.

این کارگردان و نویسنده ساخت فیلم هایی همچون میان زمین و آسمان، باد هرکجا که بخواهد می وزد، مستند تعزیه و غیره را در کارنامه کاری خود دارد.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>