سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۵ آبان ۱۳۹۲ در ۱۱:۱۰ ق.ظ چاپ مطلب
شش دوره آسیا پاسیفیک چطور گذشت؟/

جایزه‌ای برای سینمای ایران/ بخت سینماگران ایرانی در آسیاپاسیفیک

Asia-Pasific

سینمای ایران در مراسم آسیا پاسیفیک حضوری درخشان و قابل توجه داشته است.

سینمای ایران در مراسم آسیا پاسیفیک حضوری درخشان و قابل توجه داشته است.

سوره سینما- امسال و در هفتمین دوره آسیا پاسیفیک سینمای ایران سه نماینده دارد. نام نگار جواهریان بازیگر زن ستایش شده برای بازی در فیلم «حوض نقاشی» در میان نامزدها تندیس بهترین بازیگر دیده می‌شود. شهرام مکری یکی دیگر از نامزدها است که نامش برای کارگردانی فیلم «ماهی و گربه» در بین گزینه های دریافت تندیس بهترین کارگردانی دیده می‌شود و دست آخر اصغر فرهادی با «گذشته» نامزد دریافت جایزه بهترین فیلم و فیلمنامه است. این سه سینماگر بخت سینمای ایران برای درخشش در مراسم و کسب جوایز هستند. در دوره های گذشته نیز سینمای ایران، حضوری موثر و درخشان در آسیا پاسیفیک داشته و این رویای دست یابی به جوایز اصلی امسال را پررنگ می‌کند.

otoboos-shab
فیلم سینمایی «اتوبوس شب»

دوره اول این مراسم در سال ۲۰۰۷ برگزار شد و از ایران فیلم های «اتوبوس شب» به عنوان نامزد بهترین فیلم بلند، «قفلساز» به عنوان نامزد بهترین فیلم بلند کودک ، «سرزمین گم شده» به عنوان نامزد بهترین فیلم مستند، هومن بهمنش نامزد بهترین فیلمبرداری برای فیلم «آن سه» ، رخشان بنی اعتماد و محسن عبدالوهاب نامزد بهترین کارگردانی برای فیلم «خون بازی» ، کیومرث پور احمد و حبیب احمدزاده نامزد بهترین فیلمنامه برای فیلم «اتوبوس شب» ، باران کوثری نامزد بهترین بازیگر زن برای فیلم «خون بازی» و مهرداد صدیقیان نامزد بهترین بازیگر مرد برای فیلم «اتوبوس شب» معرفی شدند.  در پایان، فیلم «اتوبوس شب» جایزه ویژه این مراسم را به خود اختصاص داد. رخشان بنی اعتماد و محسن عبدالوهاب جایزه بهترین کارگردانی را برای فیلم «خون بازی» دریافت کردند و جایزه بهترین فیلمبرداری به هومن بهمنش برای فیلم «آن سه» اهدا شد.

دومین دوره این مراسم در سال ۲۰۰۸ با معرفی فیلم «تینار» به کارگردانی مهدی منیری به عنوان نامزد دریافت جایزه بهترین فیلم مستند، بهنام بهزادی به عنوان نامزد دریافت جایزه بهترین فیلمنامه برای فیلم «تنها دوبار زندگی می کنیم»، رضا ناجی نامزد دریافت جایزه بهترین بازیگر مرد برای فیلم «آواز گنجشک‌ها» و علیرضا آقاخانی برای فیلم «تنها دوبار زندگی می‌کنیم» برگزار شد و فیلم مستند «تینار» جایزه یونسکو و رضا ناجی جایزه بهترین بازیگر مرد را کسب کردند.

avaz-gonjeshkha
فیلم سینمایی «آواز گنجشک ها»

در دوره سوم  این مراسم در سال ۲۰۰۹ فیلم سینمایی «درباره الی» به عنوان نامزد دریافت جایزه ویژه هیئت داوران، بهترین فیلم بلند، بهترین کارگردانی، بهترین فیلمنامه و گلشیفته فراهانی به عنوان نامزد بهترین بازیگر زن برای فیلم «درباره الی» و محمد علی قاسمی نامزد دریافت جایزه بهترین فیلمبرداری برای فیلم «چراغی در مه» معرفی شدند. اصغر فرهادی جایزه ویژه هیئت داوران و جایزه بهترین فیلمنامه را دریافت کرد. در دوره چهارم این مراسم در سال  ۲۰۱۰ فیلم «دیگری» به کارگردانی مهدی رحمانی نامزد دریافت جایزه بهترین فیلم کودک معرفی گردید که در پایان فیلم «دیگری» به عنوان بهترین فیلم کودک شناخته شد.

در پنجمین دوره مراسم آسیا پسفیک ۳۷ فیلم از ۱۹ کشور که از میان ۲۴۰ فیلم انتخاب شده‌اند، بیشترین بخت دریافت جوایز را داشتند. در این میان فیلم های «جدایی نادر از سیمین» به کارگردانی اصغر فرهادی و «به امید دیدار» نامزد دریافت جایزه بهترین فیلم بلند شده بودند. همچنین فیلم «باد و مه» به کارگردانی محمد علی طالبی نامزد دریافت جایزه بهترین فیلم کودک، «امین» به کارگردانی شاهین پرهامی که محصول مشترک ایران، کره، کانادا و اوکراین است نامزد دریافت جایزه بهترین فیلم مستند معرفی شدند. محمد رسول اف و اصغر فرهادی نامزدهای دریافت جایزه بهترین کارگردانی بودند.

farhadi-asiapasific
اصغر فرهادی در حال دریافت جابزه از جشنواره «آسیا پاسیفیک»

اصغر فرهادی همچین نامزد دریافت بهترین فیلمنامه برای فیلم «جدایی نادر از سیمین» بود. لیلا زارع و شایسته ایرانی نامزدهای بهترین بازیگر زن برای فیلم های «به امید دیدار» و «آینه های رویرو» معرفی شدند. پیمان معادی نیز برای بازی در فیلم «جدایی نادر از سیمین» نامزد دریافت بهترین بازیگر مرد شد. در پایان جایزه بهترین فیلم بلند به «جدایی نادر از سیمین» و جایزه بهترین فیلم کودک به «باد و مه» اهدا شد.

دوره ششم این مراسم در سال ۲۰۱۲ با معرفی فیلم «خرس» به کارگردانی خسرو معصومی به عنوان نامزد دریافت جایزه بهترین فیلم بلند و خسرو معصومی به عنوان نامزد دریافت جایزه بهترین کارگردانی برای فیلم «خرس» معرفی شد.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>