سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۸ آبان ۱۴۰۴ در ۱۱:۳۶ ب.ظ چاپ مطلب

اکران ویژه «یوز» برای متخصصان و فعالان حوزه انیمیشن

Ekran-Vizhe-Yooz

جمعی از متخصصان و فعالان حوزه انیمیشن با حضور در اکران ویژه «یوز» به طرح نکاتی درباره پیشرفت انیمیشن‌سازی ایران پرداختند.

به گزارش سوره سینما، اکران ویژه انیمیشن سینمایی «یوز» با حضور جمعی از فعالان و استادان حوزه انیمیشن در سالن رسول ملاقلی‌پور سازمان سینمایی سوره برگزار شد.

کارشناسان انیمیشن بعد از تماشای «یوز»، درباره شرایط کنونی کسب‌وکار انیمیشن و چگونگی رشد تولیدات سینمایی و همچنین فعالیت‌ها و برنامه‌های مرکز انیمیشن سوره، به بحث و تبادل نظر پرداختند.

ابتدای این نشست امیررضا مافی تهیه‌کننده ارشد «یوز» و مدیر مرکز انیمیشن سوره بیان کرد: طرح انیمیشن سینمایی «یوز» در اواخر دهه ۹۰ به مرکز انیمیشن سوره رسید و مراحلی را سپری کرد تا اینکه سال ۹۹ وارد فاز پیش‌تولید و سال ۱۴۰۱ تولید آن آغاز شد. مدیریت پروژه و زحمت تمام وقت احسان کاوه تهیه‌کننده اثر باعث شد پروژه جدی‌تر و با سرعت بسیار زیاد پیش برود و خدا را شکر به اتمام برسد.

وی ادامه داد: این پروژه زحمت رضا ارژنگی به عنوان نویسنده و کارگردان «یوز» است. رضا ارژنگی از نیروهای توانمندی است که در بم بزرگ شده و بعدا به کرمان مهاجرت کرده است. امیدوارم در انیمیشن ایران رشد و پیشرفت کند.

مدیر مرکز انیمیشن سوره اظهار کرد: آهنگسازی «یوز» برعهده افشین عزیزی بوده که ایشان هم واقعا از جواهراتی است که به تازگی با او آشنا شدم. ایشان سابقه بسیاری درخشان دارد و باوجود اینکه در ایران زندگی نمی‌کند و به اروپا مهاجرت کرده است، پای کار این انیمیشن آمد. ایشان بخش اصلی موسیقی کار را در اروپا ضبط و بخش سازهای ایرانی را در ایران مدیریت کرد و به صورت شبانه روزی در تلاش بود و از جان مایه گذاشت. همچنین هماهنگی ارکستر فیلارمونیک پراگ برای نوازندگی این اثر اتفاق درخشانی بود؛ ارکستر معتبری که چند کار از هانس زیمر، دیوید لینچ و… در آنجا نواخته شده است.

مافی خاطرنشان کرد: فارغ از اینکه صدا در این انیمیشن خوب شنیده می‌شود یا نه همیشه جز دغدغه‌های من بوده است که در انیمیشن، موسیقی را خیلی جدی‌تر پیش ببریم و امیدوارم چنین اتفاقی هم افتاده باشد. من از افشین عزیزی بسیار ممنونم و باید بگویم که ایشان واقعا ویژگی‌های منحصر به فرد شخصیتی و آموزنده‌ای دارند. من دوست داشتم موسیقی این فیلم در اروپا و با بالاترین کیفیت ضبط شود. این حرکت یک قدم و اتفاق برای موسیقی انیمیشن است. به نظرم یکی از عناصر فراموش شده انیمیشن موسیقی است و سعی کردم در این فیلم این را مجدد یادآوری کنیم.

در ادامه این اکران، علیرضا گلپایگانی استاد و تهیه‌کننده انیمیشن بیان کرد: جلوه‌های بصری و موسیقی «یوز» به نظرم قابل قبول است و این فیلم در درجه‌بندی قابل قبول قرار می‌گیرد. کشور ما پر از گنجینه‌های انسانی پنهان و آشکار نشده است و حقیقتا فکر می‌کنم که ما شاهد یک رشد و نمو بسیار خوبی هستیم. من از نسلی هستم که اتفاقات بسیاری را دیدم و وقتی چیزی را که الان دارد اتفاق می‌افتد، می‌بینم، متوجه می‌شوم که اتفاق بزرگی در انیمیشن افتاده است. اگر شرایط به درستی فراهم شود مطمئن هستم فرصت اوج گرفتن به خیلی‌ها داده می‌شود.

وی ادامه داد: من گمان می‌کنم که نقشه راه مرکز انیمیشن سوره هم همین است که انیمیشن صرفا برای بچه‌ها نیست. این فیلم باید ساعت ۷ شب و در ساعت پیک سینما برای اکران تعریف شود. در همه جای دنیا هم چنین است که سانس‌ها در چنین ساعت‌هایی است و اکران از ساعت ۶ بعد از ظهر به بعد که عمدتا کودکان در خانه هستند و نمی‌توانند بیرون و در سینما باشند، زنگ خطری برای انیمیشن بود. در همین راستا تصمیم گرفتند که تولیدات به سمتی برود که بزرگترها خجالت نکشند تا برای دیدن چنین آثاری به سینما بیایند و تصمیم گرفتند که موضوعاتی را در انیمیشن به کار ببرند که بزرگترها هم ببینند.

این تهیه‌کننده انیمیشن خاطرنشان کرد: از دید من فیلم‌های پرفروش دو دهه اخیر مربوط به بچه‌ها نیست ولی بچه‌ها می‌بینند. در ایران هم چنین اتفاقی افتاده است و به جز پیام و مسائل مختلف برای مخاطب معتقدم که این صنعت اگر میخواهد پایدار بماند، باید بتواند مخاطب گسترده‌تری را برای خود داشته باشد. امیدوارم انیمیشن، اکران مستقل خود را داشته باشد و معتقدم موفقیت‌های این چنینی راه کل انیمیشن را باز خواهد کرد.

در ادامه امیرمحمد دهستانی کارگردان و معاون تولید بنیاد ملی پویانمایی در سخنانی مطرح کرد: تمام مواردی را که آقای دکتر گلپایگانی به درستی اشاره کردند، از جان و دل ما سخن گفتند. ما در برهه‌ای بودیم که انیمیشنی اصلاً وجود نداشت و شرایط بسیار ناامیدکننده بود. حتی استادان ما می‌گفتند که چرا چنین رشته‌ای می‌خوانید. در حال حاضر انیمیشن‌های مختلفی اکران می‌شوند که بسیار خوشحال‌کننده است. «یوز» انیمیشن خوبی‌ست و سروشکل حرفه‌ای دارد و به امید خدا با تبلیغات درست موفق خواهد شد. چون در حال حاضر هم فصل مدارس هست، فکر کنم موقعیت خوبی است و قطعا انیمیشن موفقی خواهد بود.

فرخ یکدانه انیمیشن‌ساز و استاد دانشگاه نیز مطرح کرد: «یوز» ریتمی دارد که آدم را با خود همراه می‌کند. از نظر من کار خوب از آب درآمده و نسبت به فیلم قبل یک حرکت رو به جلو است. من تا پایان به راحتی کار را دیدم و از آن بسیار لذت بردم.

در ادامه، هادی محمدیان کارگردان انیمیشن و فیلمنامه‌نویس عنوان کرد: به سازمان سینمایی سوره تبریک می‌گویم. آرزویی که ما زمانی داشتیم و سخت بود، محقق شده و خداراشکر حداقل فصلی یک انیمیشن اکران می‌شود. امیدوارم این انیمیشن فروش خوبی داشته باشد. به قول استاد گلپایگانی رشدی که اتفاق بیفتد به نفع جامعه انیمیشن ایران است و امیدوارم بهترین‌ها رخ بدهد.

مافی در ادامه گفت: هر انیمیشنی که خوب بفروشد، قطعا ما خوشحال می‌شویم. با صحبت‌هایی که با دوستان و عزیزان داشته‌ایم همیشه گفته‌ایم که مهم این است هر فصل حداقل یک انیمیشن برای اکران داشته باشیم و سینمادارها هم یاد بگیرند که باید انیمیشن اکران کنند و سانس خوب به آن بدهند. همچنین خانواده‌ها و بچه‌ها در ذهن داشته باشند که فیلم‌هایی برای آنها مهیا شده است و برای تماشای آن به سینما بروند.

مینا باباپور انیمیشن‌ساز بیان کرد: از اینکه از کل ظرفیت ایران برای ساخت انیمیشن استفاده می‌کنید و با بچه‌های کرمان کار را پیش بردید و تمام کار خود را به تهران معطوف نمی‌کنید و همچنین از اینکه چراغ انیمیشن را روشن نگه می‌دارید، از شما سپاسگزارم.

امیر مهران انیمیشن‌ساز گفت: باید بگویم که چه خوب که یک چنین اثری تمام شد چراکه ما صدها آدم به ویژه در جشنواره انیمیشن می‌بینیم که همه فیلم سینمایی می‌سازند و وقتی می‌بینیم تمام شده، حالا با همه فراز و فرودهایی که تولید دارد، بسیار ارزشمند و واقعاً مهم است. درباره جنبه‌های تکنیکی و کاری قطعا همه دوستان تمام تلاش خود را کردند. در زمینه انیمیت نیز من بسیار کار را دوست داشتم. صدا و موسیقی هم بسیار خوب بود.

فرزانه فخریان نویسنده و پژوهشگر حوزه کودک و نوجوان و رئیس سابق بنیاد ملی پویانمایی با بیان اینکه چهار سال پیش کارش را با مرکز انیمیشن سوره با دیدن ریل اولیه‌ «یوز» شروع کرده است، مطرح کرد: خوشبختانه تاکنون کارهای زیادی تمام شدند و به پخش و اکران رسیدند. امیدوارم بتوانیم بسیار بیشتر از این موارد کارهای این چنینی بسازیم و همه هم بتوانند در آن همکاری داشته باشند. این کار نتیجه همدلی و همکاری همه شماست که با مرکز انیمیشن سوره کار کرده‌اید. از آقای مافی و همه همکاران ایشان بسیار ممنونم که شبانه روز و بدون حاشیه فقط به انجام فکر و امیدوارانه کار می‌کنند. چیزی که در انیمیشن بسیار مهم است اینکه ما امید داشته و به دنبال نتیجه باشیم.

میثم حسینی کارگردان انیمیشن نیز گفت: از همه عواملی که در تولید این فیلم دخیل بودند و بچه‌های کرمان که همشهریان خودم هستند، سپاسگزارم و به همه آنها خسته نباشید می‌گویم. همین که پروژه «یوز» انجام شده و به پایان رسیده، بسیار مهم است. «یوز» به نسبت کار خوبی شده است، هرچند که در روایت و کارگردانی می‌توانست بهتر باشد. درنهایت خوشحالم که کار انجام شد و به نظرم پیشرفت‌هایی در آن به چشم می‌خورد، خوشحال‌کننده است.

همچنین احسان توسلی‌زاده تهیه‌کننده و کارگردان انیمیشن اظهار کرد: ساخت انیمیشن سختی‌های بسیاری دارد و متاسفانه باید بگویم که در جاهایی مثل شکنجه می‌ماند چراکه باید با پول کم و با نیرویی که در واقع نیست یا مشکلات مختلفی که در زندگی وجود دارد، سعی کنید بهترین خود را ارائه بدهید. قاعدتا فکر میکنم در ایران واقعا کار بغرنجی است و همین که یک پروژه تمام می شود، با همه ضعف‌ها و قوت‌هایی که دارد، نشان می‌دهد که یک تیم واقعا خواسته است که انیمیشن تولید کند و برایش زحمت کشیده است. قاعدتاً هرچقدر فیلم‌های بیشتری ساخته شود، شاهد انیمیشن‌های بهتری خواهیم بود.

امیررضا مافی ادامه داد: هدف ما این است که وقتی یک اثر را به سرانجام می‌رسانیم، از مخاطبان و متخصصان درباره آن بشنویم. هر بار در این چهار پنج سال اخیر انیمیشنی ساخته شد، من جلسه‌ای با انیمیشن‌سازان ترتیب دادم تا اولین نفر انیمیشنی‌ها فیلم را ببینند و درباره آن نظر بدهند و حتما نظرات این عزیزان برای ما راهگشا خواهد بود. واقعا اینکه در یک انیمیشن اسم سوره، اوج یا بخش خصوصی باشد برای من اهمیت ندارد و این مهم است که انیمیشن توسعه پیدا کرده و پیشرفت کند.

عباس جلالی یکتا انیمیشن‌ساز با اشاره به اینکه استمرار تولید فیلم در مرکز انیمیشن سوره در این سال‌ها جذاب است، تصریح کرد: درباره «یوز» باید بگویم که کاراکترها بسیار خوب بودند به ویژه کاراکتر اصلی و به نظرم حتی می‌شود از آن داستان‌های مختلف و سریال درست کرد. تک خطی داستان هم جذاب است. همچنین موسیقی کار بسیار خوب بود و درکل این همه پروداکت، نما و… بسیار خوب و دیدنی بودند. من به جد تلاش انیماتورها را در فیلم دیدم. به نظرم «یوز» نسبت به کار قبلی مرکز انیمیشن سوره کیفیت رو به رشدی داشته و این مرکز نقاط ضعف را پیدا کرده است و رو به جلو حرکت می‌کند.

در ادامه آقای حسینی کارگردان انیمیشن مطرح کرد: فضای تشنه‌ای برای انیمیشن وجود دارد و تولیدات انیمیشن با این شکل کنترل شده بسیار ارزشمند است. امیدوارم همواره این مسیر برای شما هموار باشد.

افشین عزیزی آهنگساز کار نیز در سخنانی اظهار کرد: من بعد از فیلم‌های سینمایی «تختی» و «روز صفر» دیگر در فضای سینمایی کار نکردم و بیشتر مشغول کار در بخش مستند و دیگر حوزه‌ها بودم. ولی دنیای انیمیشن را دوست داشتم و خوشحال شدم که توانستم در آن نقشی داشته باشم. باتوجه به فاندی که داشتم می‌توانستم با قیمت کمتری در اروپا کار را انجام بدهم و همه دوستان کمک کردند تا این کار انجام شود. آهنگسازی پروژه کار بسیار سختی بود و تا جایی که می‌شد هم خود من و هم همه عزیزان سعی کردیم که این اتفاق بیفتد.

وی ادامه داد: برای ساخت موسیقی این انیمیشن ما در کل دو جلسه چهارساعته ضبط داشتیم در حالی که یک فیلم سینمایی نرمال حدود ۱۳۹ جلسه چهار ساعته ضبط دارد. تجربه سخت اما بسیار خوبی بود. از همه شما عزیزان می‌خواهم که در پروژه‌های خود زودتر به سراغ موسیقی بروند و یادتان نرود که موسیقی اورجینال بسیار مهم و پرهزینه است.

در ادامه، احسان کاوه تهیه‌کننده «یوز» اظهار کرد: تک تک همکاران در این پروژه در سه مقطع با ما همکاری کردند. در مقطعی کار را پیش می‌بردیم که کرونا شد که به نظر من این اتفاق برای انیمیشن ایران به یک فرصت تبدیل کرد. شیوع ویروس کرونا شاید بقیه مشاغل را با ضعف‌هایی رو به رو کرد اما در انیمیشن اتفاق جدید و جالبی افتاد که به دلیل باهوش بودن بچه‌ها بود. جدیدا هم که جنگ را داشتیم و ما در تمام این مدت همیشه مشغول تولید بودیم. از همه عوامل متشکرم، ابتدا از رضا ارژنگی که مردانه پای کار بود و برخی از نقش‌ها را یک تنه انجام می‌داد. بعد از آن حتماً از افشین عزیزی تشکر می‌کنم که بسیار به کار کمک و خودش اشاره کرد که چه اتفاقی افتاد.

وی ادامه داد: به دلیل کمبود وقت، من و رضا ارژنگی کار را تقسیم کردیم. از دکتر امیررضا مافی متشکرم بخاطر اینکه کار کردن با یک استودیوی فیلمسازی تجربه خوبی است که آرزوی ما از همان زمان دانشگاه بود. چیزی که ما می‌دیدم انگار در فیلم‌های رئال یکسری ارتباطات می‌توانستند کار را پیش ببرند و خب در سازمان سینمایی سوره و مرکز انیمیشن سوره اتفاقی شکل گرفته که وقتی قرارست فیلمی تولید شود، تیم تولید می‌تواند تحت نظارت شخصی چون پویا افضلی قرار بگیرد و به آن کمک شود. سپس در زمان اکران تیم خوب تبلیغات پای کار می‌آید و باز هم اگر اقدامی قرار است صورت بگیرد، یک تیم حرفه‌ای می‌آید و کمک می‌کند. هر کجا هم کم بیاورید، امیررضا مافی هماهنگ می‌کند.

تهیه‌کننده «یوز» تصریح کرد: این استودیو بودن و نظام استودیویی برای کار نقطه قوت است که مشابه آن را نمی‌شناسم. نکته مهم دیگر این است که همه می‌دانند که عوامل تولید در سینما و سریال‌سازی و انیمیشن ایران وضع خوبی ندارند. به هر حال دوستان انیماتور وارد کارهای مختلفی می‌شوند و بچه‌های انیمیشن ایران خیلی معصومانه همکاری می‌کنند. امیدوارم دست به دست هم بدهیم و بتوانیم با ایجاد تعهدات، مسائل را بهتر پیش ببریم.

امیررضا مافی در پایان خاطرنشان کرد: امیدوارم که «یوز» یک قدم رو به جلو باشد، خوب هم بفروشد، بچه‌ها به سینما بروند و آن را ببینند و همچنین لذت ببرند. اینکه فیلم انیمیشن بفروشد و در سینما باشد، بسیار حیاتی است. مثل همیشه از همه بزرگواران تشکر می‌کنم و دست استمدادم را دراز می‌کنم و از همه کمک می‌خواهم تا در هر حوزه‌ای که به نظرشان می‌رسد می‌توانیم با آن انیمیشن را توسعه بدهیم، یاری کنند. امیدوارم که در مسیر تحقق باقی تجربه‌ها موفق باشیم و همه دوستان من نیز فیلم‌های خود را بسازند و به اتمام برسانند.

منبع: صبا