سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۵ آبان ۱۴۰۴ در ۲:۵۶ ب.ظ چاپ مطلب
به بهانه همکاری در پروژه «یوز»؛

برگزاری نشست همکاری مشترک بانک صادرات و حوزه هنری

Hozeh-Saderat

نشست همکاری مشترک بانک صادرات ایران و حوزه هنری انقلاب اسلامی در زمینه محیط زیست و کودکان با حضور رئیس حوزه هنری و جمعی از مدیران ارشد دو مجموعه برگزار شد.

به گزارش سوره سینما، نشست توسعه همکاری‌های بانک صادرات ایران و حوزه هنری انقلاب اسلامی با حضور محمدمهدی دادمان رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی، یاسر مرادی عضو هیات‌مدیره بانک صادرات ایران، حمیدرضا جعفریان رییس سازمان سینمایی سوره، امیررضا مافی مدیر مرکز انیمیشن سوره، مهرداد خوشبختی معاون بازرگانی و توسعه مخاطب سازمان سینمایی سوره و جمعی از مدیران ارشد دو مجموعه، با هدف گسترش همکاری در زمینه شیوه‌های مدرن تأمین مالی تولید آثار هنری و حمایت از هنرمندان کشور برگزار شد.

محمد مهدی دادمان رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی ضمن خیرمقدم به حاضران در جلسه و دکتر مرادی بیان کرد: از حضور همه بزرگان در مجموعه حوزه هنری خوشحال هستیم و مجدد خوشامد می‌گویم.

سپس یاسر مرادی عضو هیات‌مدیره بانک صادرات ایران بیان کرد: افراد حاضر در جلسه آقایان مهدیان معاونت بانکداری بانک صادرات، رضایی مدیر امور حوزه مدیریت، آقا محمدی مدیر آی‌تی، حمیده مدیر محصولات بانک، سالاری روابط عمومی هستند. برگزاری این جلسه را به فال نیک می‌گیریم در شرایطی در کنار یکدیگر نشسته‌ایم که انیمیشن «یوز» تجربه خوبی برای ما شده است. در بانک صادرات به جز فعالیت اصلی‌مان که بانکداری است، باتوجه به اینکه نوع سهم سهامدارانمان، سهام عدالت است، یک رسالتی برای خودمان تعریف کردیم. اینکه هرکاری می‌توانیم در راستای خوب کردن حال مخاطبان و عموم جامعه انجام دهیم. حداقل در این دو سه سال اخیر و با مدیریت جدید بانک سعی کردیم فروگذاری نکنیم. به ویژه اینکه احساس کردیم مقوله هنر حوزه‌ای است که واقعا در بحث اقتصادی‌ میلنگد و سعی کردیم بحث اقتصادی را به عنوان یک رسالت تعریف کنیم. معتقد هستیم اگر در این حوزه سرمایه گذاری کنیم، حتما این موضوع جزء هزینه‌های ما حساب نمی‌شود و سرمایه‌‌گذاری‌ای است که برمی‌گردد.

وی افزود: بانک صادرات در دو تا سه سال اخیر کنار پروژه‌های اصیل کشور ایستاده است. قصد نام بردن ندارم اما در عرصه موسیقی، کتاب و فیلم بودیم. و خوشبختانه دو همکاری بزرگ ما در حوزه کتاب و فیلم در حوزه هنری که نهاد ویژه‌ کشور است، رقم خورده و ما نقش کوچکی در مسئولیتی که برعهده شماست، داشته باشیم. بانک صادرات به عنوان بانک اصیل و ریشه دار در کنار حوزه هنری به عنوان نهاد اصیل انقلاب اسلامی که کارهای درجه یکی را تحویل می‌دهد، ایستاده است.

عضو هیات‌مدیره بانک صادرات ایران گفت: در جلسه قبلی که خدمت شما بودیم، مشخصا چند گزینه روی میز گذاشته شد. علت انتخاب «یوز» از سوی بانک صادرات دو موضوع بود. یک اینکه به بحث محیط زیست و یوز ایرانی اشاره دارد؛ این دو امر جزء مسئله‌ها و دغدغه‌های اصلی کشور محسوب می‌شوند و با توجه به اینکه روی این دو موضوع کمتر کار شده بود و ما هم در بانک صادرات حمایتی نداشتیم، سعی کردیم تمام قد حمایت خود را از مسئله محیط زیست اعلام کنیم. نکته دوم این است که کار برای مخاطب کودک و نوجوان برنامه‌ریزی شده بود و بنظرم ما در کشور چند سالی است که از این موضوع غفلت و کمتر محصولات فاخری برای این قشر آماده کرده‌ایم. به هرحال دیدیم که مرکز انیمیشن سوره در حوزه هنری چه کار فاخری را آماده کرده است و المان‌ها و شاخص‌های تعیین شده نشان داد که ما وظیفه دانستیم در بانک صادرات می‌توانیم کاری انجام دهیم.

وی تاکیدکرد: امروز دیدیم که این انیمیشن بیش از ۷۰۰ هزار مخاطب داشته است و این حال ما را خوب می‌کند. برای اینکه روی این قشر سرمایه‌گذاری کنیم، باتوجه به همکاری‌ای که با یکدیگر داشتیم، آقای حمیده به همراه همکارانشان محصولی آماده کردند. لذا اپلیکیشنی برای ارائه خدمات غیرحضوری آماده کردیم که در تبلیغات «یوز» هم آمده است. عنوان این اپلیکیشن (سه پی نو جونییر) است و اعلام می‌کنیم این محصول برای رونمایی در حوزه کودک و نوجوان با هدفی که مد نظر داشتیم و «یوز» را ساختیم، این محصول را پیاده سازی و آماده کردیم. بنا شده است با همکاری آقای خوشبختی و همکارانشان محصولی را متناسب با این عنوان که عمومی نباشد و با عنوان (سه پی نو جونیر) با هدف مخاطب کودک و نوجوان ارائه کنیم که بتوانیم خدمات حداکثری، آموزش بانکداری و تربیت اقتصادی اصیل و درست را برای نسل کودک و نوجوان کشور طراحی کنیم. از همین حالا به کودکان و نوجوانانمان آموزش می‌دهیم که چگونه مسائل بانکی را انجام دهند.

مرادی تاکید کرد: «یوز» تجربه خوبی بود و اگر دوستان شما کمک کنند، در صورت موفق بودن این تجربه کارهای مشابه دیگری با حوزه هنری پیش ببریم. همچنین به فال نیک می‌گیرم که اکران همزمان برای بیش از۲۰۰ کودک انجام شده است. اتفاق مبارکی است و قطعا این اکران‌ها با هدف درآمدزایی نیست. یکی از وظیفه و هدف اجتماعی ما این است که سالانه مقداری لوازم التحریر در مناطق محروم توزیع کنیم‌. لذا به افرادی که این کالاها را تهیه می‌کنند، ابلاغ کردیم همه محصولاتی که خریداری می‌شود با برند یوز باشد و با این محصولات کمک کنیم، شخصیت «یوز» به عنوان نماد کودک دوست، محیط زیست دوست و حامی صلح و دوستی جهان ماندگار شود.

در ادامه این نشست حمیدی مدیر محصولات بانک صادرات گفت: همانطور که دکتر مرادی فرمودند، ما محصول (سه پی نو) را طراحی کردیم و حداکثر تا یک ماه دیگر آماده است و تمام کودکان و نوجوانان از سن ۷ تا ۱۸ سال می‌توانند از این محصول استفاده کنند. اگر دوستان بتوانند برای اسم هم به ما کمک کنند، عالی می‌شود تا آورده‌ای داشته باشیم. یکی از جذابیت‌های این محصول این است که ۴۰ هزار نفر اولی که ثبت نام کنند، بانک برای آن‌ها جوایزی تا سقف ۵۰۰ هزارتومان در نظر می‌گیرد. ان‌شاءالله اگر تا آن زمان اکران «یوز» ادامه دار باشد، می‌توانیم بخشی از جوایز را به کسانی اختصاص دهیم که فیلم را می‌بینند و محصول را دانلود می‌کنند.

سپس مهرداد خوشبختی معاون بازرگانی و توسعه مخاطب سازمان سینمایی سوره بیان کرد: اکران انیمیشن سینمایی «یوز» را حداقل تا پایان آذرماه خواهیم داشت. امیدواریم اگر خداوند یاری کند، رکورد مخاطب انیمیشن توسط «یوز» شکسته شود. در تعاملاتی که با مجموعه بانک داشتیم، لوازم التحریری که قرار بود آماده شود، تا هفته آینده توزیع خواهد شد. علاوه بر این توافقات ناظر بر اکران انیمیشن، در مناطق محروم تعاملاتی داشتیم که شروع شده است، نزدیک به ۶۰ اکران در منطقه محروم انجام شده است و ان‌شاءالله تا پایان اکران به بیش از ۳۰۰ اکران در مناطق محروم خواهد رسید.

در ادامه، حمیدرضا جعفریان رئیس سازمان سینمایی سوره گفت: ما در سازمان سینمایی سوره دو نقطه تمرکز جدی در این پنج سال داشتیم و ان‌شاءالله ادامه خواهیم داد. یک، مخاطب کودک و نوجوان است که نه فقط محدود به «یوز» است، بلکه در حوزه سینما و تلویزیون آثاری در دست تولید و پخش داریم که روند ادامه داری دارد و مشخصا برای هرکدام از این داستان‌ها و قصه‌های توسعه‌ یافته برای مفاهیمی که مدنظر داریم که معمولا با مسیری که دنبال می‌کنیم، مشترک است. به دنبال این هستیم این شخصیت‌ها برای رده سنی خاصی ماندگار شوند و ما بتوانیم با آن‌ها کار را ادامه دهیم.‌

وی افزود: نقطه تمر‌کز دوم ما روی سریال است که در سال‌های گذشته با صداوسیما همکاری‌های خوبی داشتیم. اخیرا سریال «پسران هور» را داشتیم که با استقبال مخاطبان همراه بود. البته اخیرا وارد تولیداتی در نمایش خانگی هم شده‌ایم که امیدواریم بتوانیم همکاری‌هایی در بلندمدت داشته باشیم. زیرا فکر می‌کنیم یکی از ویژگی‌‌ها و اثرگذاری‌ها توسعه محصول و سریال است و شاید در سال‌های آینده اولین پخش مصرفی در سن بزرگسال خواهیم شد. مجددا از همکاری بانک صادرات ممنونم و امیدواریم همکاری‌های بیشتر باهم خواهیم داشت.

سپس امیررضا مافی مدیر مرکز انیمیشن سوره عنوان کرد: این همکاری را به فال نیک می‌گیرم، از این جهت که از این دست همکاری‌ها در ایران، در حوزه انیمیشن کمتر رخ داده و از این باب کار با اهمیتی است. نکته بعدی درباره ساخت انیمیشن است، ساخت انیمیشن یک پروسه فرساینده‌ای برای تولید در ایران دارد و ممکن است فردی سال‌ها از عمرش را وقف این کار کند تا ۸۰ تا ۹۰ دقیقه از اثر به سرانجام و به دست مخاطب کودک و نوجوان برسد. حمایت مجموعه‌های بزرگی که دارای سرمایه‌های اقتصادی هستند با مجموعه‌های فرهنگی می‌تواند مجموعه دو سر سود باشد.

وی بیان کرد: همه می‌دانیم اگر یک لایه پایین‌تر بخواهند در حوزه انیمیشن تخصصی نظر بدهند اینگونه است که ما در سال های اخیر کمتر به موضوع انیمیشن در جای جای مختلف کشور توجه کردیم. معمولا بنظر می‌رسید که انیمیشن برای بچه‌هاست و بزرگسالان در این امر دخیل نیستند، اما در چند سال متاخر می‌بینیم که نسبت و تاثیرگذاری مخاطب در حوزه انیمیشن بسیار بالاست و بارها گفته‌ایم اگر نقطه سازی ما برای آینده کشور در حوزه هنری باشد، انیمیشن مهم‌ترین نمونه است. از این جهت به نظر می‌رسد همکاری مجموعه‌های کلان، بزرگ، فرهنگی و دیگر علاوه بر مسئولیت‌های اجتماعی می‌تواند برای برندسازی در نسل‌های آتی حتما موثر باشد.

مدیر مرکز انیمیشن سوره ادامه‌داد: بخشی از هویت همه ما و ما که دهه ۶۰ هستیم، محصول انیمیشن‌هایی‌ست که در کودکی دیدیم. یعنی وقتی با انیمیشنی زندگی می‌کنیم در لایه‌های درونیمان جا می‌گیرد و در آینده هویت ساز می‌شود. فرض کنید بانکی را داریم که سال‌های آینده قرار است بچه‌ها به آن برسند و از محصول آن استفاده کنند، حتما تاثیری که امروز روی آن‌ها می‌گذارد و در ذهنشان حک می‌شود در آینده با آن‌ها همراه خواهد بود. مفصل درباره این موضوع مقالات علمی نوشته شده است که می‌توان در این باره بحث کرد.

مافی تاکید کرد: بنظرم (سپینو جونییر) می‌تواند یوز کارت باشد و با عکس خود یوز طراحی شود که حالا بعدا می‌توان درباره آن حرف زد. نمونه این امر را در برخی از بانک‌ها هم می‌توان دید که کارت‌هایی برای مخاطب کودک و نوجوان تا ۱۸ سال ارائه می‌کنند. لذا می‌توان شخصی یوز یا از این قبیل شخصیت‌ها را که ابعاد و فاکتور‌های ملی داشته باشند با برند مجموعه‌های بزرگ تلفیق کنیم. البته بدون اینکه سایه اقتصادی و برندینگ داشته باشد، بلکه فقط معرفی برند باشد و در قالب سریال‌ها، سواد رسانه‌ای و محتوای انیمیشن برای مخاطبی که در آینده گیرنده‌ای توسط بانک صادرات دارد.

وی با اشاره به محصولات متنوع سوره گفت: لذا این تلفیق و تجربه‌ای که ما در حـوزه هنری انقلاب اسلامی در ساخت محصولات متنوع داریم، با تجربه جایی شبیه بانک صادرات که دارای سرمایه و سابقه بسیار طولانی در عرصه بانکداری است، می‌تواند برای هر دو سو ثمربخش باشد. ان‌شاءالله در بخش کودک و نوجوان سینمایی می‌توانیم در خدمت شما باشیم، به «یوز» فکر کنید که تبدیل به سریال و آثار بعدی آن ساخته شود. به آثار متعدد و متنوع دیگر انیمیشن فکر کنید. زمانی که این همکاری در انیمیشن مستمر است، در ذهن مخاطب شما و کودک حتما باقی می‌ماند و حتما در آینده مشتریان شما در بانک از مخاطبان «یوز» خواهد بود.

سپس محمدمهدی دادمان رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی گفت: پیشرو و پیشران بودن بانک صادرات در حوزه اقتصاد هنر واقعا مایه دلگرمی برای مجموعه آدم‌هایی است که در زیست بوم فرهنگ و هنر فعالیت می‌کنند، واقعیت این است که در دنیا حوزه اقتصاد و فرهنگ به یکدیگر گره خورده‌ و آمیختگی ایجاد شده است. ما هنوز در داخل کشور دچار چالش و مسئله هستیم که معمولا مجموعه‌های فرهنگی و هنری درکی از فضای اقتصادی ندارند و مجموعه‌های اقتصادی حسی نسبت به این جهان فرهنگ و هنر ندارند و گمان می‌کنند حاشیه است و خیلی موضوعیت ندارد. از این بابت حضور در عرصه فرهنگ و هنر برای بانک صادرات موجب خوشحالی است که جای شکرگذاری و قدردانی دارد.

وی ادامه داد: صورت مسئله‌ای که ما در حوزه فرهنگ با آن مواجه هستیم و واقعیت این است که اقتصاد فرهنگ هر چقدر نحیف در کشور شکل گرفته است و ما چرخه هزینه درآمد داریم. قطعا این پروژه نمونه و الگوی پیشران است، اما همین پروژه «یوز» نشان می‌دهد در انیمیشن به معنای واقعی صنعتی شکل گرفته است، می‌توان هزینه کرد و بازگشت سرمایه دارد. البته در حوزه تجسمی، موسیقی، فیلم، سریال و تولید محتوای نمایشی هم همینطور است.

رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی با تاکید بر اهمیت حوزه تامین مالی گفت: امروز مهم‌ترین مسئله کشور، حوزه تامین مالی است، یعنی در اینجا حوزه محتوا و فرهنگ و هنر شبیه سرمایه‌گذاری خطرپذیر است. پیش‌فرض نظامات سرمایه‌گذاری و مالی، سرمایه‌گذاری در این حوزه را نمی‌پذیرد. شاید حوزه محتوا و فرهنگ و هنر برای عزیزان از منظر مالی نگران‌کننده‌تر باشد. در عالم واقع امروز چرخه سرمایه‌گذاری هزینه داریم و آن چیزی که چالش حوزه فرهنگ است، همین نساختن‌ها در حوزه تامین مالی است. ما در بسیاری از حوزه‌ها نیاز به بودجه داریم و بعضی کارها واقعا حوزه مسئولیت اجتماعی است. یعنی اگر بانک در کنار سینمایی «یوز» قرار نمی‌گرفت، قطعا خیلی از کارها انجام نمی‌شد. حضور بانک با مسئولیت شناسی‌ای که داشت باعث شد برخی از اقدامات پیرامون پروژه «یوز» شکل بگیرد و جلو برود. فکر می‌‌کنم در حوزه سرمایه گذاری فرهنگ بتوانیم به خوبی پیش برویم.

وی عنوان کرد: یکی از تلاش‌ها و نقاط فکری و عملی این بوده است که بتوانیم کارهایی انجام دهیم. امروز که در خدمت شما هستم راحت‌تر و با اعتماد به تجربیاتی که رقم خورده است عرض می‌کنم، چرخه سرمایه‌گذاری و درآمدزایی در فرهنگ شکل گرفته است و مکانیزم‌های اطمینان بخشی وجود دارد؛ اما به صورت کلی نظام تامین مالی و اقتصادی ما به این حوزه اعتماد نمی‌کند. فکر می‌کنم در حال حاضر که بانک به حوزه فرهنگ و هنر توجه دارد، اگر یک تصمیم و تمرکز اساسی تر داشته باشد و وارد تامین موضوع مالی فرهنگ و هنر و اقتصاد خلاق شود، شاهد جهش و تحول بزرگی هستیم که در راستای رسالت نهاد مالی و بانکداری است و حضور مجموعه حوزه هنری نه به عنوان صدقه فرهنگی بلکه به عنوان مجموعه‌ای که در نظام بودجه‌ریزی کشور منابعی برای آن در نظر گرفته شده است، می‌تواند ضمانتی ایجاد کند تا مسیر جدیدی ایجاد و تجربه جدید خلق شود‌.

دادمان در پایان خاطرنشان کرد: اگر این حمایت‌های توسط یک نهاد مالی بزرگ مانند بانک صادرات باشد قطعا یک جهش خوب در اقتصاد خلاق و اقتصاد فرهنگ و هنر خواهیم داشت. تا موضوع اقتصاد را در نهاد فرهنگ و هنر کشور حل نکنیم خیلی از کارهای ما ناپایدار خواهد بود. امروز مخاطب کودک را جدی گرفته‌ایم و معلوم نیست فردا جدی گرفته شود یا نه. با تلاطم‌های مالی ایجاد شده مشخص نیست ما فردا خواهیم بود یا نه. ما وابسته به منابعی هستیم که خود منابع به شدت محدودکننده و تدبیری برای پایداری اقتصاد نشده‌ است. ما آمادگی و انگیزه این امر را داریم. بنظرم می‌شود به الگوی پایداری در منابع مالی رسید که جای تشکر دارد. امیدوارم این همکاری مشترک منشا همکاری‌های بزرگ‌تر با بانک صادرات شود و خیرات آن به مردم جامعه برسد.