سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۷ آبان ۱۳۹۲ در ۱:۳۴ ب.ظ چاپ مطلب
کودکان کار را فراموش نکنیم/

اولین نشست رسمی جشنواره فیلم «شاپرک‌های شهر» برگزار شد

jalili

اولین نشست خبری رسمی نخستین جشنواره فیلم «شاپرک‌های شهر» صبح امروز دوشنبه ۲۷ آبان ماه برگزار شد.

اولین نشست خبری رسمی نخستین جشنواره فیلم «شاپرک‌های شهر» صبح امروز دوشنبه ۲۷ آبان ماه برگزار شد.

سوره سینما- جشنواره فیلم شاپرک های شهر با برگزاری اولین نشست خبری رسمی در فرهنگسرای رسانه، خود را معرفی کرد. این نشست با حضور شهرام گیل آبادی، رییس شورای سیاست گذاری ، ابوالفضل جلیلی، مستندساز و سخنگوی جشنواره و حامد جوادزاده کارگردان هنری برگزار شد و افراد ضمن معرفی اهداف و برنامه‌های جشنواره به سوالات خبرنگاران پاسخ دادند. امیرحسین رستمی، مدیر بخش تبلیغات جشنواره و بهاره رهنما، داور بخش سینمایی از غایبان این نشست بودند.

جشنواره‌ای در تهران و استامبول

شهرام گیل آبادی در آغاز صحبت‌های خود گفت: معضل کار کردن بچه ها، معضل بزرگی است که نمی توان آن را انکار کرد. ما رسانه ای ها تلاش کردیم در حوزه خودمان موضوع را برجسته کنیم تا توجه مسوولان به سمت آن جلب شود. فعلا جشنواره از نظر کمی در وضعیت خوبی به سر می برد و تعداد بالایی فیلم به دست ما رسیده است و از این بابت خوشحالیم. جشنواره فیلم شاپرک های شهر از دوم تا ششم آذرماه در دو شهر تهران و استانبول در بخش های متعدد سینمای مستند، سینمای داستانی و بخش فیلم کوتاه آغاز به کار خواهد کرد. یک بخش ویژه فیلم ۱۰۰ ثانیه ای نیز خواهیم داشت. ۳۲ فیلم در ترکیه به نمایش در خواهد آمد که شامل ۴ فیلم از ابوالفضل جلیلی و چند فیلم از ابراهیم فروزش خواهد بود و تلاش می شود آثاری از مجید مجیدی نیز به جشنواره آورده شود.

وی در توضیح چرایی انتخاب دو شهر داخلی و خارجی برای میزبانی جشنواره، افزود: ما می خواستیم تاکید کنیم موضوع کودکان کار تنها موضوعی مربوط به کشور ما نیست و همه جهان باید نسبت به آن حساس باشد. در تهران فیلم ها را در فرهنگسراهای رسانه، ارسباران و دانشکده صدا و سیما نمایش می دهیم و اختتامیه نیز در مرکز همایش های برج میلاد برگزار خواهد شد. درباره مسئله کودکان کار حتی با شخصی رییس جمهور هم صحبت کرده ایم و با توجه به تخصصی بودن موضوع، با شهرداری نیز به خاطر اشرافی که بر معضل دارد، وارد تعامل خواهیم شد. رویکرد جشنواره، یک نگاه اجتماعی به کودک و نوجوان است. امروز نزدیک به ۸ هزار کودک کار بر سر چهارراه های شهر تهران کار می کنند و این میزان، سوای کودکان کاری است که زیر یک سقف زندگی می کنند. ما قرار است مسائلی همچون کودک و خشونت، کودک و آموزش، کودک و سلامت، کودک و خانواده، کودک و حقوق خود، کودک و ادبیات ، کودک و صلح و … را مورد بررسی قرار دهیم. در جشنواره های فیلم و تئاتری که در تهران و اصفهان و همدان برگزار می شود، حق مطلب کودک کار ادا نمی شود و ما نیز قصد سیاه نمایی نداریم.

رسیدگی به کودکان  کار وظیفه رسمی دولت است و مسوولیت انسانی ما

گیل آبادی ضمن تاکید این نکته که وظیفه اصلی رسیدگی به کودکان کار، بر عهده مدیران دولتی است، این جشنواره را یک حرکت خودجوش انسانی توصیف کرد و بیان داشت: رسیدگی به وضعیت کودکان مثل یک دغدغه اجتماعی ذهن ما را به خود مشغول کرد و هدف اصلی ما این شد که توجه فیلمسازان را به این سمت و سو معطوف کنیم. چهره هایی مثل علیرضا معتمدی، طباطبایی نژاد، درخشنده، صدرعاملی، پرستویی، فروزش، موتمن، رحماندوست، حمید نعمت الله، محمدعلی طالبی و … برای همکاری با این جشنواره اعلام آمادگی کرده اند. ضمن اینکه قرار است در خلال برگزاری این جشنواره از برخی مسوولان شهری و دولتی و همچنین فیلسازانی که در سال های اخیر مغفول واقع شده اند، تجلیل به عمل آید. موسسات خیریه زیادی برای همکاری اعلام آمادگی داشته اند و رادیو نمایش نیز قرار است برنامه ها را به صورت زنده گزارش کند. این امکان نیز برای بچه های کار وجود دارد که عکس ها و فیلم هایی را که با گوشی های موبایلی که به دست شان سپرده می شود آماده شده، به جشنواره ارسال کنند.

ابوالفضل جلیلی نیز ضمن عذرخواهی خود بابت دیر رسیدن به جلسه خاطره خود را از جشنواره ونیز تعریف کرد و گفت: فکر نمی کردم این تعداد از خبرنگار معطل من شده باشند و من از این بابت، متاسفم.مشابه این اتفاق قبلا در ونیز هم رخ داده بود و من آنجا به خاطر منتظر ماندن حدود ۲۵۰ خبرنگار شرمنده شدم!

جشنواره زیاد داریم، اما کودکان کار را نمی‌توان فراموش کرد

جلیلی در مورد جشنواره توضیح داد: اساسا جشنواره های زیادی در کشور ما وجود دارد و من با این مقوله مخالفم، اما وقتی بحث کودکان کار پیش آمد با خودم گفتم تو برای این بچه ها چه کاری انجام داده ای؟ الان معتقدم من و شما به عنوان فیلمساز و خبرنگار باید دست به دست هم دهیم و این معضل را خاتمه ببخشیم. اینطور نباشد که شما خبرتان را بنویسید و بروید و دیگر پیگیری خاصی صورت نگیرد. به تجربه به من ثابت شده که اگر عزم خود را جزم کنیم، می توان حتی بزرگ ترین مشکلات را در زمانی کوتاه حل کرد. حتی در مورد همین بچه های کار، روزی من می خواستم طی یک اقدام ضربتی همه بچه ها را از خیابان جمع کنم و بعد بگویم حالا خانواده ها برای تحویل گرفتن شان مراجعه کنند. از این اتفاق قرار بود یک فیلم تولید شود، اما دولت حمایت نکرد و نشد.

گیل آبادی در تکمیل صحبت های وی تصریح کرد: ۳۰ درصد این بچه ها پدر و مادر ندارند و موضوع اینجاست که دولت پس از جمع آوری آنان نمی داند باید چه کاری انجام دهد. درباره حامیان مالی جشنواره نیز باید بگویم ما تا امروز یک ریال هم برای جشنواره کمک مالی دریافت نکرده ایم و هر حرکتی صورت گرفته، توسط نهادهای فرهنگی به صورت خودجوش ساماندهی شده است.

اسامی اعضای هیات انتخاب این جشنواره به شرح زیر است: کاوه سجادی حسینی، سهیلا گلستانی و مرضیه ریاحی در بخش فیلم کوتاه. بهنام بهادری، جمال اسکویی و دکتر حسین قاسمی در بخش مستند. پناه بر خدا رضایی، معصومه بیات و دکتر محمود اربابی در بخش آثار بلند داستانی و سینمایی.