سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱ آذر ۱۳۹۲ در ۹:۱۶ ق.ظ چاپ مطلب
حسن هدایت:

بنیاد سینمایی فارابی برای تولید فیلم «سوده» بودجه نداد

hasan-hedayat

حسن هدایت دلیل کلید نخوردن «پروژه» سوده را بی توجهی بنیاد سینمایی فارابی به آن عنوان کرد.

حسن هدایت دلیل کلید نخوردن «پروژه» سوده را بی توجهی بنیاد سینمایی فارابی به آن عنوان کرد.

هدایت به سوره سینما گفت: پروژه «سوده» در مورد سوده حمدانی شاعر مبارز صدر اسلام است. ما برای شروع این فیلم تاریخی نیاز به حمایت فارابی داریم، اما در یک سال اخیر قدم موثری برداشته نشد. بیشتر بودجه ها به افرادی نزدیک تر اختصاص پیدا کرد و مشکلات زیادی به وجود آمد که باعث شد دوستان به اجماع و اتفاق نظر نرسند و برای مثال به درستی نتوانند مشخص کنند که باید روی چه چیز سرمایه گذاری داشته باشند.

وی در پاسخ به این سوال که چرا آثار تاریخی در سینمای ایران اغلب مخاطب ندارند، گفت: جنس فیلم اهمیت چندانی ندارد. فرقی نمی کند یک پروژه تاریخی شروع می کنیم یا روز. اکشن یا عاشقانه؟ آنچه اهمیت دارند برقرار شدن ارتباط مخاطب با فیلم است. اگر می‌بینیم برخی فیلم های تاریخی ما نمی فروشند، علت را باید در چیزی غیر از ژانر آن جست و جو کرد. مثلا اگر مخاطب یک خط داستانی در فیلم پیدا نکند که بتوانند دنباله آن را بگیرد، موجب دلزدگی او می شود، در نتیجه فیلم نمی فروشد.

هدایت درباره دیگر فعالیت های اخیر خود گفت: فیلمنامه هایی را به صورت آماده دارم که فعلا تصمیمی برای آن نگرفته ام. از تلویزیون هم پیشنهادهایی داشته ام، اما آنقدر ارزشمند نبوده اند که برای پذیرش آنها ترغیب شوم. این اواخر اما در حال تولید فیلمی هستم که بناست اواخر صفر از تلویزیون پخش شود.

تله فیلمی که حسن هدایت این روزها کارگردانی آن را بر عهده گرفته، «روز سرنوشت» نام دارد و  قصه اش در سال ۱۳۲۰ و زمانی می‌گذرد که با رفتن رضاشاه پس از ۱۴ سال به ممنوعیت عزاداری در محرم پایان داده می‌شود اما انجام یک قتل، همه چیز را تحت شعاع قرار می‌دهد. این تله‌فیلم مذهبی تاریخی تلاش می‌کند پایان یافتن خفقان دوران رضاشاهی و شوق و ذوق مردم برای فرصت عزاداری یافتن را به نمایش بگذارد و در عین حال یک قصه پلیسی روایت کند.علی اوسیوند و ماه‌چهره خلیلی از دیگر بازیگران این فیلم تلویزیونی هستند.