سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۲ آذر ۱۳۹۲ در ۱۰:۰۰ ق.ظ چاپ مطلب
امیر سمواتی:

شورای صنفی نمایش دملی است که از دل رانت بیرون آماده است

amir-samvati

تهیه‌کننده فیلم سینمایی «دربند» شورای صنفی نمایش را ناکارآمد قلمداد کرد و خواستار برنامه‌ریزی اکران از زمان صدور پروانه ساخت شد.

تهیه‌کننده فیلم سینمایی «دربند» شورای صنفی نمایش را ناکارآمد قلمداد کرد و خواستار برنامه‌ریزی اکران از زمان صدور پروانه ساخت شد.

امیر سمواتی درباره عملکرد شورای صنفی نمایش در سال‌های اخیر و تاثیر این شورا بر روند اکران آثار سینمایی به سوره سینما گفت: شورای صنفی نمایش دُملی است که از دل رانت بیرون آمده و وجود آن برای سینما در زمینه اکران هیچ منفعت و مفهومی ندارد. مشکل سینمای‌ ایران در حوزه اکران از اداره نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی آغاز می‌‍شود. بدین ترتیب که به هیچ عنوان برنامه‌ریزی دقیق و تعهدی در حوزه صدور پروانه ساخت وجود ندارد. وقتی برای تولیدات سالانه که بر اساس تعداد پروانه ساخت‌ها تعیین می‌شوند، ظرفیت اکران مناسب وجود نداشته باشد. مسئله از همان ابتدا نامشخص و شلخته خواهد بود.

تهیه‌کننده فیلم‌ سینمایی «نفس‌عمیق» افزود: در صورت ایده‌آل اداره نظارت و ارزشیابی باید با توجه به ظرفیت اکران از زمان پروانه ساخت زمان نمایش را برنامه‌ریزی و به تهیه‌کننده اعلام کند. مثلا شمایی که پروانه ساخت دریافت کردید فیلم‌تان ۲ یا ۳ سال دیگر اکران خواهد شد، آن موقع صاحب فیلم می‌تواند برنامه‌ریزی کند که آیا این فیلم را بسازد یا نسازد یا سرمایه را چطور مدیریت کند.

تهیه‌کننده فیلم‌ سینمایی «بادیگران» ادامه داد: اما در شرایط کنونی که خدارا شکر پروانه ساخت صادر می‌شود اما نمایش آثار اصلا قابل پیش‌بینی نیست و شورای صنفی نمایشی که برای حمایت از فیلم‌های سینمایی در زمینه اکران ساخته شده عملا باعث ایجاد روابط غیر حرفه‌ای و لابی‌گری‌ شده است. دو فیلم با هم ساخته می‌شوند اما یکی سه ماه بعد اکران می‌شود و دیگری یک سال یا دو سال دیگر. بهترین زمان اکران در کوتاه ترین زمان ممکن از آن دوستان و نزدیکان اعضای این شورا خواهد بود. شورای صنفی نمایش تنها یک مانع ناعادلانه است که نمونه آن در سینمای هیچ کجای دنیا وجود ندارد.

سمواتی در پایان گفت: سازمان سینمایی باید نسبت به ظرفیت‌های اکران برنامه‌ریزی دقیق انجام دهد تا سرمایه و چرخه اقتصادی سینما دست خوش رانت خواری‌ و لابی‌گری‌ بی‌مورد نشود و همه اهالی سینما براساس توانایی خود از امکانات عادلانه‌ بهره مند شوند. شورای صنفی نمایش چه در جای کنونی برگزار شود، چه در خانه سینما اساسا اتفاق خوبی برای سیستم سینمایی کشور نیست.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>