سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۶ آذر ۱۳۹۲ در ۸:۰۵ ق.ظ چاپ مطلب
گزارش پشت صحنه برنامه پرمخاطب این روزها/

«کافه سوال» و فنجان‌های چای شبانه که سرد می‌شوند

kafe-soal

«کافه سوال» از دیدگاه سازندگان آن قرار است وجوه سیاه و سفید موضوعات اجتماعی را مطرح کند تا مخاطب خود به نتیجه برسد.

«کافه سوال» از دیدگاه سازندگان آن قرار است وجوه سیاه و سفید موضوعات اجتماعی را مطرح کند تا مخاطب خود به نتیجه برسد.

سوره سینما-سارا کنعانی: مدت‌هاست که نام صدا و سیما با پایبندی به برخی چارچوب‌ها و حد و مرزها به ذهن آورده می شود. «کافه سوال» اما یکی از برنامه‌های گروه اجتماعی شبکه دو است که مخاطبانش را با صراحت بیانی که دارد، غافلگیر کرده است. کمتر از یک ماه از شروع برنامه می‌گذرد و نزدیک به ۳۰ قسمت درباره موضوع جراحی زیبایی صحبت شده است. اگر بدانید دیگر مضامین چالش برانگیزی که قرار است در شب‌های آینده شاهد باشیم چیست، قطعا ساعت ۲۱ را فراموش نمی‌کنیم. چون بحث‌های شکل گرفته در برنامه گاهی به حدی داغ می شود که در شب نشینی‌های مردم جایگاه ویژه پیدا می‌کند و ممکن است تماشای این «کافه سوال»، باعث شود فنجان‌های چای سرد شوند.

ما فقط ذهن را قلقلک می‌دهیم

سهیل سلیمانی تهیه کننده «کافه سوال» در باره موضوع‌های برنامه می‌گوید: قرار است در آینده درباره شبکه‌های اجتماعی و تاثیر اینترنت برنامه داشته باشیم که به گمانم ۹ قسمت ادامه پیدا می‌کند. خط قرمزهایی را که خیلی‌ها ممکن است فکر کنند داریم، از میان بر می‌داریم. بعد از آن هم یک فصل شش قسمتی در مورد مصرف دارو خواهیم داشت. ما یکی در میان، یک فصل پزشکی با نگاهی اجتماعی داریم و یک فصل صرفا اجتماعی. تاثیر شبکه های ماهواره ای بر رفتار مردم از دیگر موضوعات برنامه ما خواهد بود. قرار است در مورد تغییر ذائقه فرهنگی مردم در اثر تماشای این شبکه‌ها، یک نگاه مثبت و منفی خاکستری داشته باشیم و قضاوت نهایی را بر عهده مخاطب بگذاریم. ما فقط ذهن را قلقلک می‌دهیم.

kafe-soal-1

با سپردن صورت به تیغ جراحی، آینده کاری عوض نمی‌شود

به استودیوی شماره ۲۲ آمده‌ام. جایی که «کافه سوال» روی آنتن فرستاده می‌شود. مهمان‌های امشب قبل از عوامل برنامه رسیده‌اند! سپیده خداوردی و پزشک متخصص گوش و حلق و بینی به همراه دستیار تهیه وارد می شوند. به سراغ خانم بازیگر جوان می‌روم تا از او بپرسم اصلا چطور شد که تصمیم گرفت در این برنامه شرکت داشته باشد؟ قبل از شروع صحبت خوب به چهره اش دقت می‌کنم. هیچ نشانی از رد جراحی در آن دیده نمی‌شود.

سپیده خداوردی می‌گوید: حرف هایی بود که فکر کردم برای گفتن آن بهتر است به برنامه بیایم. به نظر من هر چیزی که در صورت انسان وجود دارد، اگر طبیعی باشد زیباتر است. مگر اینکه عارضه‌ای پیدا شود که آزار دهنده باشد و فرد را از روال طبیعی و عادی زندگی خود دور کند. همه چیز وقتی طبیعی است، «آن» مخصوص خودش را دارد. شاید بعد از عمل جراحی چهره کسی زیبایی ویژه پیدا کند، اما این ویژگی به اندازه آن چیزی که خدادادی است، دلچسب نیست.

او ادامه می دهد: خدا را شکر مشکلی در ظاهر خودم ندارم و البته از این موهبت الهی سپاسگذار خداوند هستم. من نمی‌توانم خودم را جای کسی بگذارم و بگویم اگر در چهره خودم مشکلی داشتم به سراغ جراحی زیبایی نمی‌رفتم.

سپیده خداوردی در پاسخ به این سوال که چهره بازیگر تا چه حد در کار او نقش دارد، می‌گوید: آنچه در بازیگری اهمیت دارد اصل این هنر است. وقتی کسی بداند جایگاه خودش در حرفه اش کجاست از هر لحظه کار خود لذت می‌برد. اساسا فکر می‌کنم چهره بازیگر در هر گروهی از چهره ها که قرار بگیرد، به درد بازی کردن در یک نوع نقش می خورد و شدنی نیست که بازیگری بخواهد با سپردن صورتش به تیغ جراحی، برای خود آینده کاری متفاوتی رقم بزند.

دایره خط قرمزها آنقدرها که می‌گویند وسیع نیست

به سراغ سهیل سلیمانی می‌روم. روزنامه نگار جوانی که وارد فضای تهیه‌کنندگی شده و مهم تر از آن چنین برنامه پر سر و صدایی را روی آنتن فرستاده است. سلیمانی می گوید: این اولین برنامه ای است که خودم تهیه می کنم، اما پیش از این در تهیه برنامه های تلویزیونیزیادی همکاری داشته ام. برنامه سال تحویل، «سیب سرخ عید»، «یخ در بهشت»، در شبکه تهران هم «یه اتفاق ساده» را برای عید سال آینده خواهیم داشت.

او در مورد برنامه تلویزیونی اش توضیح می دهد: «کافه سوال» زاییده یک اتاق فکر است که ایده های اولیه اش از سمت من بود، اما الان اصلا نمی خواهم آن را شخصی کنم. اتاق فکر متشکل بود از من، خانم لواسانی به عنوان کسی که اجرا می کند، آقای مجید یوسفی به عنوان کسی که پزشک ها را برای ما انتخاب می کند و همچنین آقایان تافته ، خسروی و مقدم نیز گرافیست و کارگردان هنری و مدیر تولید ما هستند. ما شش نفر اتاق فکر اصلی برنامه هستیم به علاوه خانم مقدم که نویسنده هستند. برخی خطوط قرمز هستند که ذهن نوشته خود ما هستند، در صورتی که اینطور نیست. مطرح کردن مباحث مربوط به زیبایی به این شکل موجود، برای اولین بار در تلویزیون یک تابوشکنی بود. ما مدیران مان را توجیه کردیم و گفتیم ما نه می خواهیم تبلیغ صرف کنیم و نه می خواهیم آن طور که بقیه تخریب می کنند، عمل کنیم. زیبایی یک موهبت خدادادی است که اگر بشود آن را تقویت کرد، چرا نباید این کار را کرد؟ می توان درباره مشکلاتش حرف زد و درباره مزایای آن هم توضیح داد. جراحی های زیبایی به هر حال تب جامعه ما هست و در میان مردم به شدت دیده می شود. ما فکر کردیم خوب می شود اگر به عنوان قدم اول به سراغ این موضوع برویم.

kafe-soal-2

قصد تبلیغ کردن برای هیچ پزشکی نداشتیم

سلیمانی تاکید می کند: من تجربه هایی در تلویزیون داشتم و همچنین سالیان دراز در مطبوعات فعالیت کردم. وقتی رسانه های مختلف با نگاه های مختلف می آیند به یک برنامه تلویزیونی که همه نسبت به آن گارد دارند ، می پردازند، این یعنی برنامه اقبال رسانه ای پیدا کرده است. از طرف دیگر وقتی پیامک های برنامه در طول روز بیشتر می شود، شما می فهمید بخش مهمی از مسیر را رفته اید. تماس های تلفنی به سازمان نیز نشانگر جا باز کردن برنامه است. خدا را شکر بازخورد برنامه برای ما خیلی خوب بوده است. قطعا منتقدانی هم داشتیم.پزشکان اتفاقا با ما همکاری زیادی داشتند. البته ما در انتخاب خود بسیار به مقوله تخصص توجه داشتیم. بودند کسانی که می خواستند به مقاصدی غیر از اهداف برنامه ما وارد «کافه سوال» شوند و وقتی ما نگذاشتیم، علیه ما بلند شدند. ما به هیچ وجه قصد تبلیغات نداشتیم و از پزشکانی که در کار خودشان متخصص بودند، خواهش کردیم به برنامه ما بیایند. پزشکانی هم بودند که می گفتند اساسا چه دلیلی دارد در تلویزیون درباره مبحث زیبایی صحبت شود؟ ما به آنان می‌گفتیم درصد بالایی از برنامه های تلویزیون برای خوشایند شما ساخته می‌شود؛ اجازه دهید این بار ما برای کسانی برنامه بسازیم که شاید پیش از این کسی صدایشان را نمی‌شنید.

برای خارجی‌ها الگو شدیم

این تهیه کننده جوان درباره تاثیرگذاری این برنامه توضیح می دهد: از روزی که کارمان اوج گرفت، مشابه برنامه «کافه سوال» به شدت دارد در شبکه های ماهواره ای خارجی دیده می‌شود. حتی یکی از آنها سعی کرده دکورش را هم شبیه ما بسازد. این شاید جزء معدود دفعاتی باشد که به جای اینکه ما از آنان کپی برداری کنیم، این اتفاق برعکس صورت گرفته است. امیدوارم موفق شویم به خوبی کار را ادامه دهیم. ما می خواستیم بازیگر ها هم بیایند و واقعیت نظر خودشان را بگویند. بازیگر ها به عنوان قشری که دیده می شوند، می توانند صاحب نظر باشند. آنان کسانی هستند که با چهره شان در حال ارتزاق هستند. اینکه بازیگری درباره رضایت یا عدم رضایت خود درباره جراحی زیبایی صحبت کند، باعث می شود دیگران بیشتر توجه کنند. البته از میان مردم عادی هم عده ای را آورده ایم. بحث زیبایی را تا ۲۷ قسمت اضافه می کنیم، چون نمی خواهیم به تکرار بیفتیم. البته اگر بعدها ببینیم حرف تازه ای هست شاید دوباره فصل تازه ای را شروع کنیم.

مژده لواسانی مجری برنامه نیز می‌گوید: خیلی مهم است بدانم هر شب چه کسی مهمان برنامه می‌شود. ما فهرست مهمان‌ها را از یک هفته قبل داریم و البته پیش می‌آید کسی سربزنگاه آمدنش را لغو کند. در این شرایط من یا روابط عمومی برنامه یا دیگر دوستان با کمک گرفتن از دوستان چهره ای که داریم، اجازه نمی‌دهیم لطمه ای به برنامه وارد شود.

تا امروز نفیسه روشن، شراره رخام، پرستو صالحی، شبنم مقدمی و … به برنامه آمده‌اند و درباره باید و نبایدهای جراحی های زیبایی با صداقت و برگرفته از زندگی شخصی خود صحبت کرده‌اند.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>