سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۳ آذر ۱۳۹۲ در ۳:۰۰ ب.ظ چاپ مطلب
«دوران» روی پرده رفت/

محصول حوزه هنری به یادگار شهید دوران تقدیم شد

shahid-doran

مستند داستانی «عباس» درباره‌ سرلشکر خلبان شهید عباس دوران به کارگردانی رضا میرکریمی با تقدیم به فربدعباس نوه این شهید به نمایش درآمد.

مستند داستانی «عباس» درباره‌ سرلشکر خلبان شهید عباس دوران به کارگردانی رضا میرکریمی با تقدیم به فربدعباس نوه این شهید به نمایش درآمد.

سوره سینما- ایسنا نوشت: رضا میرکریمی در اولین نمایش این مستند ۳۲ دقیقه‌ای که در سینما «استقلال» ۱۳ آذر ماه انجام شد، در سخنانی کوتاه اظهار خرسندی کرد از اینکه مستند داستانی شهید عباس دوران در این محفل که همسر و فرزند شهید عباس دوران حضور دارند به نمایش درمی‌آید. او از همه‌ی کسانی که در ساخت این فیلم، او را همراهی کردند تشکر کرد و یادآور شد: وقتی کار را شروع کردیم به تدریج کار سخت‌تر شد. ابتدا به شکل مستند بود سپس از مستند در آمد و به سمت داستانی رفت و سرانجام به سمت کار شبه انیمیشن پیش رفتیم،کاری که با همراهی یک تیم خوب آن را یاد گرفتم.

میرکریمی ادامه داد: ما در ساخت این مجموعه، زندگی خوبی را با شهدا آغاز کردیم و لذت‌بخش بود. خوشحالم اثری ثبت می‌شود که می‌تواند ادای دینی هرچند کوچک نسبت به عظمت و بزرگی شهدا باشد و کاری باشد که بتواند در جایی که لازم است، شهدا دست ما را بگیرند.  او با اشاره به مهمانانش خصوصا انیماتورهای حاضر در جمع گفت: منتظر کار خاص و سبک ویژه‌ی انیمیشن نباشید،این کار یک اثر دلی است و یک روایت خاص است که ما احساس کردیم با استفاده از این روش به شکل بدیع‌تر و مطلوب‌تری می‌توان با گستره‌ی مخاطبان ارتباط برقرار کرد.

میرکریمی ادامه داد: آنچه مرا نگران می‌کند،این است که درباره‌ی شهدا در آثار هنری خصوصا در فیلم‌ها یک قرائت ثابت و امروزی وجود دارد و متاسفانه وقتی همه‌ی این فیلم‌ها را کنار هم می‌گذاریم متوجه می‌شویم که همه‌ی شهدا در فیلم‌های مختلف شبیه هم هستند، به همین دلیل ما سعی کردیم همان چیزی که شهدا بودند را نشان بدهیم. به هرحال آنها در زندگی با هم تفاوت‌هایی داشته‌اند اما قطعا در نقطه‌ی شهادت همه یکی می‌شوند ولی قبلا از آن، با هم فرق دارند و دیدگاهشان متفاوت است. بنابراین سعی کردیم این دیدگاه را در اثر شهید چمران و این اثر که درباره‌ِ شهید دوران است،در نظر بگیریم و درباره‌ی شهدای دیگر هم مدنظر خواهیم داشت.

این کارگردان با اشاره به حضور و همسر و پسر شهید دوران در سالن یادآور شد: ما این اثر هنری را به نوه‌ی تازه به دنیا شهید عباس دوران، “فربد عباس” تقدیم می‌کنیم. در ادامه مستند داستانی درباره‌ی “شهید عباس دوران” به نام “عباس” به نمایش درآمد.  پس از نمایش آن، رضا میرکریمی و محمدپیرهادی کارگردان و تهیه‌کننده این فیلم از همسر و فرزند شهید دوران که از شیراز آمده بودند با ارایه گل، هدیه و تابلوی که بیان‌گر بخش‌هایی از این اثر بود، تجلیل کردند.

doran1

همسر شهید دوران با اشاره به اثر هنری به نمایش درآمده گفت: کار متفاوت و زیبایی بود. او خطاب به رضا میرکریمی ادامه داد: ما باید با هدایایی از شما تقدیر می‌کردیم نه شما از ما. بعد از ۳۲ سال کار فوق‌العاده‌ای بود،دست شما درد نکند. وی با اشاره به انیمشین به نمایش درآمده از شهید عباس دوران اذعان داشت: من آنقدر از این انیمیشن لذت بردم که مانع شد، اشک بریزم. وقتی یاد عباس دوران می‌افتم در تنهایی‌ام اشک می‌ریزم ولی اینجا لذت بردم.او همچنین این انیمیشن را هدیه‌ی خوبی برای نوه‌اش “فربد عباس” دانست و گفت: این اثر هنری، هدیه‌ی خوبی است تا برای او در سال‌های آینده، ماجرا را بتوانیم توضیح بدهیم.

امیررضا دوران پسر شهید عباس دوران نیز در سخنانی از ساخت این اثر هنری قدردانی کرد و گفت: از لحاظ کار واقعا کار زیبایی است. همان‌طور که آقای میرکریمی گفتند همه‌ی کارها درباره‌ی شهدا یکی است و متاسفانه بعضی مواقع باعث می‌شود، ذهنیت مخاطب نسبت به شهدا خراب شود اما این اثر، کار زیبایی بود و از همه‌ی دست‌اندرکاران آن تشکر می‌کنم. در اکران خصوصی مستند داستانی “عباس” علاوه بر تعدادی از سینماگران، محسن مومنی شریف رییس حوزه هنری،سهیل جهان‌بیگلری، محمد حمززاده، فرید فرخنده‌کیش از مدیران حوزه هنری حضور داشتند.

چندی پیش مستند داستانی شهید چمران به نام «مصطفی» از این مجموعه به نمایش درآمد و «عباس» دومین اثر از مجموعه‌ آثاری است که قرار است رضا میرکریمی با تهیه‌کنندگی محمد پیرهادی و به عنوان محصول سازمان توسعه سینمایی سوره (حوزه هنری) بسازد. مستند داستانی «عباس» با روایت امیر جعفری و ریما رامین‌فر مقاطعی از زندگی شهید دوران را تا شهادتش به تصویر می‌کشد و «مصطفی» از همین مجموعه درباره‌ شهید چمران با روایت پرویز پرستویی آماده‌ نمایش شده است.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>