سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۶ آذر ۱۳۹۲ در ۱۰:۲۸ ق.ظ چاپ مطلب
«سرزمین دانایی» دوم دی‌ماه کلید می‌خورد/

ابوطالب و ساخت یک مسابقه متفاوت برای تلویزیون

saeed-aboutaleb

سعید ابوطالب از کلید خوردن مستند – مسابقه «سرزمین دانایی» در دوم دی‌ماه خبر داد.

سعید ابوطالب از کلید خوردن مستند – مسابقه «سرزمین دانایی» در دوم دی‌ماه خبر داد.

ابوطالب درباره ساخت قسمت دوم یک مستند-مسابقه به نام «سرزمین دانایی» به سوره سینما گفت: از سال ۲۰۰۰ به بعد ژانری به نام «reality show» در دنیا به شکل گسترده در برنامه‌های تلویزیونی، مستند و سینما رواج پیدا کرد. در ایران از این ژانر کمتر استفاده شده و شاید «سرزمین دانایی» اولین تجربه آن در ایران باشد. «سرزمین دانایی» نام یک مستند-مسابقه است که کارگردانی و تهیه‌کنندگی آن را بر عهده دارم. مستندهایی که در این ژانر ساخته می‌شوند دارای طرح و فیلمنامه منسجم هستند.

وی افزود: در مستند-مسابقه‌ها ممکن است بازیگر و یا نابازیگر شرکت داشته باشد. در «سرزمین دانایی» نابازیگرها حضور دارند. این شرکت‌کننده‌ها تحصیل‌ کرده و افراد برجسته دانشگاهی هستند که بدون اطلاع از روند مسابقه و موقعیت‌های نمایشی وارد مسابقه می‌شوند. شرکت‌کننده‌ها قبلا مسابقه‌ای مشابه را ندیده و ما هم به آنها توضیحی در طول مسابقه نمی‌دهیم.

ابوطالب ادامه داد: این مسابقه هیچ نمونه خارجی ندارد. گروه طراح این مسابقه هیچ نمونه خارجی را ملاک قرار نداده‌اند. گروه طراح مسابقه متشکل است از دوستان دانشگاهی که همه تحصیل‌کرده رشته‌های الکترونیکف فیزیک، برق و … هستند. در فراخوان اولیه ۲۴ هزار نفر ثبت نام کردند که همه تحصیلات فنی، مهندسی، پزشکی و علوم پایه داشتند. از این تعداد متقاضی ۷۰۰۰ انتخاب و طی یک آزمون اینترنتی ۲۰۰۰نفر از آنها دعوت شدند تا در آزمون عملی شرکت کنند.

وی گفت: این آزمون در یک استادیوم ورزشی فیلمبرداری شد که از آنها تست خلاقیت، تست پزشکی و تست کوپر انجام شد. نهایتا ۱۰۰ انتخاب شدند. از این ۱۰۰ نفر ۲۱ به مسابقه دعوت شدند. یعنی ۶ گروه سه نفره. دو گروه خانم‌ها، دو گروه خانواده، دو گروه آقایان. کل زمان مسابقه با زمان واقعی برابر است یعنی شرکت‌کننده‌ها طی پنج شبانه‌روز بی وقفه در مسابقه حاضر هستند. از مسابقه فیلمبرداری می‌شود. مسابقه به هیچ عنوان قطع و تکرار نمی‌شود.

کارگردان «رالی ایرانی» توضیح داد: یک پیش‌تولید سه ماهه داشتیم. در حال حاضر در منطقه ۲۱ تهران در یک خانه ویلایی در جاده مخصوص کرج هستیم. مسابقه در این منطقه برگزار می‌شود. شرت‌کننده‌ها در این پنج شبانه‌روز در چادر می‌خوابند. مسابقه شامل بخش‌های زیادی از جمله آیتم‌های علمی و عملی، دوچرخه سواری، اسب‌سواری، ساختن فرستنده، گیرنده، ساخت ماشین و غیره است. دوم دی ماه کلید می‌زنیم. این مسابقه از شبکه تهران پخش خواهد شد.

ابوطالب درباره انگیزه ساخت چنین مسابقه‌ای گفت: تلویزیون یک رسانه مردمی است. باید وجه آموزشی داشته باشد. مردم دوست دارند خودشان را در تلویزیون ببینند. قسمت اول «سرزمین دانایی» دو سال پیش ساخته شد که توانست در جشنواره‌های مختلف جوایز معتبری کسب کند.امیدوارم فصل دوم آن از اولی بهتر باشد. کسانی که به عنوان شرکت‌کننده در فصل اول حضور داشتند امسال به عنوان اعضای هیئت داوری در کنار ما هستند.

ابوطالب پیشتر مسابقه «رالی ایرانی» را با چهره‌های سینمایی و هنری ساخت که در شبکه نمایش خانگی پخش شد.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>