سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۷ آذر ۱۳۹۲ در ۱۰:۱۵ ق.ظ چاپ مطلب
«الفبای سیاست» ظرفیت نقد را بالا می‌برد/

اکبری: چهره‌های سیاسی برایم بت نیستند

alefbaye-siasat

کارگردان مستند «الفبای سیاست» تأکید کرد مستند به مثابه نفت با ارزش است.

کارگردان مستند «الفبای سیاست» تأکید کرد مستند به مثابه نفت با ارزش است.

محمدرضا اکبری کارگردان مستند «الفبای سیاست» درباره حضور این مستند در جشنواره سینما حقیقت به سوره سینما گفت: این فیلم را سال ۸۷ ساختم. تلاش زیادی برای گرفتن مجوز نمایش آن کردم. تا یک روز قبل از جشنواره اجازه نمایش نداشتیم تا اینکه بعد از بسته شدن جدول نمایش فیلم‌ها یک روز قبل از جشنواره توانستیم مجوز نمایش را بگیریم. با وجودی که ساعت یک بعد از ظهر نمایش داشتیم اما جمعیت قابل توجهی برای دیدن این فیلم به سینما فلسطین آمدند.

وی افزود: نامه‌ای سرگشاده خطاب به نمایندگان مجلس نوشتم که به تماشای مستند «الفبای سیاست» بنشینند اما دوستان نماینده چندان توجهی نشان ندادند هر چند جای توجه بیشتری انتظار می‌رفت. «الفبای سیاست» را فتح بابی در بالا بردن ظرفیت نقد سیاسی در مستند می‌دانم. این فیلم را در دولت احمدی‌نژد و با پول دولت ساختم اما هرگز در شیوه نقد، کم‌فروشی نکردم. به همین دلیل این فیلم سال‌ها اجازه نمایش نداشت. چهره‌های سیاسی برای من بت نیستند. فیلمساز می‌تواند هم‌ارز با یک سیاستمدار باشد.

این کارگردان اضافه کرد: «الفبای سیاست» با زبان طنز داستان‌هایی از سیاست را برای کودکان بازگو می‌کند. مثلا صحنه‌ای داریم از دیدار احمدی‌نژاد و چاوز که زیر متن فیلم موسیقی پت و مت پخش می‌شود. متأسفانه ظرفیت فیلم سیاسی ساختن بشدت پایین است ولی فیلم‌هایی مثل «الفبای سیاست» در تغییر این فضا مؤثر بوده‌اند. هفتمین جشنواره سینما حقیقت بسیار عالی برگزار شد. گرچه در سال‌های قبل افت کرده بود حتی فیلمسازان این جشنواره را به دلیل نقص مدیریتی تحریم کرده بودند. خوشبختانه امسال با تغییر فضای مدیرتی شاهد فضایی باز و امیدوار بودیم. سینمای مستند ایران می‌تواند در صدر سینمای مستند جهان بایستد. این ظرفیت بشدت وجود دارد فقط نیاز داریم مدیران توجه بیشتری نشان دهند. مستند به مثابه نفت  با ارزش است. امیدوارم این نگاه بین مدیران تسری پیدا کند.

وی درباره فعالیت‌های جدیدش گفت: سال گذشته فیلمی ساختم با نام «من قالیباف نیستم» که هنوز اجازه نمایش ندارد. یک فیلم دیگر درباره قاچاق ساختم که متأسفانه متوقف شد. در صدد ساخت فیلم دیگری با موضوعی عجیب هستم. امیدوارم دوستان مرکز گسترش که خوشبختانه از مدیران کارآمد هستند در این مسیر یاری‌گر ما باشند.