سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۷ آذر ۱۳۹۲ در ۹:۰۵ ق.ظ چاپ مطلب
پایان جشنواره هفتم- 4/

تندیس‌های جشنواره سینما حقیقت در دستان مستندسازان خارجی

haghighat-4

در بخش پایانی جشنواره هفتم سینما حقیقت جوایز بخش بین الملل اهدا شد.

در بخش پایانی جشنواره هفتم سینما حقیقت جوایز بخش بین الملل اهدا شد.

سوره سینما- پس از پایان مراسم پرشور تقدیر از ناصر تقوایی، در حالی که ساعت از ۲۱ گذشته برگزار کنندگان جشنواره به استقبال بخش مسابقه بین‌الملل می‌روند و در این بخش جوایز به سینماگران ایرانی و خارجی اهدا می‌شود. معرفی هیات داوران این بخش انجام می‌شود و پس از آن برگزیدگان روی سن می‌روند.

در بخش بهترین مستند کوتاه تندیس جشنواره، لوح افتخار و جایزه نقدی ۳۰۰۰ دلار اسلومو، اهدا می‌شود به کارگردانی وین پادولا از آمریکا، به خاطر ساختار سینمایی عالی، سبک روایی آهنگین و کارآمد، و بیان خاطره انگیز فردیت در آن
جایزه ویژه هیات داوران تندیس جشنواره، لوح افتخار و جایزه نقدی ۲۰۰۰ دلاراهدا می شود به «برای من خورشید هرگز غروب نمی‌کند» به کارگردانی مینا راد از کشور فرانسه به خاطر سادگی و صفای آن در روایت قصه‌ای عمیق. تقدیر هیات داوران پرندگان مهاجر «قوناق قوشلاو» به کارگردانی حسین دادگر از ایران، به خاطر توجه حساس آن به یک مقوله زیست محیطی بسیار حائز اهمیت و جهانی.

haghighat-4-1

در بخش بهترین مستند نیمه بلند تندیس جشنواره، لوح افتخار و جایزه نقدی ۵۰۰۰ دلار اهدا می‌شود به «عروسک کاموایی» به کارگردانی عزت‌الله پروازه از ایران به خاطر ارائه پرتره‌ای متین از شکیبایی و خوشبینی بشری. جایزه هیات داوران این بخش تندیس جشنواره، لوح افتخار و جایزه نقدی ۲۰۰۰ دلار اهدا می‌شود به «پدر و پسر» به کارگردانی پاول لوزینسکی از لهستان، به خاطر واکاوی یک رابطه شکننده و در عین حال جاودان پدر و فرزندی.

تقدیر ویژه هیات داوران «پیر پسر» به کارگردانی مهدی باقری از ایران، به خاطر ارتباط آن با جامعه روز ایران و پرتره شجاعانه آن از روابط بین نسل‌ها و «کمی بالاتر» به کارگردانی لقمان خالدی از ایران به خاطر حسن انتخاب کارگردان در پرداختن به تب و تاب درونی شخصیتی که در حالت عادی به چشم نمی‌آمد.

در بخش پایانی این مراسم تندیس جشنواره، لوح افتخار و جایزه نقدی ۷۰۰۰ دلار به طور مشترک تقدیم شد به «ابوحراز» به کارگردانی ماسیژ دریگاس از لهستان و «خاطراتی برای تمام فصول» به کارگردانی مصطفی رزاق کریمی از ایران. «ابوحراز» به خاطر کیفیت‌های بیانی و فنی نگاه صمیمانه این فیلم به جامعه‌ای در سودان که با خطر انقراض در اثر بروز تغییرات زیست محیطی مواجه است. «خاطراتی برای تمام فصول» به خاطر تحقیق ماندگار و تصویربرداری آرشیوی کارگردان که ماحصل آن دستیابی به نگاهی درونی به پیامدهای ناشناخته جنگ ایران و عراق است.

جایزه ویژه هیات داوران تندیس جشنواره، لوح افتخار و جایزه نقدی ۲۰۰۰ دلار به اتفاق آرا اهدا شد به «بازی آدم کشی» به کارگردانی جی. اوپن هایمر از کشور دانمارک به خاطر تلاش دقیق، مستند و جمعیِ این فیلم برای واکاوی تاریک‌ترین جنبه‌های ذات بشر.اعضای هیات داوران بخش فیلم‌های بلند همچنین از کارگردان فیلم «برای گونگادین بهشت نیست» بخاطر تلاش او برای معرفی و شناساندن انگاره‌های ایرانی تشکر کرد.