سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۶ آذر ۱۳۹۲ در ۹:۰۵ ب.ظ چاپ مطلب
با حضور تبریزی، میلانی و تارخ برگزار شد/

تعامل وزیر کشور و سینماگران در خانه سینما

vazire-keshvar-1

نشست صمیمانه وزیر کشور با سینماگران در خانه سینما برگزار شد.

نشست صمیمانه وزیر کشور با سینماگران در خانه سینما برگزار شد.

سوره سینما- ستاره بلادی: عصر سه‌شنبه ۲۶ آذر ماه، وزیر کشور با حضور در جمع سینماگران که به دعوت دبیرخانه ستاد مبارزه با مواد مخدر در خانه سینما گرد هم آمده بودند به بحث و گفتگو حول محور آسیب شناسی اعتیاد در جامعه پرداخت.  نشست سینماگران و وزیر کشور در خانه سینما با حضور چشمگیر هنرمندان سینما و در پی آن سخنان محمد مهدی عسگر پور، مدیر عامل خانه سینما آغاز شد. عسگر پور ابراز امید واری کرد حضور عبدالرضا رحمانی در جایگاه وزارت کشور نشان از توجه ویژه دولت به موضوع فرهنگ دارد.

  مدیر عامل خانه سینما مبارزه با مواد مخدر را برنامه مشترک خانه سینما، معاونت ستاد مبارزه با مواد مخدر و وزارت کشور معرفی کرد. عسگر پور داشتن یک نگاه استراتژیک را لازمه شروع حرکت‌های موثر در زمینه‌های مختلف فرهنگی دانست و از وزیر کشور درخواست کرد با ارائه راهکار مدونی به همراهی اهالی سینما برای گام برداشتن در محور عدالت و اعتدال اجتماعی و فرهنگی اقدام کند.

  در ادامه این نشست مدیریت سازمان سینمایی ضمن اعلام خرسندی از حضور یک چهره دانشگاهی و فرهنگی در راس وزارت کشور اولین قدم برای فرهنگی شدن ایران را توجه دولتمردان به این مقوله دانست و قدرت وزارت کشور را در تمامی نقاط ایران برای اثر گذاری و مدیریت جامعه تشریح کرد.  حجت‌الله ایوبی با انتقاد از روند توسعه سینمایی در سال‌های اخیر گفت: «سینما مدرسه جامعه است». وی تاکید کرد اگر نهضتی که برای مدرسه سازی در کشور شکل گرفت برای سینما سازی هم شکل بگیرد تا حدود زیادی می‌توان به تغییرات مثبت فرهنگی در جامعه نزدیک شد.

vazire-keshvar-2

 ایوبی با اشاره به نقش مهمی که سینما در مقابله با آسیب‌های اجتماعی ایفا می‌کند از وزیر کشور درخواست کرد مسئله قاچاق فیلم و دی وی دی که سینمای ایران از آن رنج می‌برد را پیگیری کرده و با در نظر گرفتن اهمیت نقش فرهنگ و هنر و وارد کردن آن در سطح دستگاه‌های اجرایی در رفع آن کوشا باشند.  مدیر سازمان سینمایی تصریح کرد سینما عاملی برای همبستگی و مقابله با تهدید‌های اجتماعی است. وی با یادآوری نقش انکار ناپذیر سینما در ارائه فرهنگ ایرانی در عرصه بین الملل گفت: «ما به سینما برای سینما و هنر برای هنر معتقد نیستیم» حجت‌الله ایوبی در پایان سخنان خود گفت: «آقای رحمانی. حضور شما نوید بخش پایان تلخی‌ها و فرارسیدن زمان رهایی از حاشیه و رسیدن به متن است.»

 وزیر کشور در قسمت اول سخنرانی خود با بیان این نکته که وزارت کشور با رویکرد تازه‌ای تحت عنوان توسعه اجتماعی سعی در رفع ناهنجاری‌های جامعه دارد از سینماگران برای حل معضل اعتیاد یاری خواست. عبدالرضا رحمانی ضمن ارائه آمار دقیقی از میزان افزایش سوء مصرف مواد در ایران، تنها راه بهبود اوضاع را همکاری تمامی نهاد‌های مردمی و دولتی با هم دانست.  وزیر کشور با ارائه یک استراتژی چهار مرحله‌ای که شامل گام‌های پیشگیری از سوء مصرف مواد، درمان مصرف کنندگان، مقابله  با مصرف و صیانت جامعه از مصرف مواد مخدر است، به نقش موثر سینماگران در مرحله پیشگیری و صیانت جامعه از مصرف مواد مخدر اشاره کرد.

وی افزود تصاویری که تاکنون در سینما و تلوزیون از معضل اعتیاد برای مردم به نمایش در آمده باعث بازداری از تعامل صحیح جامعه با افراد مبتلا به اعتیاد،  مرزبندی و برخورد‌های سلبی شده است. این درحالی است که یک فرد معتاد فردی بیمار است.

وزیر کشور در نشست عصر امروز با اشاره به فیلم دهلیز داشت گفت: دهلیز به نرمی ابریشم و به لطافت نسیم بود. رحمانی ادامه داد دهلیز با نگاهی هنرمندانه تصویر ذهنی دقیقی از خانواده‌هایی که با آسیب‌های خشنی نظیر اعدام در ارتباط هستند نشان داد سینما ابزار کار لازم برای توسعه اجتماعی را در اختیار دارد.

در ادامه امین تارخ، رییس انجمن بازیگران سینما این همکاری را مفید دانسته و ابراز خرسندی کرد که علاوه بر سینماگران، دولتمردان هم منتظر بازگشایی خانه سینما بودند تا بتوانند در جهت پیشبرد امور فرهنگی فعالیت‌های شایسته‌ای انجام دهند. تارخ با اشاره به فیلم مرهم ساخته علیرضا داوود نژاد به کنار هم قرار داشتن لطافت و خشونت در جامعه تاکید کرد و مرهم را به دلیل نشان دادن پشیمانی در وجود یک مصرف کننده مواد مخدر اثر سینمایی بسیار موفقی دانست.
رییس انجمن بازیگران سینما با مطرح کردن بحث سانسور، کم کردن میزان سخت‌گیری‌ را یکی از مهم‌ترین عوامل در مطرح کردن موثر و ریشه‌ای مسائل اجتماعی دانست. وی اضافه کرد هم‌اکنون تعداد زیادی فیلم‌نامه و طرح در حوزه اعتیاد وجود دارد که برای به تصویر درآمدن نیاز به حمایت مادی و معنوی دارند.

نشست عصر سه‌شنبه با سخنان کمال تبریزی ادامه یافت. رییس کانون کارگردانان سینمای ایران، اعتیاد را موضوعی جدی دانست که بروز و گسترش آن در اثر گسترش فشار‌های اجتماعی است. تبریزی افزایش میزان همدلی، دوستی و مهربانی را در ارتباط مستقیم با کاهش تنش‌های اجتماعی که باعث روی آوردن افراد به اعتیاد می‌شود خواند. رییس کانون کارگردانان سینمای ایران گفت اگر هنرمندان و مردم در ارتباط نزدیک و بی‌واسطه قرار بگیرند می‌توانیم با ایجاد یک موج فراگیر، فرهنگ را به جامعه تزریق کنیم. وی پیشنهاد ساختن یک شبکه مخصوص برای برقراری ارتباط هرچه بیشتر بین هنرمندان و مردم را ارائه داد تا به این وسیله بتوان در انتقال پیام‌های فرهنگی نظیر پیام‌های اجتناب از نزدیکی به اعتیاد موثر‌تر عمل کرد.

فرشته طائرپور، رییس کانون تهیه کنندگان سینما خواستار تعیین تعریف دقیقی از مرز بین سیاه نمایی و نمایش دادن حقیقت شد. طائرپور با انتقاد از اینکه صدا و سیمای ما بر چنین موضوعاتی سرپوش می‌گذارد و فیلم‌هایی که حقایق تلخ جامعه را نمایش می‌دهند اجازه حضور در فستیوال‌ها را نمی‌گیرند بر مفهوم «اعتماد متقابل نظام و جامعه سینما» تاکید کرد. در ادامه تهمینه میلانی با مطرح کردن عبارت کلیدی «آخرین حلقه‌های اتصال دولت و مردم»، نقش ماموران جزئی دولت را در برخورد با تمامی معضلات اجتماعی بسیار مهم خواند و کاهش آسیب‌های اجتماعی را در گرو آموزش دادن مامورانی که در ارتباط مستقیم با مردم هستند دانست.

 رییس انجمن تهیه کنندگان سینمای مستند هم در سخنرانی خود به رقابت گسترده‌ و نابرابری که مستند سازان داخلی و خارجی در پیش دارند اشاره کرد و گفت: «سینمای مستند آینه‌ای برای نشان دادن ناهنجاری‌های اجتماعی، سیاسی و اقتصادی است.» وی خواستار توجه به مستند سازی در شوراهای سیاست گذاری شد.

نشست سینماگران و مدیریت کل دبیرخانه ستاد مبارزه با مواد مخدر که با حضور وزیر کشور در خانه سینما برگزار شد، با سخنان یکی از اعضای شورای عالی تهیه کنندگان ادامه یافت. منوچهر محمدی در تایید سخنان رییس کانون تهیه کنندگان سینما بر لزوم نشان دادن چهره واقعی و ترسناک اعتیاد در رسانه‌ها تاکید کرد و خواستار همکاری بیش از پیش قوه قضاییه و نیروی انتظامی در این زمینه شد.

محمد حسین حقیقی، نویسنده، کارگردان و تهیه کننده سینما استفاده از واژه سیاه نمایی در مورد نمایش آسیب‌های اجتماعی را اشتباه دانست و با اشاره به مستند کوتاهی که با موضوع آسیب‌های اعتیاد که در آغاز نشست پخش شد گفت: «این فیلم بیشتر از همه چیز نشان دهنده روی سیاه ما دست اندر کاران است.»

در حاشیه هم‌اندیشی سینماگران با وزیر کشور، میکروفن به داخل سال ارسال و از هنرمندان حاضر درجمع خواسته شد نظرات خود را بگویند. رضا کیانیان به فشار‌های وارد شده بر اجتماع و تاثیر ان بر گسترش اعتیاد اشاره کرد و رحمان رضایی گفت: «ما قصد نداریم بر خلاف شئونات ملی فیلم بسازیم. به ما اعتماد کنید». خسرو امیر صادقی به مطرح کردن معضل ماهواره و برنامه‌های ماهواره‌ای پرداخت و نگرانی خود را درباره مسئله قاچاق فیلم اعلام کرد.

پس از شنیده شدن صدای هنرمندان حاضر در خانه سینما، وزیر  کشور بخش دوم سخنرانی خود را به پاسخگویی سوالات اختصاص داد. رحمانی برای امضای تفاهم نامه‌ای در زمینه همکاری‌های مشترک خانه سینما و وزارت کشور اعلام آمادگی کرد. وزیر کشور با تایید میزان اثر گذاری نقش مستند بر افکار عمومی جامعه تصریح کرد موضوع را پیگیری می‌کند. وی افزود وزارت کشور پاسخگوی هرگونه انتقادی هست و گفت: تمام قدرت وزارت کشور در اختیار شماست.