سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۳۰ آذر ۱۳۹۲ در ۱۰:۲۵ ق.ظ چاپ مطلب
کمبود نقش مناسب برای بازیگران میانسال/

فیلمنامه‌ها فقط به دو شخصیت محدود شده است

safa-aghajani

یک بازیگر محدود شدن فیلمنامه‌های سینمایی و تلویزیونی به دو شخصیت را نقطه ضعف دانست.

یک بازیگر محدود شدن فیلمنامه‌های سینمایی و تلویزیونی به دو شخصیت را نقطه ضعف دانست.

صفا آقاجانی به سوره سینما گفت: مدت هاست در تلویزیون یا سینما به کاری مشغول نبوده‌ام. یا فیلنامه های قوی به دستم نرسیده یا دوستان قصد داشته اند به صرف کوتاه بودن نقش، دستمزد یک نابازیگر را بپردازند. این روزها در مرکز هنرهای نمایشی رادیو مشغول هستم. البته اوضاع کلی رادیو را نیز همه می‌دانند، اما اساسا رادیو رسانه‌ای است که همه اهالی اش، آن را با دلشان انتخاب کرده اند و ادامه می دهند. خود من قبلا در جای دیگری به استخدام رسمی در آمده بودم، اما به قدری کار در رادیو را دوست داشتم که آن را رها کردم.

وی همچنین درباره اینکه چرا در سینمای امروز برای بازیگران میانسال نقش خوبی نوشته نمی‌شود توضیح داد: کشور ما کشور جوانی است و بدیهی است که قشر بیشتر مخاطبان سینما را افرادی از همین گروه تشکیل بدهند. به همین دلیل اقتضائات، ایجاب می کند برای حفظ جذابیت و رونق گیشه، نقش های اصلی را برای بازیگران جوان بنویسند، اما مشکل اینجاست که در این امر تعادل ایجاد نمی شود. یعنی ۹۰ درصد از بار اصلی فیلمنامه و پیشبرد داستان، روی دو کاراکتر اصلی است و بقیه نقش تزئینی دارند.

این بازیگر افزود: بر خلاف خیلی از هم نسلانم رضایت دارم در نقش تکراری مادر ظاهر شوم، اما به این شرط که نقش در اندازه خود دارای شناسنامه باشد و بخشی از بار دراماتیک اثر را به دوش بکشد. قبول دارم که جوان ها شاید حوصله تماشای فیلمی با محور پیرزن ها و  پیرمردها را نداشته باشند، اما دوست دارم به نقش های کمرنگ تر آنقدر بها داده شود که اگر حذف شود، فیلم با نقص رو به رو شود و به عبارت بهتر همه کاراکترها تاثیرگذاری خود را داشته باشند.

صفا آقاجانی در فیلم‌های سینمایی «میگرن»، «به همین سادگی» و «تمام وسوسه های زمین» بازی کرده است.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>