سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۷ دی ۱۳۹۲ در ۹:۰۸ ق.ظ چاپ مطلب

سودابه خسروی با هشت فیلم در جشنواره فجر/فجر برایم بی‌اعتبار است

soodabeh-khosravi

سودابه خسروی که با هشت فیلم در جشنواره فجر حضور دارد تأکید کرد اعتبار جشنواره فجر به دلایل مختلف کم‌ شده است.

سودابه خسروی که با هشت فیلم در جشنواره فجر حضور دارد تأکید کرد اعتبار جشنواره فجر به دلایل مختلف کم‌ شده است.

خسروی طراح گریم به سوره سینما گفت: امسال با فیلم‌های «ملبورن» به کارگردانی نیما جاویدی، «سیزده» ساخته هومن سیدی، «مردن به وقت شهریور» ساخته هاتف علیمردانی، «زندگی جای دیگریست» ساخته منوچهر هادی، «طبقه حساس» به کارگردانی کمال تبریزی، «شیار ۱۴۳» به کارگردانی نرگس آبیار، «فردا» به کارگردانی مهدی پاکدل و ایمان افشاریان و احتمالا «تراژدی قاسم سبزی‌کار» به کارگردانی آزیتا موگویی در سی و دومین جشنواره فجر حضور دارم. سال پر کاری را گذراندم. تا به حال سیمرغ نگرفته‌ام، اما کاندید شده‌ام.

خسروی درباره همکاری با کمال تبریزی در «طبقه حساس» افزود: قبلا با تبریزی در «گاهی به آسمان نگاه کن» همکاری کرده بودم. آن فیلم را خیلی دوست داشتم و خوشبختانه این فیلم هم تجربه خوبی بود. سبک گریم در این فیلم رئال است. با اینکه فیلم محتوای طنز دارد ولی از طراحی قیافه خنده‌دار پرهیز کردیم. «طبقه حساس» فیلم بامزه و آموزنده‌ای است.

طراح گریم «کنعان» افزود: امسال با وجود مشکل مالی فیلم‌های زیادی تولید شد. تقریبا در همه پروژه‌ها مشکل مالی وجود داشت. در همکاری با تهیه‌کننده‌های باشعور، فهیم و مسلط به اصول حرفه‌ای، پول در اولویت دوم قرار دارد. معمولا با تهیه‌کننده‌هایی در بحث مالی دچار مشکل می‌شویم که صفر کیلومتر هستند. کسانی که بدون هیچ سابقه سینمایی در مسند تهیه‌کنندگی قرار می‌گیرند.

وی درباره پیش‌بینی‌اش از کیفیت فیلم‌ها توضیح داد: معمولا قبل از برگزاری جشنواره همه می‌گویند فیلم خوب زیاد است و همه از فیلم‌های هم تعریف می‌کنند اما وقتی جشنواره برگزار می‌شود تعداد فیلم‌های خوب شاید به پنج فیلم هم نرسد. بنابراین در حال حاضر نمی‌توان جشنواره را به لحاظ کیفیت فیلم‌ها پیش‌بینی کرد. امسال فیلم اولی بی نهایت زیاد بوده تقریبا همه کسانی که می‌شناختم فیلم ساخته‌اند. قطعا از بین این فیلم‌ها شاهد پدیده‌هایی خواهیم بود. فیلمسازانی خلاق و جوان که در کارگردانی حرف تازه‌ای داشته باشند. یکی از فیلم اولی‌ها «ملبورن» است که فیلم خوبی شده. مطمئنم دیده می‌شود.

Melborn
نمایی از فیلم «ملبورن» ساخته نیما جاویدی

سودابه خسروی با انتقاد از بی اعتبار بودن قوانین جشنواره فجر تأکید کرد: چیزی که جشنواره فجر را به باور من بی اعتبار کرده بی اعتنایی به قوانین و وجود قضاوت‌های ناعادلانه است. همه می‌دانند که داوری‌های جشنواره و تقسیم سیمرغ‌ها از پیش تعیین شده است. مسئولین جشنواره فجر حتی به قواعدی که خودشان وضع می‌کنند پایبند نیستند. مثلا اعلام می‌کنند آخرین مهلت ارسال آثار به دبیرخانه تا فلان تاریخ است اما می‌بینیم خیلی از فیلم‌ها که در مرحله فیلمبرداری هستند یک نسخه ناقص را حتی بعد از آن تاریخ ارائه می‌کنند و حتی بارها شاهد بوده‌ایم که فیلمی در اواسط جشنواره به لیست فیلم‌ها اضافه شده است.

خسروی اضافه کرد: بعد از پایان جشنواره می‌شنویم که نظر داوران در بعضی رشته‌ها توسط کسانی که نفوذ داشته‌اند یا متأثر از برخی مناسبات عوض شده. طبیعی است که چنین رفتارهایی اعتبار جوایز جشنواره فجر را زیر سؤال می‌برد. یعنی اگر فیلمی پنج سیمرغ دریافت کند لزوما به این معنی نیست که فیلم خوبی بوده است. گاهی جوایز به دلایلی غیر از دلایل سینمایی تقسیم می‌شود.

طراح گریم «فرزند چهارم» ادامه داد: نقدی که به جشنواره دارم و امیدوارم امسال شاهدش نباشم این است که جشنواره فجر یک جشنواره هنری نیست، کاملا سیاسی است. افراد با اعمال نفوذ می‌توانند با یک سفارش یا یک نامه نظر داوران را تحت‌الشعاع قرار دهند. بنابراین برای شخص من سیمرغ هیچ اعتباری ندارد. هر جشنواره‌ای باید بر پایه یک سری اصول و قوانین شکل بگیرد و آن قوانین به راحتی زیر پا گذاشته نشود. رفتارهای این چنینی باعث می‌شود سینماگر به جشنواره شک کند وقتی شما از ابتدا به عملکرد جشنواره مشکوک باشید به همه بخش‌های آن بی اعتماد خواهید شد.

خسروی طراحی گریم فیلم‌های «قاعده تصادف»، «سوت پایان»، «به همین سادگی»، «کنعان» و … را بر عهده داشته است. سی و دومین جشنواره فیلم فجر بهمن ماه امسال به دبیری علیرضا رضاداد برگزار می‌شود.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>