سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۸ دی ۱۳۹۲ در ۹:۴۵ ق.ظ چاپ مطلب
بازیگر «خسته نباشید»:

پیشنهادی که نتواند موفقیت «خسته نباشید» را تکرار کند قبول نمی‌کنم

farzad-bagheri1

فرزاد باقری تجربه بازی در «خسته نباشید» را منحصر به فرد ارزیابی و تأکید کرد با پیشنهادهای ضعیف این تجربه را زیرسؤال نمی‌برد.

فرزاد باقری تجربه بازی در «خسته نباشید» را منحصر به فرد ارزیابی و تأکید کرد با پیشنهادهای ضعیف این تجربه را زیرسؤال نمی‌برد.

 باقری بازیگر فیلم سینمایی «خسته نباشید» درباره این تجربه به سوره سینما گفت: معمولا گروه‌های سینمایی برای انتخاب بازیگر به کرمان می‌آمدند و طبیعتا من و دیگر بازیگران تئاتر کرمان برای تست مراجعه می‌کردیم. مثلا یادم هست گروه فیلم «محمد (ص)» به کارگردانی مجید مجیدی به کرمان آمدند و من در چند نوبت تست قبول شدم اما نهایتا انتخاب نشدم.

وی افزود: وقتی گروه «خسته نباشید» به کرمان آمدند از بین ۵۰۰ نفر برای نقش مرتضی قبول شدم ولی این پذیرفته شدن چندان طول نکشید و گفتند سن‌ات برای نقش مناسب نیست. چند روز بعد دوباره با من تماس گرفتند و پیشنهاد دادند که مشاور لهجه باشم. من هم پذیرفتم. نزدیک به یک ماه از این ماجرا گذشت و خبری تازه‌ای نشد نهایتا محسن قرایی با من تماس گرفت و گفت به عنوان مشاور لهجه با گروه باشم و کاندید نقش حسین هم هستم. خوشبختانه وقتی رفتم تهران در دومین جلسه دورخوانی برای بازی در نقش حسین پذیرفته شدم.

این بازیگر ادامه داد: در تهران یک ماه تمرین کردیم. این تمرین‌ها خیلی ویژه بود. دو کارگردان فضایی را برای ما بازیگران به وجود آوردند که مبتنی بر صمیمیت و آرامش بود. کاملا حس کردیم در تمرینات تئاتر به سر می‌بریم. هر تصمیمی که نهایتا برای اجرای نهایی در نظر داشتیم در تمرینات تهران به آن رسیدیم و همه استرس‌های منفی از من گرفته شد. قرایی و هاشمی فضای خیلی مناسبی را در تمرین‌ها برای ما به وجود آوردند. اگر تمرین‌ها شبیه به تئاتر باشد در رسیدن به آنچه که مد نظر داریم مطمئن‌تر هستیم و کارگردانان «خسته نباشید» هم روی این مسئله تأکید داشتند.

farzad-bagheri2
فرزاد باقری در نمایی از «خسته نباشید»

وی ادامه داد: زمانی که به «خسته نباشید» پیوستم زمانی بود که به متد میخائیل چخوف بیشتر علاقمند شده بودم و روی همان متد کار می‌کردم. در اجرای نقش «حسین» خیلی از این شیوه کمک گرفتم. خوشبختانه در این مسیر با افشین هاشمی مفاهمه خوبی داشتم و حرف هم را می‌فهمیدیم. افشین و محسن هر دو در هدایت بازیگر خیلی خوب و تکنیکی عمل می‌کردند. اینطور نبود که بازیگر به حال خودش رها شده باشد. همه چیز زیر نظر کارگردان بود.

باقری افزود: چیز که در شیوه کارگردانی آنها برایم جالب بود اعتماد به ایده‌ها و پیشنهادهای بازیگران بود. بعضی کارگردان‌ها تعصب خاصی در پیاده کردن ایده‌هایشان دارند ولی در «خسته نباشید» کارگردان‌ها اگر به ایده مناسبی از بازیگر برخورد می‌کردند با روی باز می‌پذیرفتند. همین فضای تعامل باعث شد فیلمنامه اجرایی با نسخه مکتوب خیلی تفاوت داشته باشد چون سرشار از پیشنهادهای جمعی بود.

این بازیگر اضافه کرد: سعی کردم در اجرای شخصیت حسین متفاوت عمل کنم. حسین یک بچه پایین‌شهری بود و قطعا لهجه‌اش باید از مرتضی که نقشش را حسام محمودی بازی می‌کرد متفاوت می‌بود. این شخصیت نسبتا درونگرا بود ولی اساسا در متد میخائیل چخوف از اینکه مطلقا بگوییم کاراکتر درونگراست یا برون‌گرا پرهیز می‌کنیم. حسین شخصیتی بود که در هر موقعیتی یک کنش خاص از خود بروز می‌داد و شخصیتش یک حالت ثابت نداشت.

وی با اشاره به همبازی بودن با دیگر بازیگران با سابقه تئاتر در این فیلم گفت: همبازی بودن با جلال فاطمی و غوغا بیات خیلی شیرین بود. اولین جایی که کمی استرس پیدا کردم بازی رو به روی رویا افشار بود. می‌دانستم خانم افشار از بهترین بازیگران تئاتر هستند. نگران بودم جلوی ایشان خوب بازی نکنم اما خوشبختانه از بازخوردهایی که گرفتم فهمیدم کارم را خوب ارائه کرده‌ام و خانم افشار هم نسبت به بازی من ابراز لطف کردند.

فرزاد باقری درباره نمایش فیلم «خسته نباشید» در کرمان گفت: متأسفانه هنوز این فیلم در کرمان اکران نشده و من برای اکران آن در این شهر به سهم خودم تلاش کردم. با رییس سینما «شهر تماشا» صحبت کردم و قول‌هایی برای اکران این فیلم در هفته آینده داده شده است. مردم کرمان هم مثل خیلی از شهرها در رفتن به سینما بی‌انگیزه هستند و کمتر به سینما می‌روند ولی مطمئنم اگر برای دیدن «خسته نباشید» به سینما بروند ناراضی برنمی‌گردند.

باقری با اشاره بر جهانشمول بودن قصه «خسته نباشید» گفت: گرچه داستان «خسته نباشید» در کرمان می‌گذرد ولی حرفش جهانی است. فیلم تصویر درستی از کرمان ارائه می‌دهد و از این منظر می‌تواند برای مخاطب کرمانی جذاب باشد. بعد از «خسته نباشید» دو پیشنهاد سینمایی داشتم که برای یکی به تفاهم نرسیدم و دیگری پیشنهاد نسبتا ضعیفی بود که نمی‌توانست موفقیت «خسته نباشید» را برایم تکرار کند. «خسته نباشید» برای یک بازیگر تئاتر شهرستان برد بزرگی بود.

وی اضافه کرد: غلو نمی‌کنم، شعار هم نمی‌دهم اما بد نیست تهیه‌کننده‌ها مثل سید رضا میرکریمی کمی از تهران فاصله بگیرند و سری به شهرهای دیگر بزنند. اینجا هم قصه‌های خوبی برای ساخت وجود دارد هم بازیگران بسیار خوبی دارد که به لحاظ تکنیکی و استعداد چیزی کم از بازیگران تهران ندارند.

«خسته نباشید» اولین فیلم سینمایی محسن قرایی و افشین هاشمی محصول حوزه هنری این روزها در تهران روی پرده سینماهاست.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>