سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۳ دی ۱۳۹۲ در ۹:۵۴ ق.ظ چاپ مطلب
محمودی: در «حق سکوت» از روحانی کلیشه‌ای فرار کردم/

کارگردانان «خسته نباشید» با هم یکی بودند

hesam-mahmoodi

بازیگر فیلم سینمایی «خسته نباشید» همدلی دو کارگردان فیلم را یکی از دلایل موفقیت آن دانست.

بازیگر فیلم سینمایی «خسته نباشید» همدلی دو کارگردان فیلم را یکی از دلایل موفقیت آن دانست.

حسام محمودی بازیگر فیلم سینمایی «خسته نباشید» درباره  اولین تجربه سینمایی‌اش به سوره سینما گفت: بازی در «خسته نباشید» باعث دیده شدنم شد. طبیعی است که بعد از این فیلم پیشنهادهایی داشتم که از میان آنها فیلم‌های سینمایی «شب بیرون» به کارگردانی کاوه سجادی حسینی، «امروز» به کارگردانی رضا میرکریمی و «حق سکوت» به کارگردانی محمد هادی نائیجی را انتخاب کردم.

وی افزود: بازخوردهایی که از بازی‌ام در «خسته نباشید» در جشنواره فجر سال گذشته دیدم بسیار مثبت بود. در روزهای اول فیلمبرداری کمی ترس و استرس داشتم بابت اینکه می‌توانم خوب بازی کنم یا نه . اما این ترس فقط همان یک هفته اول با من بود. افشین هاشمی و محسن قرایی دو کارگردان این فیلم فضا را طوری برای بازیگران آماده کردند و به آنها احساس امنیت می‌دادند که بدون هیچ نگرانی منفی آماده اجرای نقش می‌شدیم. در واقع از آرامش روانی به معنی واقعی برخوردار بودیم.

hesam-mahmoodi4
حسام محمودی در نمایی از «خسته نباشید»

محمودی اضافه کرد: به هیچ وجه حس نمی‌کردیم که دو کارگردان داریم. این دو به قدری با هم هماهنگ و یکی بودند که انگار یک کارگردان داشتیم.هیچ تشنجی وجود نداشت که مثلا ما بگوییم ای کاش یک کارگردان می‌داشتیم. از طرف دیگر وجود دو کارگردان باعث می‌شد که کار ما با حساسیت بیشتری مورد ارزیابی و تحلیل قرار بگیرد و این یکی از نقاط مثبت بود. «خسته نباشید» برای خیلی از اعضای گروه اولین تجربه سینمایی بود به همین دلیل همه برای یک کار خوب، انگیزه و انرژی خوبی داشتند. هم دوستان جلوی دوربین هم بچه‌های پشت صحنه در یک فضای کاملا صمیمی با هم تعامل داشتند.

این بازیگر با تأکید بر اینکه وجود فضای صمیمی بین گروه تولید یکی از عوامل بسیار مؤثر در کیفیت فیلم بود گفت: تجربه همکاری همدلانه در «خسته نباشید» شاید واقعا تکرارناشدنی باشد. همین فضا باعث می‌شد مثلا من به عنوان بازیگر برای انجام کارهای دیگر در خودم احساس مسئولیت کنم.

محمودی درباره نقشش در این فیلم توضیح داد: شخصیت مرتضی چندان به لحاظ بازی، پیچیده و سخت نبود، اگر سختی احساس می‌کردم بیشتر به این خاطر بود که می‌دانستم تجربه اولم است. چیزی که برای بازیگر مهم است درک موقعیت بازی است و دو کارگردان این فیلم بر این مسئله تأکید داشتند. به عنوان یک بازیگر معتقدم تحلیل شخصیت به درد بازیگر نمی‌خورد درک موقعیت بازی برایش مهم است. نکته جالب در هدایت بازیگر توسط افشین و محسن، پرهیز از تحلیل شخصیت و نزدیک کردن بازیگر به موقیعت بازی بود. برای اجرای نقش با هم به یک ساختمان نهایی می‌رسیدیم. فضا برای ارائه ایده‌ها و پیشنهادها توسط بازیگر باز بود. برخی پیشنهادها پذیرفته و برخی رد می‌شد.

hesam-mahmoodi2

وی درباره پیشرفت بازیگران جوان تئاتر توضیح داد: همیشه باورم این است که در زندگی راه میان‌بر وجود ندارد. برای رسیدن به هر هدفی باید تلاش کرد، هیچوقت راحت نمی‌توان به چیزی رسید. همیشه دوست داشتم بازیگرسینما باشم و چندان مایل نبودم تا همیشه یک بازیگر تئاتری بمانم. راه رسیدن به هدفم را از مسیر تئاتر دیدم. اما تأثیر شانس را در پیشرفت بازیگران جوان نمی‌توان انکار کرد. به طور مثال من خیلی اتفاقی شنیدم افشین هاشمی مشغول تست گرفتن از بازیگران جوان است، مراجعه کردم و پذیرفته شدم. شاید اگر «خسته نباشید» برایم اتفاق نمی‌افتاد فعلا باید در تئاتر می‌ماندم و معلوم نبود چه زمانی می‌توانستم در سینما بازی کنم.

وی در ادامه گفت: هدف داشتن و حفظ کردن انرژی لازم برای دنبال کردن آن بالاخره کائنات را وادار می‌کند مسیر را برای تو فراهم کنند. من هم همیشه به بازیگری علاقه داشتم و فکر می‌کردم در این زمینه حرفی برای گفتن دارم و هیچوقت از علاقه‌ام غافل نبودم.

محمودی درباره دیده شدنش در جشنواره فجر امسال و فعالیتش در تلویزیون گفت: اگر بگویم نامزد شدن یا سیمرغ گرفتن برایم چندان مسئله نیست دروغ گفته‌ام. اگر این اتفاق بیفتد خوشحال می‌شوم. فعالیتم در تلویزیون خیلی بستگی به کارگردان مورد نظر دارد. شهریور گذشته در مجموعه‌ای تبلیغاتی که رامبد جوان کارگردانی کرد بازی کردم فقط به این خاطر که کارگردان رامبد جوان بود. چندان به اینکه چه نقشی قرار است بازی کنم فکر نمی‌کنم کارگردان برایم مهمتر است.

hesam-mahmoodi3
حسام محمودی در نمایی از «حق سکوت»

حسام محمودی درباره نقشش در «حق سکوت» توضیح داد: در این فیلم نقش یک روحانی را بازی می‌کنم. می‌دانستم که در سینمای ایران نقش روحانی زیاد بازی شده سعی کردم که هیچ فیلمی در این زمینه نبینم که به کلیشه نزدیک نشوم و به این فکر کنم که اگر خود حسام محمودی روحانی می‌شد چه می‌کرد و چه مشخصه‌های رفتاری داشت. همکاری با نائیجی بسیار خوب و لذت‌بخش است. فیلمنامه امکان زیادی هم به لحاظ کارگردانی و هم به لحاظ بازی در خود دارد. قصه ساده اما روایت جذابی دارد. می‌توان موقعیت خوبی را برای این فیلم پیش‌بینی کرد.

«خسته نباشید» محصول حوزه هنری این روزها با بازی غوغا بیات، جلال فاطمی، رویا افشار، فرزاد باقری، نگار حسن‌زاده و … روی پرده سینماها است.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>