سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۹ دی ۱۳۹۲ در ۱۲:۴۵ ب.ظ چاپ مطلب
نشست نقد و بررسی یک فیلم/

پیشنهاد یک کارگردان جوان به تماشاگران فیلمش/ «خسته نباشید» را ببینید

khaste-nabashid

کارگردان و بازیگر فیلم «خسته نباشید» تماشاگران سینمای ایران را به تماشای این فیلم دعوت کردند.

کارگردان و بازیگر فیلم «خسته نباشید» تماشاگران سینمای ایران را به تماشای این فیلم دعوت کردند.

سوره سینما- ایسنا نوشت: محسن قرائی درباره فیلم «خسته نباشید» که با کارگردانی مشترک او و افشین هاشمی ساخته شده است، مطرح کرد: هر چه که در فیلم وجود دارد، حاصل اتفاق نظر من و آقای هاشمی است به همین دلیل محصول صددرصد مشترک من و اوست. یکی از کارگردان‌های فیلم «خسته نباشید» که در نشست نقد و بررسی فیلمش شامگاه ۸ دی ماه در فرهنگسرای «ارسباران» سخن می‌گفت، درباره‌ کار در کویر توضیح داد:به دلیل نکته‌ای که در فیلمنامه‌ این فیلم وجود داشت و شخصیت جهانگردی که زمین‌شناس است و به ایران آمده است، ما کویر را انتخاب کردیم که زیبایی خاصی دارد و ویژه است، البته این لوکیشن جدا از زیبایی‌ها، سختی عیانی را هم بر ما تحمیل کرد.

او افزود: کویر صبح‌ها و شب‌های بسیار سرد و ظهرهای گرمی را دارد، همچنین زاویه ویژه تابش آفتاب موجب شد که ما در ساعت‌های مشخصی فیلمبرداری کنیم که به ریتم فیلمبرداری هم ضربه نخورد و در آن خللی ایجاد نکند بنابراین براساس یک برنامه‌ریزی دقیق توانستیم این حالت را در فیلم بوجود بیاوریم.

قرائی همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا تفاوتی برای بازی در سینما یا تئاتر قائل می‌شود؟ اظهار کرد: بازی در سینما یک تفاوت کوچک با بازی در تئاتر دارد که فن در آن داخل‌تر می‌شود، برای نمونه در سینما به بازیگر گفته می‌شود، شما باید در یک نقطه مشخص بایستید و دیالوگ را بگویید اما ممکن است در تئاتر چنین اتفاقی رخ ندهد. در سینما همه چیز مشخص‌تر است و کار را سخت‌تر می‌کند اما در سینما شما امکان تمرین ندارید و باید در یک چهارچوب خاص، لحظه را اجرا کنید و کسانی در سینما موفق‌تر هستند که بتوانند در آن چهارچوب، فن و تکنیک خود را اجرا کنند.

این کارگردان تصریح کرد: به عقیده من این کار قیاس چندان درستی نیست، اگر ایرادی در بازیگر دیده می‌شود به دلیل بازی است که در آن زمان به شکل بد صورت گرفته و ربطی به تئاتر و سینما ندارد. ریشه اصطلاح بازی تئاتری و سینمایی در دهه ۵۰ و ۶۰ سینمای ایران شکل گرفته است، در حال حاضر در صحنه‌ها، تئاتر‌هایی دیده می‌شود که بسیار رئالیستی‌تر از فیلم‌های‌ ما است، این تحلیل‌ها در حال حاضر کمی قدیمی‌ است.

جلال فاطمی بازیگر فیلم «خسته نباشید» هم که در این جلسه حضور داشت در پاسخ به سوال مجری برنامه مبنی بر اینکه چه تفاوتی بین بازیگری برای کارگردان‌های دیگر و بازی گرفتن در جایگاه یک کارگردان وجود دارد؟ گفت: فرق عمده‌ای وجود دارد. درسی که من در این تجربه گرفتم این بود که به صورت فیزیکی و ذهنی مجبور شدم خودم را به جای یک بازیگر قرار بدهم و این با روندی که فیلمی را می‌سازید، فرق می‌کند.ما در سینما با انقطاع مواجه هستیم، قطع شدن و صحنه‌ای را دوباره مهیا کردن می‌تواند برای بازیگر هم ساده و هم دشوار باشد زیرا باید حسی را که یک ساعت پیش فیلمبرداری شده است را حفظ کند و آن را ادامه دهد.

فاطمی ادامه داد: تُن صدا و بیان در تئاتر و سینما متفاوت است. در سینما میکروفن می‌تواند از فاصله چند سانتی‌ در جایی مخفی شود و پایین‌ترین صداها را بشنود و حتی جملات زیر لبی بازیگر شنیده شود که در تئاتر چنین نیست و اگر بازیگر تئاتر جمله‌ای را زیر لب زمزمه کند، شاید صدایش به گوش تماشاگرانی که در انتهای سالن نشسته‌اند نرسد. البته در بسیاری از تئاترها با مخفی کردن میکروفن می‌توانند صداهای آهسته را بسیار واضح به گوش تماشاگر برسانند که در ایران چنین کاری چندان جا نیفتاده است.

او در انتها خطاب به تماشاگران تأکید کرد: به دوستانتان بگویید این فیلم را ببینند، این فیلم سوپر استار ندارد و این ممارست چون در سینمای ما کمتر دیده می‌شود،‌ اتفاق باجرأتی است که می‌افتد. می‌دانید که بودجه‌ها برای برخی فیلم‌ها سر به فلک می‌زند و بودجه برای برخی دیگر از فیلم‌ها که سرشان به تنشان می‌ارزد کم می‌آید.

محسن قرائی در ادامه صحبت‌های بازیگر فیلمش بیان کرد: اگر فیلم را به دوستانتان معرفی کردید و آن‌ها هم دیدند و دوست نداشتند، بیایند ما پولشان را پس می‌دهیم.  مهرزاد دانش هم که در این جلسه حضور داشت درباره این فیلم گفت: عنوان فیلم «خسته نباشید» بود که واقعا خسته کننده نبود، داستان آن ساده بود با اینکه اتفاق بیرونی خاصی در فیلم نمی‌افتد و باید کشش اندکی داشته باشد اما جای سوال دارد که چرا آنقدر جذاب از آب درآمده است؟! این فیلم جزو آثار برتر جشنواره فیلم فجر سال گذشته بود و امیدوارم در اکران پیش رو هم موفق باشد.

این منتقد سینما ادامه داد: مهمترین بعد ماجرا ریتم فیلم است. ریتمی که در بازیگری، کارگردانی، فیلمنامه و… به چشم می‌خورد و موجب می‌شد این داستان ساده به یک فضای بسیار صمیمانه و لایه‌به لایه تبدیل شود بنابراین مجموعه عوامل فیلم موجب شده است که داستان کشش مناسبی داشته باشد.

او تصریح کرد: شوخی‌های میزانسن خوبی در فیلم صورت گرفته است و بین فضای فیلمنامه و فضای بصری هماهنگی وجود دارد. نکته ناهماهنگ، تأکید به روی برخی از فضاها بود، به عقیده من تغییرات شخصیت ماریا در انتهای فیلم بسیار تند پیش می‌رود. به نظرم درباره شخصیت ماریا مقدمه‌چینی خوبی شده بود و فکر می‌کنم به روی شخصیت او خوب کار شده است.

دانش در بخش پایانی سخنانش گفت: این فیلم ارزان‌ ساخته شده اما ارزان تمام نشده است، فضای فیلم حرفه‌ای است اما فیلم نه‌ تنها در نگاه بلکه در ساختار هم شریف است.

جلسه نقد و بررسی فیلم «خسته نباشید» شامگاه روز یکشنبه هشتم دی‌ماه در باشگاه فیلم تهران (فرهنگسرای ارسباران) برگزار شد و در پایان هدایایی به رسم یادبود به عوامل فیلم داده شد. افشین هاشمی دیگر کارگردان «خسته نباشید» هم به دلیل تمرین تئاترش نتوانست در این جلسه حضور داشته باشد.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>