سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۸ دی ۱۳۹۲ در ۸:۰۵ ق.ظ چاپ مطلب
در راه جشنواره فیلم فجر/

مهدی رحمانی: با «برف» به زبان حرفه‌ای‌ام رسیدم

barf

مهدی رحمانی تاکید کرد در «برف» به زبان ساختاری مورد نظرش نزدیک شده است.

مهدی رحمانی تاکید کرد در «برف» به زبان ساختاری مورد نظرش نزدیک شده است.

رحمانی به سوره سینما گفت: طی چند سالی که مشغول کارگردانی هستم، بیشتر به دنبال کشف زبان خودم بودم و فکر می‌کنم با «برف» آن را پیدا کرده ام. البته تاکید دارم که «دیگری»، «پنهان» و «برف» هر کدام محصول زمان خودشان بودند، به این معنی که من آنها را با توجه به آن شرایط زمانی و حال و هوای خودم ساختم. همه این فیلم ها در شکل ساختاری با هم متفاوت بودند، اما جنبه یکسانی که در همه شان مشاهده می شود، تلاش برای رسیدن به حال و هوای انسان و جامعه امروز است. فیلم اولم یک فضای روستایی داشت، فیلم دومم سر و شکلی مدرن و شهری به خود گرفته بود و در برف خواستم یک خانواده سنتی را در یک فضای شهری نشان بدهم. الان فکر می کنم زبانی که در «برف» به آن رسیده ام در آثار بعدی من نیز ادامه دار باشد.

وی افزود: «برف» با توجه به موضوعی که دارد، طیف گسترده تری از مردم را در بر می گیرد و افراد زیادی از جامعه ما می توانند آن را ملموس احساس کنند. می توانم بگویم «برف» یک دغدغه فردی نیست و وجوه اجتماعی بسیار پررنگی دارد.

رحمانی درباره انتخاب بازیگران خود توضیح داد: من در فیلم جدیدم باید یک خانواده را در یک مدت زمان کوتاه نشان دادم و از این منظر بسیار برایم مهم بود بازیگرانی انتخاب کنم که به نوعی با یکدیگر دارای سنخیت باشند. یعنی نوعی هماهنگی در بافت تصویری و رفتاری بازیگران برایم اهمیت داشت. این سنخیت که می گویم به معنای وحدت عمل نیست، به معنای نوعی هم خانواده بودن اجتناب ناپذیر است. من همیشه تلاش دارم از بازیگرهای حرفه ای استفاده کنم و اگر این حرفه ای ها در زمره بازیگران چهره قرار می‌گیرند، دلیل بر این نیست که من تمایل داشته باشم فیلمم را صرفا با حضور بازیگران چهره بسازم. آنجه هدف نهایی من است اصل تاثیرگذاری و وحدت مضمونی است.

وی همچنین درباره جشنواره امسال گفت: من در مورد نامزد جایزه شدن پیش بینی خاصی ندارم. تنها امید دارم فیلمم به خوبی دیده شود و تنها خودش باشد که قضاوت ها را بر می‌انگیزد و نه معیارهای حاشیه ای و نامربوط به آن. البته به دلیل محدود بودن لوکیشن ما در همه رشته ها با دشواری خاصی رو به رو بودیم. مخاطب قصه این آدم ها را تنها در یک روز از زندگی آنان تماشا می کند و این مهم بود که دچار کسالت نشود. فرم تصویری برای من اهمیت داشت و به خصوص تاکید داشتم پلان هایم چشم نواز باشند، نه خنثی. نگه داشتن راکورد نور و همچنین راکورد حسی بازیگران موضوع مهمی بود. خانه ای که لوکیشن کار ما بود، محلی بود که تا سال ها قبل از ورود گروه ما کسی آنجا زندگی نمی کرد. حال ما باید این خانه را محل زندگی خانواده ای نشان می دادیم که ۵۰ سال است پر از زندگی است. وسواس زیادی به خرج دادم و امید دارم نتیجه کارمان را بگیریم.

«برف» با بازی رویا تیموریان، افشین هاشمی،محمدرضا غفاری، آناهیتا افشار، رابعه مدنی و مینا ساداتی داستان یک خانواده را روایت می‌کند و در سی و دومین جشنواره فیلم فجر روی پرده می‌رود.