سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۷ دی ۱۳۹۲ در ۱:۱۹ ب.ظ چاپ مطلب
نشست خبری جشنواره فجر-2/

فیلم‌های اول غافلگیرمان کرد/تغییر در لیست فیلم‌های اول

neshast-fajr-3

دبیر سی و دومین جشنواره فجر تغییر در لیست فیلم‌‌های اول جشنواره فجر را قطعی دانست.

دبیر سی و دومین جشنواره فجر تغییر در لیست فیلم‌‌های اول جشنواره فجر را قطعی دانست.

سوره سینما- دبیر سی و دومین جشنواره فیلم فجر در ادامه صحبتش‌هایش در نشست خبری جشنواره فیلم فجر گفت:  از دوره ۲۵ و ۲۶ بود که صدای نسل جدیدی از سینماگران را می شنیدم. آنها نسلی برخواسته از توانمندی های دانشگاهی و دوره انقلاب بودند که ادعاها و آروزهایی زیادی داشتند و دارند در روزهای اول، تصورم این بود که در نهایت ۲۰ تا ۳۰ فیلم در این بخش داشته باشیم و اصلا تصور چنین استقبالی را نداشتم، اما ۶۵ اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شد و ما به لحاظ اخلاقی متعهد بودیم این فیلم ها را ببینیم. اگر هم اسامی فیلم ها از زمان مقرر دیرتر اعلام شد، به دلیل حجم زیاد آثار ارسالی بود. ۱۵فیلم انتخاب شده اما ممکن است یکی دو تغییر هم در این بخش داشته باشیم.

رضاداد در توضیح بخش مستند جشنواره فجر افزود: این بحث مطرح بود که به دلیل وجود جشنواره مستقلی برای سینمای مستند به نام سینما حقیقت، دیگر بخش مستند در جشنواره فجر نداشته باشیم. این این پرسش مطرح بود که وقتی جشنواره سینما حقیقت داریم، چه لزومی بر برپایی این بخش هست؟ دو دلیل در جلسه شورای سیاست گذاری برای برگزاری این بخش مطرح شد. اول اینکه جشنواره فیلم فجر تریبونی برای سینمای ایران است و چه خوب که از این فرصت برای تقویت سینمای مستند هم استفاده شود. دوم اینکه هرچه به مستندسازی توجه شود، به گسترش تولیدات سینمای ایران کمک می کند. همچنین می تواند در تغییر رویکرد بسیاری از فیلمسازان ما نیز که دچار محدودیت وضعیت اکران هستند، تاثیر داشته باشد.

وی با تأکید بر اینکه برگزارکنندگان جشنواره به دنبال هم‌افزایی جشنواره های مختلف هستند، ادامه داد: این بحث نیز مطرح شد که نامزدهای بخش فیلم های بلند مستند جشنواره سینما حقیقت در جشنواره فیلم فجر هم شرکت کنند. البته هر سه فیلم جشنواره سینما حقیقت در این دوره شرکت کرده بودند. ۲۲ فیلم در بخش سینمای مستند انتخاب و سه فیلم هم ذخیره نگه داشته شده است. ۹ فیلم از ۲۲ فیلم انتخاب شده در جشنواره سینما حقیقت با یکدیگر رقابت کرده بودند ولی ۱۳ فیلم دیگر برای اولین بار در جشنواره فیلم فجر به رقابت می پردازند.

دبیر جشنواره فجر در توضیح بخش بین‌المللی جشنواره گفت: در بخش سینمای بین‌الملل، فیلم‌هایی از ۸۰کشور به دبیرخانه رسیده است .از این تعداد ۲۰۶ فیلم توسط دبیرخانه جشنواره بازبینی شد که با مقررات جشنواره همخوانی نداشت و ۱۴۷ فیلم باقی مانده به هیات انتخاب بین‌الملل ارایه شد. از میان این فیلم‌ها، تعداد ۵۰ عنوان فیلم در بخش های مختلف بین الملل جشنواره به نمایش درخواهد آمد. در بخش جام جهان‌نما و سینمای سعادت دو فیلم ایرانی با دیگر آثار رقابت خواهند داشت.
وی با اشاره به قسمت‌های مختلف بخش سینمای بین‌الملل، افزود: در بخش سینمای بین‌‌الملل جام جهان‌نما، کلیه فیلم‌های غیر ایرانی محصول سال ۲۰۱۲ و یا ۲۰۱۳ و فیلم های ایرانی محصول سال ۱۳۹۲ هستند. ۱۰ فیلم غیر ایرانی و۳ فیلم ایرانی در این بخش حضور دارد. در بخش بین‌الملل سینمای سعادت ۱۰ فیلم غیر ایرانی و ۳ فیلم ایرانی نمایش داده می‌شود.

دبیر سی و دومین جشنواره فیلم فجر ادامه داد: یکی از تغییرات امسال جشنواره فیلم فجر تلفیق بخش نمایش‌های فیلم‌های روز و جشنواره جشنواره‌هاست. در بخش نمایش‌های ویژه ۳۳ فیلم از آسیا و ۱۱ فیلم سه بعدی حضور دارند. فیلم های این بخش از ۱۷ کشور جهان هستند.از ابتدای هفته آینده با قطعی شدن زمان دریافت نسخه‌های اصلی نمایش فیلم ها، فهرست فیلم‌های بخش بین‌المللی به مرور اعلام خواهد شد. البته باید اشاره کنم به دلیل تعطیلات سال نو میلادی اعلام این اسامی به تعویق افتاد. آقای وحید اسفندیاری هر سال مدیریت بازار فیلم را بر عهده دارد. همچنین امسال از علیرضا شجاع نوری که فرد تاثیرگذاری و شناخته شده‌ای است درخواست کردیم عهده دار مسئولیت بخش رقابتی سینمای بین‌الملل باشد و ایشان لطف کرد و به برگزار کنندگان جشنواره پیوست. در بازار فیلم هم آقای اسفندیاری به همراه همکارانشان تلاش می کنند که همان اتفاق سال‌های پیش بیفتد.

وی افزود: بین ۶۰ تا۷۰ کمپانی خارجی از ۳۰ کشور دنیا در بخش بازار فیلم غرفه دارند. محل بازار فیلم را برای راحتی اهالی رسانه در طبقه دوم برج میلاد در نظر گرفته‌ایم تا فضای بیشتری برای حضور داشته باشند. ما پیش‌بینی ۱۵۰ مهمان خارجی را زمان برگزار جشنواره داریم، در حال حاضر ۱۱۶ مهمان برای حضور در جشنواره تایید شدند. تفاوتی که بخش بین‌الملل جشنواره سی و دوم با جشنواره سال‌های گذشته دارد این است که ما از امکان جشنواره فجر استفاده کردیم تا ۴۰ فیلم ایرانی را به صورت ترجمه همزمان و زیر نویس برای مهمانان خارجی نمایش دهیم. برای فیلم‌های تولید شده سال جاری سینمای ایران در راهنمای بازار یک صفحه ویژه درج اطلاعات و چاپ پوستر در نظر گرفته شده است. همچنین در بخش مسابقه عکس و پوستر ۳۸ عکس از ۲۸ عکاس، ۴۷ پوستر فیلم از ۲۰ طراح و ۴۴ آنونس از ۲۵ سازنده حضور دارند. عکس‌های بخش مسابقه در ۴ گالری برج میلاد نمایش داده می‌شوند.

رضا داد با اعلام سینماهای نمایش دهنده فیلم های جشنواره سی و دومین توضیح داد: در سی و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر ۳۰ سالن سینما طی ۱۱ روز، هر روز ۳ تا ۵ نوبت در نقاط مختلف شهر در نظر گرفته شده است. این سالن‌ها شامل۲۱ سالن سینما، برای نمایش مردمی فیلم های سینمای ایران،۶ سالن سینما برای نمایش سینمای بین الملل و سینما سعادت،۲ سالن سینما، برای نمایش صنوف سینما و ۵ سالن سینما، برای نمایش اهالی رسانه و داوری و بازار فیلم در برج میلاد است. در ضمن با حمایت استاندار محترم تهران برای شهروندان عزیز شهر ری سینمای راگا در شهرری به سینماهای نمایش دهنده فیلم‌ها مردمی اختصاص داده شد.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>