سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۷ دی ۱۳۹۲ در ۲:۱۰ ب.ظ چاپ مطلب
نشست خبری جشنواره فجر-3/

هیئت انتخاب منصف بود/سیمرغ جدید رونمایی شد

neshast-fajr-4

دبیر جشنواره فجر عملکرد هیئت انتخاب را منصفانه دانست و تأکید کرد ترکیب فیلم‌ها منطقی و قابل دفاع است.

دبیر جشنواره فجر عملکرد هیئت انتخاب را منصفانه دانست و تأکید کرد ترکیب فیلم‌ها منطقی و قابل دفاع است.

سوره سینما- دبیر جشنواره سی و دوم فیلم فجر در ادامه صحبت‌هایش در اولین نشست خبری سی و دومین جشنواره فیلم فجر گفت: عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور به حضور پر رنگ فرهنگ و هنر در استان ها توجه ویژه ای دارد و مقید به برگزاری جشنواره در تمامی استان‌ها هستند .از همین رو طی جلسه‌ای که با وزیر کشور در خانه سینما داشتیم، توافق نامه‌ای بین سازمان سینمایی و وزارت کشور منعقد شد که جشنواره سی و دوم فیلم فجر همزمان با تهران در مراکز استان ها برگزار شود. این همزمانی برگزاری جشنواره به نوعی هدیه وزارت کشور و دولت تدبیر و امید به مردم ایران است. این توافق سنگ بنای تجهیز و ساخت سالن سینما در شهرستان‌ها خواهد بود و امید است روزی هیچ شهرستانی دیگر بدون سالن سینما نباشد. در دورانی از تاریخ سینما تعداد سالن های سینمای شهرستان ها از تهران بیشتر بود در واقع ۷۰ درصد سینمای کشور در شهرستانها بود اما اکنون این نسبت برعکس است.

وی با اشاره به تجهیز سالن های سینما در شهرستان ها برای نمایش فیلم‌های جشنواره سی و دوم گفت: کار تجهیز سالن‌های سینما برای نمایش فیلم‌های جشنواره آغاز شده و قرار است تا پایان دی ماه تجهیز همه سالن های نمایش فیلم پایان برسد.همچنین قرار است بین ۱۵ تا ۲۰ فیلم در هریک از استان ها نمایش داده شود .آخرین مهلت ارسال نسخه نهایی آثار ۲۰ دی ماه بود اما خوشبختانه تاکنون ۱۵ نسخه نهایی از فیلم ها به دبیرخانه ارسال شده است.

رضاداد ضمن اشاره به اینکه بحث کاخ جشنواره یکی از داغ‌ترین بحث‌های مورد علاقه رسانه‌هاست گفت: هماهنگی‌های لازم برای برگزاری یک جشنواره با کیفیت در کاخ جشنواره‌ها صورت گرفته است. از همین رو دکتر ابراهیم داروغه‌زاده قائم مقام دبیر جشنواره با تیم ستاد برگزاری خود به درستی توانسته امور لازم برای برگزاری هرچه بهتر جشنواره در کاخ جشنواره را انجام دهد.

وی درباره ثبت نام خبرنگاران برای حضور در کاخ جشنواره ها گفت: راه اندازی سامانه ثبت نام خبرنگاران بیشتر برای این بود که میزان تقاضای اهالی رسانه برای حضور در جشنواره را بدانیم و براساس امکانات و تقاضاها داشته باشیم و به با توجه به اولویت ها امکانات مناسب را برای حضور اهالی رسانه مهیا کنیم. سایت جشنواره سی و دوم در فضای مجازی توانست به خوبی بدرخشد چراکه این سایت قابلیت ثبت نام فیلم ها، پیش فروش بلیت جشنواره ها، نظرسنجی،ثبت نام در کارگاه های تخصصی صاحبان حرفه های مختلف سینمایی را دارد .برای پیش فروش فیلم‌های جشنواره آمادگی لازم را داریم و تا ۲۵ دی ماه هم جزئیات پیش فروش اعلام می‌شود.

دبیر جشنواره درباره بزرگداشت‌های جشنواره امسال گفت: از سه بزرگوار هنرمند خانم هما روستا، آقایان مهدی هاشمی و جهانگیر میرشکاری به پاس یک عمر فعالیت در عرصه سینما سوابق روشنی دارند در این دوره از جشنواره تجلیل به عمل آید. همچنین سعی کردیم کتاب جشنواره را به بهترین شکل تهیه و در اختیار اهالی سینما و رسانه قرار دهیم ، این کتاب در مراسم افتتاحیه رونمایی می شود.

در این قسمت از برنامه رضاداد به همراهی جلیل اکبری‌ صحت، نیما حسنی‌نسب، و تعدادی از اهالی رسانه از سیمرغ جشنواره سی و دوم رونمایی کرد. وی درباره این سیمرغ توضیح داد: سعی کردیم در طراحی این سیمرغ به گذشته رجعت کنیم. در ادامه بخش دوم این نشست به سؤالات خبرنگاران از دبیر جشنواره و دیگر مدیران اختصاص یافت. رضاداد در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر اینکه سال گذشته برخی از فیلم های اعلام شده در جدول نمایش شهرستان ها، اکران نشدند و امسال چه تمهیدی در این زمینه اندیشیده شده است، گفت: از برخی مسئولان سال گذشته به ویژه آقای عباسیان، معذرت می خواهم چون نقل قول‌هایی از آنها گفته شده است که ظاهرا تعدادی از آنها صحت ندارد.

وی افزود: به هرحال ظرفیت ها و موقعیت ها متفاوت است و بنابراین تصمیم‌گیری ها هم متفاوت می شود. اگر به نقص یا اشکالی اشاره می کنم به معنای نکته منفی نیست. سال گذشته از آنجاکه استان‌ها امکان مالی نداشتند تا هزینه حقوق نمایش فیلم‌ها را پرداخت کنند و از نظر مالی انتظار فیلمسازان را تامین کنند، در نهایت تصمیم گرفته شد نمایش فیلم ها در شهرستان‌ها اختیاری شود و چون استان‌ها توانایی مالی لازم را نداشتند، بنابراین بسیاری از فیلم‌ها به شهرستان‌ها ارسال نشد. با آقای میرباقری، معاون اجتماعی وزارت کشور این موضوع را مطرح کردیم و ایشان درحال فراهم کردن منابعی هستند تا مشکل صاحبان فیلم ها در شهرستان حل شود و بتوانیم از ظرفیت شهرستان ها استفاده کنیم.

در ادامه خبرنگار دیگری در مورد آثار فیلمسازان که امیدوار بودند با آمدن دولت تدبیر و امید، مشکل پروانه ساخت و نمایش آنها برطرف شود، سوال کرد و رضاداد با بیان اینکه در هر دوره مدیریتی، دیدگاهی وجود دارد،تأکید کرد: مقاومت در مقابل تغییر، پسندیده نیست. نمی‌گویم هر تغییری پسندیده است اما مقاومت در مقابل تغییر در برخی مواقع به اندازه تغییر نسنجید، نامناسب است.

رضاداد خطاب به این فیلمسازان جوان تأکید کرد: آنها که امید داشتند در دوره تدبیر و امید تغییری ایجاد شود، امیدشان را از دست ندهند تا بتوانند پروانه نمایش بگیرند. ما یعنی مدیران، برخی از بن مایه‌های قواعد را جستجو نمی‌کنیم. بن مایه پروانه ساخت، برای تعیین تکلیف درباره ساخت فیلم است. ما هم در مورد شرکت فیلم ها در جشنواره گفتیم که فیلم‌ها باید یکی از دو پروانه ساخت یا نمایش را داشته باشند. برای یک محصول سینمایی پروانه ساخت و نمایش به عنوان کارت شناسایی محسوب می شود. پس این رفتار که انتخاب و بازبینی فیلم‌ها بر مبنای پروانه ساخت و نمایش باشد، قانونی است. اعضای این هیئت با انصاف عمل کردند. ترکیب فیلم‌های انتخاب شده، منطقی و قابل دفاع است. شب گذشته با برخی از دوستانی که فیلم‌هایشان انتخاب نشده بود، صحبت کردم و گفتم که هیات انتخاب باید تعداد محدودی از فیلم ها را انتخاب می‌کردند اما این جشنواره جشن همه ماست و به همین دلیل چه خوب است که همگی در برگزاری آن مشارکت داشته باشیم. حس من این است که هیات انتخاب تحت شرایطی نبوده است که عدالت را زیر سوال ببرد.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>