سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۷ دی ۱۳۹۲ در ۲:۴۳ ب.ظ چاپ مطلب
نشست خبری جشنواره فجر- 4/

توضیح رضاداد درباره حضور بابک زنجانی در جشنواره فجر/شبیه کسی نیستیم

neshast-fajr-5

دبیر جشنواره فجر درباره حضور بابک زنجانی به عنوان حامی مالی جشنواره فجر توضیحاتی ارائه کرد.

دبیر جشنواره فجر درباره حضور بابک زنجانی به عنوان حامی مالی جشنواره فجر توضیحاتی ارائه کرد.

سوره سینما- در ادامه نشست خبری سی و دومین جشنواره فجر، رضاداد در پاسخ به سؤال یک خبرنگار مبنی بر جوایز امسال جشنواره توضیح داد: قرار است مانند دوره‌های قبل که سمند، پراید و تیبا جوایز بخش مسابقه و برندگان سیمرغ بود، این جوایز و یا مبلغ نقدی‌شان معادل ۲۰-۲۵میلیون تومان را ثابت نگه داریم. امیدواریم شما هم کمک کنید و هر کدام پیشنهاد دیگری دارید بدهید. البته بخش جوایز در جشنواره های مختلف دنیا متفاوت است. خیلی از جشنواره ها جوایز نقدی ندارند.  در مورد جشنواره فیلم فجر هم از همان ابتدای برگزاری این جشنواره گرفتن خود سیمرغ برای جریان سینما مهمتر از هدیه نقدی بود. البته مناسبات اقتصادی آن زمان در اولویت نبود، اما لزوم این جوایز آرام آرام حس شد. ممکن است امسال به دلیل به توافق نرسیدن با سازمان‌ها نتوانیم ماشین بدهیم اما معادل ارزش ریالی آن در نظر گرفته می شود.

دبیر جشنواره فیلم فجر در پاسخ به حضور نداشتن فیلم‌های روح الله حجازی و شهرام مکری در جشنواره سی و دوم فیلم فجر گفت: نمایش فیلم‌ها در خارج از ایران و در ایران معنادار است. نمایش اول یک فیلم در تهران و در ایران معنای متفاوتی نسبت به نمایش یک فیلم در خارج دارد. جشنواره کودک در تهران نیست و فیلمی که برای نمایش در جشنواره کودک انتخاب می شود مشکلی برای حضور در جشنواره فیلم فجر ندارد. این مساله در شورای سیاست‌گذاری جشنواره فیلم فجر مطرح شد که به صلاح این جشنواره نیست فیلم‌هایی که ابتدا در جشنواره خارجی نمایش داشته‌اند دومین نمایششان در جشنواره فیلم فجر باشد. اما در مورد جشنواره‌های داخلی، ما استقبال می‌کنیم که فیلم‌های سینمای ایران قبل از نمایش در جشنواره فیلم فجر، در جشنواره های دیگر داخلی حضور داشته باشند. این یک سیاست حمایتی است و ما در مورد جشنواره های داخلی زنجیره‌ای عمل می کنیم.

وی درباره دلیل حضور فیلم «سیزده» هومن سیدی در جشنواره سی و دوم توضیح داد: فیلم سینمایی «آفریقا» ساخته هومن سیدی یک فیلم ویدئویی بود. درکاتالوگ جشنواره سی‌ام هم در بخش ویدئویی آمده است. به همین خاطر «سیزده» اولین فیلم سینمایی بلند اوست.

رضاداد درباره علت منحصر نبودن برگزاری جشنواره در تهران و برگزاری‌اش در استان‌ها اضافه کرد: درباره اینکه جشنواره فیلم فجر یک جشنواره ملی است یا فستیوال باید بگویم واژگان مفاهیم و ارزش هایی را با خودشان به همراه دارند. انتظارت ما از جشنواره فیلم فجر چیست؟ آیا انتظارات ما تکرار برلین و کن است یا تکرار یک جشنواره محلی؟ یک سالی که من فارابی بودم، گفتم کتابی تألیف شود در مورد اطلاعات جشنواره‌های دیگر. هدف این بود که جوان‌ها بدانند فقط جشنواره کن و برلین در دنیا وجود ندارد.

وی ادامه داد: اگر هدف ما کمک به اعتلای سینمای ایران است باید بررسی کنیم برگزاری جشنواره فجر در استان‌ها بد است یا خوب؟ من نمی‌گویم بد یا خوب است می‌گویم این یک ویژگی است. ما باید در این رابطه بحث کارشناسی کنیم. جشنواره‌های دیگر ممکن است کارهایی کنند که ما انجام ندهیم یا اینکه ما کارهایی انجام دهیم که آنها لوازمی به انجام دادنش نمی‌بینند. من با یکی از مدیران جشنواره های خارجی صحبت می‌کردم و گفتم ما جشنواره فیلم فجر را در برخی استان‌ها برگزار می‌کنیم گفت چقدر خوب که می‌توانید این کار را کنید چون ما حق پخش بیش از سه بار را در جشنواره‌های خودمان را نداریم.

رضا داد هدف جشنواره فیلم فجر را ارتباط مخاطبان با سینمای ایران دانست و تأکید کرد: ما باید درباره ویژگی‌هایمان سخن بگوییم. ما خودمان هستیم و باید برای یک خود بودن متعالی تلاش کنیم. حالا چه کنیم بهترین باشیم و به اهدافمان برسیم. ما در بخش بین‌الملل چند جلسه برگزار کردیم و گفتیم همجواری، هم‌سویی و هم‌سطحی باید سه مؤلفه بخش بین‌الملل باشد. می‌خواهیم خودمان را در معرض رقابت قرار دهیم.

دبیر سی و دومین جشنواره فجر در پاسخ به سؤالی  درباره حضور بابک زنجانی به عنوان حامی مالی جشنواره امسال توضیح داد: وقتی به حضور اسپانسر در دوره‌های گذشته جشنواره مراجعه می‌کنیم متوجه می‌شویم که سیستم جذب اسپانسر برای برگزاری جشنواره فیلم فجر خیلی قاعده‌مند نبوده است و هر دوره‌ای از برگزاری این رویداد مهم سینمایی به شکل‌های مختلف جذب اسپانسر شده است. برای جذب اسپانسر یک رویکرد معمول به صورت بازاریابی انحصاری وجود دارد. اما فکر کردیم که به چه دلیل باید از بازاریابان بخواهیم که اسپانسر جشنواره را تامین کنند. چراکه تجربه نشان داده بازایابی انحصاری فساد ایجاد می‌کند و از سوی دیگر فرصتی برای آگهی مناقصه نداشتیم چون جشنواره یک مجموعه مستقل اقتصادی نیست. از همین رو در جشنواره را به روی همه اسپانسرها باز گذاشتیم و خوشبختانه موسسات اقتصادی آماده همکاری هستند. به هر صورت این موضوع با شورای سیاستگذاری جشنواره و مدیران مطرح شده و قرار است درباره حضور اسپانسرها درجشنواره تصمیم‌گیری نهایی شود.

دبیر این جشنواره در ادامه درباره حضور برخی از فیلم ها در جشنواره فیلم فجر گفت: متاسفانه اخبار نادرستی دربار برخی از آثار در اندکی از رسانه ها منتشر شد در این بین اخباری هم در رابطه با پروانه ساخت ها به چشم می خورد به عنوان مثال مهمانی کامی یکی از فیلم‌هایی بود که درباره پروانه ساخت آن بحث‌هایی مطرح شد .اطلاعات موجود درباره پروانه ساخت فیلم ها بر اساس استعلامی است که از سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌شود. زمانی که مسئله پروانه ساخت این فیلم را بررسی کردیم متوجه شدیم که با اسم دیگری در ارشاد ثبت شده است. خود من شخصا پی‌گیری کردم و کارگردان این فیلم گفت دوست ندارد «مهمونی کامی» به عنوان فیلم اولش معرفی شود به همین دلیل در جشنواره حضور پیدا نکرد.

در حاشیه نشست

اولین نشست خبری سی و دومین جشنواره فیلم فجر در حالی به پایان رسید که دبیر جشنواره با صبر و حوصله به تمامی ابهام‌های خبرنگاران درباره جشنواره فجر توضیح داد و خود را آماده پاسخگویی بیشتر به سؤالات باقی‌مانده از طریق اینترنت دانست. این ویژگی دبیر خوشایند اهالی رسانه در این نشست بود.

یکی از نکات جالب این نشست سؤالات تکراری خبرنگاران بود که پیشتر رسانه‌ها در ابهام‌زدایی آنها گفتگوهایی منتشر کرده بودند و دبیران به اندازه کافی توضیح داده بودند. رضاداد این خبرنگاران را به اخبار منتشر شده در رسانه‌ها در روزهای قبل ارجاع می‌داد.

به نظر می‌رسد در نشست خبری خبرنگاران بهتر است پرسش‌هایی را مطرح کنند که رسانه‌ها کمتر درباره آنها خبر منتشر کرده باشند و یا پیشتر دبیر جشنواره درباره آنها توضیح جامع نداده باشد.

از خبرنگاران که بگذریم فضای حاکم بر این نشست چندان منظم نبود که یکی از دلایل آن به چیدمان میزها برمی‌گشت. چیدمانی که برای یک نشست خبری مناسب نبود. نامأنوس بودن این سالن کنفرانس باعث ایجاد سروصدا بین خبرنگاران می‌شد. به طوری که دبیر جشنواره چندین بار به دوستان رسانه برای برقراری سکوت تذکر داد اما چیزی تغییر نکرد.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>