سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۴ بهمن ۱۳۸۹ در ۱۲:۳۵ ب.ظ چاپ مطلب

مروری بر قسمت هفدهم مختار نامه / مهمانی ملکوت

مروري بر قسمت هفدهم مختار نامه / مهماني ملكوت

سوره سینما: وهب کاراکتری است که از لحاظ شکافتن اعتقاداتش جای تعمق بسیاری دارد

سوره سینما: وهب کاراکتری است که از لحاظ شکافتن اعتقاداتش جای تعمق بسیاری دارد

در این قسمت همان طور که مشاهده کردیم ،‌ مختار در راه رفتن به کوفه به صلاحیت خود شک می کند و منتظر اجازه خدا می ماند . سرانجام طی وقایعی این اجازه را کسب کرده و مصمم به سمت کوفه عازم میشود که در این میان نقبی داریم به واقعه کربلا و بحث اصلی را روی آن قسمت متمرکز خواهیم کرد . سرانجام مختار به کوفه میرسد و پس از دیدار با خانواده اش در آبادیشان به شهر میرود و از بزرگان مورد نظر برای قیام خود بیعت میگیرد.

در این جنگ فقط عشق کار ساز است …

این جمله ایست که از زبان وهب نصرانی مختارنامه میشنویم. گرایش یک مسیحی مذهب به اسلام و سرانجام شرکت در جنگی که همه میدانند «اسماعیل پشت سر اسماعیل ایستاده تا کشته شوند » پتانسیل مضمونی و داراماتیک بسیار بالایی برای یک فیلم یا سریال دارد. زمینه ای ناگفته که میرباقری بسیار تیزبینانه آن را از میان اوراق مختلف کشف کرده و به نمایش میگذارد.

قسمت مهم چگونگی نمایش است ! وهب نصرانی کاراکتری بسیار زیبا و معقول طراحی شده بود ،‌ که لحن و صدای خوبی برای رجز خوانی داشت و هیبت و حرکات سنجیده مناسبی برای رزم. نقش وهب بسیار واقعی ایفا شد و حتی در صحنه های بدل کاری هم ، مخاطب فریبی و «سیاه کاری » شوری نداشتیم. وهب کاراکتری است که از لحاظ شکافتن اعتقاداتشان جای تعمق بسیاری دارد ، اما در حوصله بحث ما نمی گنجد.

تاثیر سخن حق

از نکات بسیار ارزنده ای که در این قسمت به صورت غیر شعاری به مخاطب انتقال داده شد ، تاثیر سخن حق حتی در افراد ناحق است. یکی آنجا که مادر وهب شرح مسلمان شدن خود را گفت و دیگر آنجا که حتی شمر معتقد بود : زبان (مجاز سخن ) این جماعت دست کمی از شمشیرشان ندارد .

نقش زنان

دوربین و جهان بینی میرباقری ، هیچ وقت تاثیر زنان را از قلم نمی اندازد. تاثیری که در این قسمت متوجه شدیم ، همیشه هم منفی و فتنه گرانه نیست. در این قسمت با سه زن مواجه می شویم که هرکدام به نوعی بستر ساز و پشتوانه حمایت از اسلام بودند . زن مختار ، که بعد از این هم وقت دوری ، عجز و لابه نکرد و خودش مختار را برای قیامش شیر کرد . مادر وهب ، که با کمال میل و با دستان خودش ، فرزندش را به دامان مرگ و البته به مهمانی ملکوت فرستاد و آخرین زن که علیرغم سن کم و نو عروسی اش باز هم مانع وهب نشد و فقط او را واسطه فیض خود کرد.

مسایل تفاوت عرب و عجم و صحت بیعت کوفیان و غیره را نیز در بحث های آتی دنبال خواهیم کرد.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>