سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۳ دی ۱۳۹۲ در ۱۰:۲۰ ق.ظ چاپ مطلب
پیشنهاد خارجی‌ها به مکری/

شهرام مکری از حضور فیلمش در جشنواره فجر گفت/فیلم جدیدم را تابستان ۹۳ کلید می‌زنم

mokri1

شهرام مکری تاکید کرد فیلم بعدی‌اش با «ماهی و گربه» متفاوت است.

شهرام مکری تاکید کرد فیلم بعدی‌اش با «ماهی و گربه» متفاوت است.

مکری درباره اولین نمایش فیلمش «ماهی و گربه» در جشنواره خارجی که باعث شد فیلم از حالت اورجینال برای حضور در فجر خارج شود به سوره سینما گفت: امسال فیلمم در جشنواره فجر به نمایش درمی‌آید اما نه در بخش سودای سیمرغ بلکه در بخش خارج از مسابقه. برنامه‌ریزی برای اولین نمایش یک فیلم با توجه به مجموعه‌ای از هدف‌گذاری‌ها اتفاق می‌افتد.

این کارگردان افزود: اگر بپذیریم که جشنواره فیلم فجر یک جشنواره استاندارد است فکر می‌کنم برای فیلمساز و عوامل تولیدی یک فیلم باید این امکان وجود داشته باشد که بین جشنواره فیلم فجر و جشنواره‌های استاندارد سراسر دنیا یکی را برای اولین نمایش فیلمش انتخاب کنند. به طور مثال خیلی از فیلمسازان دوست دارند که اولین نمایش فیلمشان در جشنواره کن باشد نه در کشور خودشان همانطور که معمولا فقط سه فیلم بخش مسابقه کن، فرانسوی هستند و بقیه فیلم‌ها از کشورهای دیگر در این بخش حضور دارند. بدین ترتیب خوشحالم که اولین نمایش فیلمم در ونیز بوده. این یک انتخاب بر اساس مجموعه‌ای از هدف‌گذاری‌ها برای «ماهی و گربه» بود.

mokri2
شیر برنزی جشنواره ونیز در دستان شهرام مکری برای فیلم «ماهی و گربه»

مکری اضافه کرد: نمایش اول «ماهی و گربه» در ونیز فضای خوبی را برای فیلم در ایران به وجود آورد و مخاطب ایرانی هم برای دیدن فیلم مشتاق‌تر شده است. پیش‌بینی واکنش مخاطبان در جشنواره فجر نسبت به «ماهی و گربه» سخت است. این فیلم ساختار نامتعارفی نسبت به دیگر فیلم‌های شرکت‌کننده در جشنواره فجر دارد. کسانی که فیلم‌های کوتاهم را دیده‌اند احتمالا «ماهی و گربه» برایشان آشناست.

وی درباره ترکیب فیلم‌های بخش سودای سیمرغ جشنواره امسال افزود: به نظر هیئت انتخاب باید احترام گذاشت و منتظر دیدن فیلم‌ها باشیم. دوستان هیئت انتخاب کار سختی داشتند امسال تعداد فیلم‌ها زیاد بود و احتمالا در بین آنها تعداد فیلم‌های خوب هم زیاد بوده. شاید سؤال برایم پیش بیاید که مثلا چرا فلان فیلم در لیست نیست اما قضاوتی نمی‌کنم چون مجموعه فیلم‌ها را ندیده‌ام. هر ترکیبی از هیئت انتخاب نتایج متفاوتی در پی خواهد داشت و همه ما نظر نهایی هیئت انتخاب را می‌پذیریم.

وی درباره فیلم جدیدش توضیح داد: هنوز اسم قطعی برای فیلمنامه جدیدم انتخاب نکرده‌ام. مشغول بازنویسی نهایی آن هستم. احتمالا اواخر فروردین ماه ۹۳ و اوایل اردیبهشت ۹۳ برای دریافت پروانه ساخت اقدام می‌کنم و بسیار امیدوارم فیلم را تابستان ۹۳ کلید بزنم. فیلم جدیدم با «ماهی و گربه» شباهت‌هایی دارد اما تفاوت‌هایش بیشتر است.

وی درباره احتمال ساخت این فیلم در خارج از کشور گفت: پیشنهادهایی برای ساخت فیلم جدیدم از خارج از کشور داشته‌ام باید ببینم شرایط تولید کجا راحت‌تر است. هنوز تصمیم قطعی درباره اینکه فیلم را در ایران می‌سازم یا خیر نگرفته‌ام. تقریبا از اکثر گروه تولیدی نماهی و گربه» در این فیلم استفاده خواهم کرد.

مکری پیشتر «اشکان، انگشتر متبرک و چند داستان دیگر» را به عنوان اولین ساخته خود کارگردانی کرده است. در «ماهی و گربه» بابک کریمی، سعید ابراهیمی‌فر و گروهی از بازیگران جوان تئاتر بازی کرده‌اند.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>