سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۱ اسفند ۱۳۸۹ در ۱۲:۴۳ ب.ظ چاپ مطلب

مروری بر قسمت بیست و دوم مختار نامه / قیام مختار

مروري بر قسمت بيست و دوم مختار نامه / قيام مختار

سوره سینما : در این یادداشت مروری اجمالی داریم بر قسمت بیست و دوم سریال مختار نامه که از نظر خوانندگان عزیز می گذرد

سوره سینما : در این یادداشت مروری اجمالی داریم بر قسمت بیست و دوم سریال مختار نامه که از نظر خوانندگان عزیز می گذرد

همه چیز دارد تحقق پیدا می کند

هر نوشته ای ،‌تصمیمی ، حرکتی و د ر کل هر کاری ، نیاز به یک سلسله اقدامات و پیش نیازهایی دارد تا بتواند به خوبی نهادینه گردد و اثری ماندگار داشته باشد . این مسئله در مورد قیام مهمی مانند قیام مختار ثقفی ،‌صادق تر است . از دو جنبه می توان به این مسئله نگاه کرد ، یکی حقیقت تاریخی این قیام و دیگری روایت میر باقری از این واقعه . از هردو منظر ، مقدمات بسیار خوب فراهم شده و ماجرا مراحل خوبی را طی کرد ،‌تا اکنون در این قسمت ،‌این قیام بزرگ ، از پشت بام های کوفه آغاز گردد .

به ایرانی بودنت افتخار کن

مسئله مهمی که در این برهه از ماجرا ،‌روی آن تاکید زیادی می شود ،‌مسئله تفاوت میان عرب و عجم است . فارس هایی که در نظر اعراب بردگان آنها هستند ،‌اکنون کمر همت را به یاری خون خواهان حسین بسته اند و این دقیقا همان چیزی است که اعراب را کلافه کرده است . ایرانیان نقش به سزایی در تاریخ داشته اند و از آنجایی که این قیام در برابر واقعه عظیم و فراموش نشدنی ، چون واقعه کربلا ، شکل گرفته است ، نقش یاری رسانی عجم آن زمان ،‌مسئله کم اهمیتی نیست و نمی توان به سادگی از آن گذشت .

چرا به ایرانیان گونه سرخ می گویند ؟

در این قسمت ،‌چندین بار این دیالوگ و اطلاق صفت گونه سرخ به عجمان را شنیدیم . اما واقعا چرا ؟!! تا جایی که به ذهن محدود ما می رسید ،‌منابع را جست و جو کردم و هیچئ چیز جز معنای مثبت برای این صفت آورده نشده بود . «سرخ رویی » در همه منابع از جمله فرهنگ کنایات دکتر انوری ، قرین سربلندی و سرافرازی است . چنان که در دیوان نجم رازی می خوانیم :

اگر زکات دهد شه به عامل اعمال / از این خزانه شوم سرخ روی در عقبا

و همچنین این صفت ، معنای صحت و سلامت کامل را به همراه دارد ،‌ چنانچه در غزلیات سعدی می خوانیم :

شراب از پی سرخ رویی خورند / وز او عاقبت زرد رویی برند

القصه ، ما که گشتیم و چنین کنایه ای را قرین معنایی توهین و تحقیر آمیز پیدا نکردیم ! تا قسمت های بعد ،‌هنوز فرصت داریم ، که با دقت به تماشای این مجموعه عظیم و آموزنده بنشینیم و پرده از این ندانسته هایمان برداریم .


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>