سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۴ دی ۱۳۹۲ در ۱۲:۱۰ ب.ظ چاپ مطلب
حضور در نقشی متفاوت در «فصل فراموشی فریبا»/

بازی در «شهابی از جنس نور» را وظیفه دینی‌ام دیدم

zendegani1

امین زندگانی بازی در فیلم سینمایی «شهابی از جنس نور» را محصول دغدغه‌های دینی‌اش دانست.

امین زندگانی بازی در فیلم سینمایی «شهابی از جنس نور» را محصول دغدغه‌های دینی‌اش دانست.

زندگانی به سوره سینما گفت: امسال دو فیلم در جشنواره دارم. «فصل فراموشی فریبا» که قبلا ساخته شده و «شهابی از جنس نور» که جدیدتر است. جشنواره امسال دارای حساسیت های زیادی است و خوشحالم که من هم در آن فرصتی برای دیده شدن دارم. بعد از چندین دوره مداوم که نارضایتی ها وجود داشت، این جشنواره به عنوان اولین جشنواره دولت یازدهم زیر ذره‌بین قرار می‌گیرد و امیدوارم که سربلند بیرون بیاید.

وی در مورد «شهابی از جنس نور» توضیح داد: وقتی این فیلمنامه را خواندم، متوجه شدم موضوعی فرا سینمایی دارد. فکر کردم باید تصویری که دیگران از شیعه برای جهان به نمایش گذاشته‌اند، عوض شود و در واقع به این موضوع به عنوان یک وظیفه دینی نگاه کردم. جمله ای در متن دیالوگ‌های کاراکتر من وجود داشت که باعث شد برای پذیرفتن همکاری تردید نکنم و حالا آن جمله بنا بر دلایلی حذف شده است. آن جمله می گفت که هیچ مسلمانی به خودش بمب نمی‌بندد و وارد حرم معصومی نمی‌شود.

بازیگر «ملک سلیمان» همچنین درباره «فصل فراموشی فریبا» گفت: در این فیلم آقای رافعی در مورد من ریسک بزرگی انجام داد. همانطور که از عکس های فیلم می‌توان فهمید، نقش متفاوتی را تجربه کرده‌ام و سعی داشتم به واسطه این کاراکتر قدری متفاوت از چیزی باشم که مخاطب در مورد من به آن عادت کرده است.

zendegani2
امین زندگانی در نمایی از «فصل فراموشی فریبا»

وی درباره دوره سی و دوم جشنواره فیلم فجر افزود: ای کاش جشنواره امسال برای سینماگران امنیت شغلی به وجود بیاورد. هنوز در سینما جای نهاد یا ارگانی که به طور جدی مسائل مالی سینماگران را پیگیری کند، خالی است. باید یک بازوی اجرایی وجود داشته باشد که به امور سر و سامان دهد. منظورم این است که وقتی جشنواره ما با کیفیت بهتری برگزار شود، انگیزه‌ها برای اصلاح و ارتقاء همه چیز بالا می‌رود.

این بازیگر ادامه داد: سرمایه گذارها امیدوارتر می شوند و مسوولان شاید به این فکر بیفتند که برای تداوم این موفقیت کاستی‌های قدیمی را جبران کنند. مردم ما باید در سالن های خوب فیلم تماشا کنند و اصلا سینما برای آنان نقشی فراتر از یک سرگرمی صرف داشته باشد. در این حالت به بازارهای جهانی نیز دست پیدا خواهیم کرد. روزگاری مردم ما جلوی در سینماها صف‌های طویل به وجود می آوردند. حالا که فرهنگ عمومی بالاتر رفته چرا باید جای این استقبال‌ها خالی باشد؟

«فصل فراموشی فریبا» داستان زنی است که گذشته نامتعارفش سایه روی زندگی عاشقانه اش انداخته و تلاش وی برای فرار از این گذشته سرنوشت نافرجامی را برای او رقم می زند. ساره بیات، امین زندگانی، شهین تسلیمی و … در این فیلم بازی می کنند.

«شهابی از جنس نور» به کارگردانی محمدرضا اسلام‌لو به زبان انگلیسی و عربی است و بازیگر نقش اصلی آن امین زندگانی به هر دو زبان در این فیلم صحبت می‌کند. داستان فیلم درباره‌ جنگ ۳۳ روزه است . داستان فیلم از همینجا شروع می‌شود . در حقیقت این جنگ در فیلم به نوعی تداعی تقابل سپاه نور و ظلمت است که بیشتر حالت سمبولیک دارد.