سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۵ اسفند ۱۳۸۹ در ۱:۱۱ ب.ظ چاپ مطلب

نگاهی به مجموعه های طنز تلویزیون در نوروز ۹۰

نگاهي به مجموعه هاي طنز تلويزيون در نوروز 90

سوره سینما: امسال هم رقابت اصلی در تلویزیون برای جذب مخاطب بیشتر میان مجموعه‌هایی است که حال و هوای طنز دارند و هریک به تنهایی می‌توانند آمار مخاطبان شبکه‌شان را افزایش دهند

سوره سینما: امسال هم رقابت اصلی در تلویزیون برای جذب مخاطب بیشتر میان مجموعه‌هایی است که حال و هوای طنز دارند و هریک به تنهایی می‌توانند آمار مخاطبان شبکه‌شان را افزایش دهند

بنابر گزارش «سوره سینما» به نقل از مهر، بسته‌ای که تلویزیون قرار است نوروز ۹۰ پیش چشمان مخاطب قرار دهد تفاوت چندانی با سال‌های قبل ندارد، چند مجموعه طنز و تعدادی فیلم سینمایی خارجی و ایرانی در کنار ویژه‌برنامه‌های ترکیبی که معمولا به اندازه مجموعه‌ها دیده نمی‌شوند.

برگ برنده تلویزیون همیشه مجموعه‌های نوروزی هستند و رقابت اصلی در این بخش اتفاق می‌افتد، آن هم بین مجموعه‌سازانی که از این فرصت عالی استفاده می‌کنند تا مخاطب بیشتری جذب کنند، در سال‌های اخیر بازار مجموعه‌های تلویزیونی در دست کارگردان‌های طنز است، سعید آقاخانی چهره تازه این حوزه است که در غیبت رضا عطاران و مهران مدیری تلاش می‌کند جایگاه خود را تثبیت کند، مجموعه “زن بابا” سال قبل یکی از پرمخاطب‌ترین مجموعه‌های نوروزی پارسال بود.

امسال هم سعید آقاخانی و گروهش نوروز مجموعه‌ای روی آنتن دارند، مجموعه “راه در رو” از شبکه سه پخش می‌شود و بازیگران آن مهران غفوریان، سعید آقاخانی، مرجانه گلچین، احمد پورمخبر، امیر غفارمنش و … هستند.

مسعود به همراه سمیرا همسرش و خواهرش گلرخ که بر خلاف سن بالایش مجرد است در خانه‌ای اجاره‌ای زندگی می‌کند. مشکلات مالی مسعود ناشی از یک ماجرای کلاهبرداری برایش به جا مانده که او را در مخمصه‌ای می‌اندازد و ….

داستان درباره جوانی به نام مسعود است که به همراه سمیرا همسرش و خواهرش گلرخ که بر خلاف سن بالایش مجرد است در خانه‌ای اجاره‌ای زندگی می‌کند. مشکلات مالی مسعود ناشی از یک ماجرای کلاهبرداری برایش به جا مانده که او را در مخمصه‌ای می‌اندازد و …. از خلاصه داستان مجموعه می‌توان حدس زد که آقاخانی این بار هم به سراغ روابط و مناسباتی رفته که در مجموعه‌های قبلی تجربه کرده بود، روابط تو در تو و مشکلات مالی و موقعیت‌های کمیک.

می‌توان از همین حالا “راه در رو” را یکی از پربیننده‌ترین مجموعه‌های نوروز ۹۰ دانست. مجموعه بعدی که احتمالا پربیننده خواهد بود، “پایتخت” به کارگردانی سیروس مقدم است، این مجموعه هم حال و هوای طنز دارد و به نظر می‌رسد قصه‌اش در طبقه پایین جامعه روایت می‌شود. محسن تنابنده برنده سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر در این مجموعه با گریمی متفاوت ظاهر شده، داستان مجموعه درباره خانواده‌ای است که پیش از زمان تحویل سال نو، تصمیم می‌گیرند به تهران مهاجرت کنند. آنان هنگام ورود به پایتخت با مشکلاتی مواجه می‌شوند که زمینه‌ساز اتفاقاتی عجیب می‌شود. “پایتخت” از شبکه یک پخش می‌شود.

“پایتخت” یکی از پربازیگرترین مجموعه‌های نوروزی است، محسن تنابنده، علیرضا خمسه، پوریا پورسرخ، ریما رامین‌فر، احمد مهرانفر، سمیرا حسن پور، سارا و نیکا فوقانی‌اصل، خسرو احمدی، رضا بنفشه خواه، کیانوش گرامی، فرهاد بشارتی، حسین توشه، نعیمه نظام‌دوست، افشین سنگ‌چاپ، آرش نوذری و… بازی دارند. سیروس مقدم عمده شهرتش را به خاطر مجموعه‌سازی در حوزه اجتماعی دارد، باید دید تجربه نوروی او که مایه‌های طنز دارد می‌تواند برای مخاطب جذاب باشد؟

مجید صالحی هم برای نوروز شبکه تهران مجموعه کارگردانی کرده است، این بازیگر طنز مدتی است به کارگردانی هم روی آورده و اگرچه آثارش چندان ویژگی و امتیازی نداشته‌اند اما توانسته‌اند دوستداران طنزهای تلویزیونی را پای تلویزیون بنشانند، زیبا بروفه، علی صادقی، عباس محبوب، مجید صالحی و… بازیگران این مجموعه طنز هستند.

داستان دربره صدف و چاوش زوج جوانی است که پس از مشکلات مختلف با یکدیگر ازدواج می‌کنند، آنها تصمیم می‌گیرند برای گذراندن ماه عسل به کیش سفر کنند. در این میان به علت دیر رسیدن از هواپیما جا می‌مانند، صدف تصمیم می‌گیرد با قطار بروند در ایستگاه قطار ساک چاوش را می‌زند و… این مجموعه “موج و صخره” نام داشت و به “سفر، کیش، مات” تبدیل شده است.

حمیدرضا صلاحمند کارگردان فیلم‌های سینمایی “زمانه”، “نیش و زنبور” و “سه درجه تب” یکی دیگر از کارگردان‌هایی است که نوروز ۹۰  با مجموعه “بچه‌ها نگاه می‌کنند” در تلویزیون حضور دارد، صلاحمند نسبت به دیگر کارگردان‌های مجموعه‌های نوروزی تجربه کمتری در تلویزیون دارد و این کار او را سخت می‌کند. “بچه‌ها نگاه می‌کنند” از شبکه دو پخش می‌شود.

صلاحمند تنها کارگردانی است که امسال نوروز فیلم سینمایی هم روی پرده دارد و از این نظر رکوردار است! مجموعه تازه صلاحمند گروه بازیگران خوبی دارد و می‌توان از همین حالا انتظار یک آتیلا پسیانی غافلگیر‌کننده در آن را داشت، هدایت هاشمی، شبنم مقدمی، گوهر خیراندیش، سارا خوئینی‌ها، سیامک صفری، رضا داودنژاد، میرطاهر مظلومی، سمیرا ذکایی، سپیده علایی، علی صالحی و علی مردانه بازیگران این مجموعه هستند.

شبکه چهار نوروز ۹۰ یک مجموعه تله تئاتر پخش می‌کند، با توجه به اهداف و مخاطبان این شبکه می‌توان انتظار داشت که به جای مجموعه‌ای برای مخاطب عام، مجموعه نوروزی این شبکه کاری متفاوت باشد. “دیوانگان متفکر” را علیرضا کوشک جلالی کارگردان تئاتر ساخته و رضا بابک، زهره مجابی، رویا میرعلمی و رضا مولایی بازیگران ثابت هستند و ۴۰ بازیگر هم به صورت میهمان در آن به ایفای نقش‌ می‌پردازند.

“نامه‌های بالدار” به کارگردانی امیر فیضی یکی دیگر از مجموعه‌های نوروزی شبکه دو است، محمود جعفری، نصرالله رادش، فرهاد بشارتی، احمدرضا اسدی، حامد کیازال، علیرضا مظفری و … بازیگرانی هستند که در این مجموعه به ایفای نقش می‌پردازند. نسل قبلی بازیگران طنز را می‌توان در این مجموعه دید که به تهیه‌کنندگی علیرضا سبط احمدی تهیه کرده است.

“نامه‌های بالدار” داستان زندگی چند کودک را روایت می‌کند که با دریافت نامه‌ای ناآشنا و دعوت در یک جای خاص عازم سفری به گذشته می‌شوند. مجموعه نوروزی “امروز فردا” به کارگردانی حسین قناعت یکی دیگر از مجموعه‌های سال ۹۰ است که برای مخاطب کودک و نوجوان ساخته شده و از شبکه دو پخش می‌شود.

فاطمه گودرزی، رضا فیاضی، احمد علامه دهر، پویا گنجی، محمد جواد جعفرپور و دریا مرادی دشت بازیگران این مجموعه هستند. به نظر می‌رسد سهم بچه‌ها در نوروز ۹۰ در تلویزیون کم نیست.
نوروز ۹۰ هم مانند سال‌های قبل برگ برنده شبکه‌ها مجموعه‌ها هستند، مجموعه‌هایی که حال و هوای طنزشان نشان می‌دهد مدیران صدا و سیما به دنبال فراهم کردن اوقاتی آرام و خوش برای تلویزیون هستند.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>