سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۵ فروردین ۱۳۹۰ در ۱:۱۶ ب.ظ چاپ مطلب

سریال «پایتخت» در فرهنگسرای رسانه نقد شد

سريال «پایتخت» در فرهنگسرای رسانه نقد شد

سوره سینما: اولین نشست نقد و بررسی سریالهای تلوزیونی در فرهنگسرای رسانه به سریال نوروزی پایتخت اختصاص یافت

سوره سینما: اولین نشست نقد و بررسی سریالهای تلوزیونی در فرهنگسرای رسانه به سریال نوروزی پایتخت اختصاص یافت

بنابر گزارش «سوره سینما» به نقل از روابط عمومی فرهنگسرای رسانه، این نشست روز یکشنبه با حضور سیروس مقدم ، محسن تنابنده، احمد مهران فر، ریما رامین فر، سمیرا حسن پور و محمد تقی فهیم منتقد برگزار شد.

درابتدای این نشست سیروس مقدم کارگردان سریال گفت: “پایتخت “یک سریال رئال است که سعی نکردم با یک دکوپاژ از پیش تعیین شده آن را بسازم.

وی در ادامه افزود: در ابتدای ساخت این مجموعه توافق کردیم قواعد کلاسیک و منطقی را که لازمه ساخت یک سریال است کنار بگذاریم و آن را با نگاهی مستندگونه و رئال بسازیم. از این رو در هنگام ساخت کم کم میزانسن، جای دوربین، نور و … را پیدا می کردم و یک سکانس شکل می­گرفت که یک تجربه کاملاً جدید برای من شد.

مقدم در ادامه عنوان کرد: موضوع مهاجرت هدف اصلی این سریال نبوده و طرح ابتدایی این سریال با یک خانواده ای که محل زندگیشان کنار راه آهن است برنامه­ریزی شد و قرار بود تمام ماجراهای قصه در تهران اتفاق بیفتد اما دلایلی به وجود آمدکه باعث شد قصه با مهاجرت یک خانواده از مکانی سرسبز و با فرهنگ محکم، موسیقی غنی و روابط اجتماعی و خانوادگی مطلوب آغاز شود.

وی در ادامه مقایسه دو زندگی در کنار یکدیگر را از اهداف این سریال دانست و اظهار داشت: در این مقایسه تعلق خاطر افراد به زادگاه، فرهنگ و قومیتشان نشان داده شد.

وی همچنین گفت قبل از ساخت سریال تحقیقات کامل در مورد استان مازندران انجام شد و پس از آن از فرهنگ آنها استفاده کردم.

مقدم در مورد موسیقی “پایتخت” اظهار داشت: آریا عظیمی نژاد آهنگساز سریال “پایتخت” در خصوص موسیقی نواحی سالها کار کرده و با کوشش و تلاش وی موسیقی زیبای مازندران در این مجموعه به کار رفت.

او در ادامه افزود:موسیقی سنتی پتانسیل تبدیل شدن به موسیقی متن را دارد و از ویژگی هایی است که موسیقی غرب از آن برخوردار نیست.

مقدم استفاده از نمادهایی مانند کفش نقی را سعی در نشان دادن تجدد گرایی و شهر نشینی دانست وگفت : در پایان می بینیم که نقی از آن می گذرد.

وی همچنین افزود : فکر می کردم سریال “زیر هشت” سخت ترین کار من بوده است، اما بعد از ساخت مجموعه “پایتخت” به این نتیجه رسیدم که این سریال ۱۰ برابر سخت تر از “زیر هشت” بود. چون فیلمبرداری از کامیونی به وزن ۱۲ تن و طول هفت متر با خانواده و همچنین شرایط بد آب و هوایی، ساخت سریال “پایتخت” را خیلی سخت کرد.

در ادامه این نشست “محسن تنابنده” نویسنده و بازیگر نقش نقی گفت: ایده اصلی این سریال از تورج اصلانی (تصویربردار سینما) بود و بعد، من آن را تبدیل به طرح کردم و شش قسمت فیلمنامه آماده بود که تولید آغاز شد، ضمن اینکه بخشی از فیلمنامه را خشایار الوند نگارش کرده است.

وی با بیان اینکه بنیان خانواده در سریال “پایتخت” مدنظر بود، افزود: این فیلم آستانه تحمل یک خانواده شهرستانی در شرایط بد زندگی به تصویر کشید و مسأله مهاجرت در اولویت سوم یا چهارم بود.
وی همچنین اظهار داشت: برخی از شخصیتها و یا موضوعات به دلیل نبود وقت کافی کمتر به آنها پرداخته شد و باید در مدت دو ماه و نیم، تولید این مجموعه را به پایان می رساندیم، ضمن اینکه سعی کردیم همه چیز جدید باشد.

تنابنده در مورد لهجه بازیگران یادآور شد: مسلماً خانواده­ای که از شهرستان به تهران مهاجرت می کند لهجه ای دارد، به نظرم کمی سعه صدر می خواهد؛ در ایران به این بزرگی، قومیت های زیادی زندگی می کنند و نمی شود که همه فیلمها در مورد تهرانی ها باشد.

وی خاطر نشان کرد: بیشترین رضایتمندی از سریال “پایتخت” را مخاطبان گیلانی و مازندرانی تشکیل می دهند؛ “پایتخت” مجموعه شریفی است و هیچ لودگی در آن وجود نداشته است.

“ریما رامین فر”بازیگر نقش هما در ادامه این نشست در مورد اینکه چگونه به نقش رسیده، گفت: شخصیت هما یک مقدار زیادی در فیلمنامه بود، همچنین با زنان شهرستانی زیادی برخورد داشتم و با ملاکها و ویژگی های آنها آشنا بودم.

وی در ارتباط با حضور وی و امیر جعفری (همسرش) در سریالهای اخیر سیروس مقدم افزود: فکر می کنم سعادت خانواده ما بوده که با بهترین کارگردان تلویزیون ایران کار کردیم و این کار خیلی سخت بود اما با همه سختی، “پایتخت” اوج لذت دوران بازیگری من بود.

“احمد مهران فر” نیز که نقش ارسطو را در این مجموعه نوروزی ایفا می کرد در بخش دیگری از این نشست گفت: این نقش، ویژگی هایی داشت که موجب شد آن را بپذیرم؛ یکسری از تکه کلام های ارسطو در فیلمنامه بود و یکسری نیز در طول کار اضافه شد.

“سمیرا حسن پور”، بازیگر نقش گلرخ در ادامه این نشست با بیان اینکه حرفه بازیگری را از تئاتر شروع کرده، افزود: نخستین کار جدی من ایفای نقش مهتاب در سریال “چاردیواری” بود و در این مجموعه نقش دختر شهرستانی را بازی کردم که برای ادامه تحصیل به تهران آمده بود. این نشست با اهداء هدیه و لوح تقدیر از سوی مدیریت فرهنگسرای رسانه پایان یافت.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>