سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۴ مهر ۱۳۸۹ در ۱۲:۰۲ ب.ظ چاپ مطلب
سري جديد «دو قدم مانده به صبح»؛

«یک واژه مانده به صبح» از ۱۷ مهر روی آنتن می‌رود

«يك واژه مانده به صبح» از 17 مهر روي آنتن مي‌رود

سوره سینما : سری جدید برنامه «دو قدم مانده به صبح» با نام «یک واژه مانده به صبح» از ۱۷ مهر ماه روی آنتن شبکه چهار می‌رود

سوره سینما : سری جدید برنامه «دو قدم مانده به صبح» با نام «یک واژه مانده به صبح» از ۱۷ مهر ماه روی آنتن شبکه چهار می‌رود

به گزارش سوره سینما ، سری جدید برنامه شبانگاهی «دو قدم مانده به صبح» کاری از گروه فیلم و نمایش شبکه چهار سیما که چند سالی است به صورت زنده از این شبکه پخش می‌شود، از ۱۷ مهر ماه با عنوان تازه «یک واژه مانده به صبح» پخش خود را آغاز خواهد کرد.

این برنامه از ۸ مرداد سال ۱۳۸۶ روی آنتن شبکه چهار سیما رفت و با استقبال خوبی از سوی اهالی فرهنگ و هنر قرار گرفت و جزء یکی از برنامه‌های پرمخاطب تلویزیون محسوب می‌شد. سازندگان این برنامه زنده در طول چهار دوره حدود ۷۰۰ قسمت ۹۵ دقیقه‌ای برنامه اجرا کردند و میزبان ۱۵۰۰ مهمان از چهره‌های برجسته رشته‌های مختلف بودند.

اجرای شاخص و متفاوت «محمد صالح علاء» در کنار حضور کارشناسان صاحب نامی چون دکتر علی‌اکبر ولایتی، فریدون جیرانی، محمد رحمانیان، رشید کاکاوند، بهرام عظیمی و … از نکات مثبت این برنامه محسوب می‌شود.

پخش «دو قدم مانده به صبح» از ابتدای ماه مبارک رمضان متوقف شد و حال سازندگان برنامه را با تغییرات چشمگیر و عنوان تازه‌ای به‌زودی دوباره به رسانه ملی باز می گردانند.

«سعید بشیری» تهیه کننده و کارگردان این برنامه ضمن اشاره به تغییرات سری جدید «دو قدم مانده به صبح» گفت: در دوره جدید این برنامه با توجه به تغییر نام برنامه به «یک واژه مانده به صبح» سعی داریم برای هر هفته یک واژه را انتخاب و در طول هفته آن را با دعوت از کارشناسان مختلف از زوایای گوناگون مورد واکاوی قرار دهیم.

از واژه‌های انتخابی می‌توان به امید، دین و بی‌دینی، ایثار، جاودانگی و زوال، مادیات، سفر، محرم، راه و …. اشاره کرد که آنها را از نظر جنبه‌های مختلفی چون ادبیات، روانشناسی، جامعه شناسی، سینما، هنرهای تجسمی، فلسفه و … مورد بررسی قرار خواهیم داد.

بشیری در ادامه افزود: در دوره جدید با توجه به واژه های انتخابی تا پایان هفته روی آن موضوع متمرکز می شویم و سعی داریم به نوعی به واشکافی آن از مناظر مختلف بپردازیم و مجری – کارشناسان برنامه هم نسبت به موضوعات تغییر پیدا خواهند کرد و سعی داریم از چهره‌های تازه‌تری که کمتر در تلویزیون حضور داشته دعوت کنیم.

وی با اشاره به پیگیری تعداد زیادی از مخاطبان شبکه چهار برای ادامه پخش این برنامه گفت: از همان ابتدا که «دوقدم مانده به صبح» در سال ۸۶ روی آنتن رفت سعی کردیم متفاوت از سایر برنامه‌های شبانگاهی و فرهنگی باشیم.

بشیری افزود: سعی داشتیم در واقع پاتوقی ثابت را برای اهالی فرهنگ و هنر ایجاد کنیم و فکر می‌کنم پس از مدتی که از پخش برنامه گذشت و واکنش‌هایی که از سوی مخاطبان به ما منتقل شد در به ثمر رسیدن این ایده موفق شدیم.

کارگردان «دو قدم مانده به صبح» گفت: کم کم افرادی به برنامه آمدند که شاید سال‌ها بود به تلویزیون نیامده بودند و فکر می کردند در این برنامه می‌توانند حرف‌ها و نقطه نظراتشان را مطرح کنند.
به گفته بشیری، در سری گذشته موضوعات مختلفی در حوزه‌های فرهنگ و تمدن اسلامی، سینما و فلسفه، عکاسی، شعر و … مورد بررسی قرار گرفت و اطلاعات تخصصی و خوبی به مخاطبان منتقل شد ولی در سری جدی کمی تغییرات در محتوا داریم قرار است به صورت منسجم‌تری موضوعات و مفاهیم را مورد نقد قرار دهیم.

این تهیه کننده با اشاره به توفیق «محمد صالح علاء» در اجرای دوره های گذشته برنامه اظهار داشت: با توجه به اینکه صالح علاء دارای شأن فرهنگی بالایی در میان اهالی فرهنگ است و نیز آشنایی و تسلط وی بر موضوعات مختلف مانند سینما، ادبیات و …. و بخصوص اجرای متفاوت و خاص ایشان تصمیم گرفتیم در دوره جدید برنامه نیز از حضور صالح علاء بهره‌مند شویم زیرا نام ایشان با این برنامه گره خورده است و مخاطبان دو قدم مانده به صبح برنامه را با نام و چهره صالح علاء می‌شناسند.

کارگردان «یک واژه مانده به صبح» همچنین با اشاره به دکور سری جدید برنامه و نشانه‌های بکار رفته در آن گفت: طراح دکور این برنامه از ابتدا شاهرخ جعفری بود و چون دکور سری قبلی برنامه کاملاً منطبق با موضوعات برنامه طراحی شد، در سری جدید برنامه هم طراحی دکور به عهده ایشان گذاشته شد و در تلاشیم دکوری مناسب و معما گونه مناسب اهداف داشته باشیم و همانطور که در برنامه سعی می‌کنیم یک واژه را از معنای لفظی تا عمق آن مورد بررسی قرار دهیم، در طراحی دکور نیز قرار است این فضا تداعی شود.

وی در پایان ضمن قدردانی از حمایت‌های مدیریت سابق شبکه دکتر پورحسین و مدیر گروه فیلم و نمایش شبکه اظهار امیدواری کرد که بتوانند در دوره جدید برنامه با هدایت و مساعدت مدیریت شبکه دکتر رستم وندی سلایق و خواسته‌های مخاطبان شبکه را بر آورده سازند.

سری جدی این برنامه از ۱۷ مرداد در همان ساعت قبلی ۲۳:۱۵ پخش خود را آغاز خواهد کرد.

عوامل و دست اندرکاران برنامه «یک واژه مانده به صبح» عبارتند:تهیه کننده و کارگردان: سعید بشیری، مدیر برنامه: رحمان سیفی آزاد، مجری: محمدصالح علاء، مدیر تولید: مهرداد حق شناس، برنامه ریز و دستیار کارگردان: شقایق سامانی، طراح دکور: شاهرخ جعفری، تدوین: ابراهیم معماریان، وحید لروند، سحر یاوری، گریم: نریمان محتشم.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>