سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۵ مهر ۱۳۸۹ در ۱۲:۰۴ ب.ظ چاپ مطلب
نشست رسانه ای سریال «درمسیر زاینده رود» ؛

فتحی : دیگر در شهرستان فیلم و سریال نمی سازم!

فتحی : دیگر در شهرستان فیلم و سریال نمی سازم!

سوره سینما : کارگردان سریال «درمسیر زاینده رود» با بیان اینکه از کارگردانی سریال «درمسیر زاینده رود» راضی هستم ، تاکید کرد : به دلیل برخی حاشیه ها و تهمت هایی که در این سریال به گروه سازنده وارد شد ، دیگر در شهرستان فیلم و سریال نمی سازم

سوره سینما : کارگردان سریال «درمسیر زاینده رود» با بیان اینکه از کارگردانی سریال «درمسیر زاینده رود» راضی هستم ، تاکید کرد : به دلیل برخی حاشیه ها و تهمت هایی که در این سریال به گروه سازنده وارد شد ، دیگر در شهرستان فیلم و سریال نمی سازم

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی سوره سینما، نشست رسانه ای سریال «درمسیر زاینده رود» با حضور حسن فتحی کارگردان ، مهرداد ضیایی بازیگر و مشاور فیلم نامه و احسان خواجه امیری آهنگساز و خواننده سریال پیش از ظهر امروز در تالار وحدت برگزار شد .

حسن فتحی در این نشست گفت: طرح ساخت این سریال در اواخر سال ۸۷ از سوی علیرضا نادری و بر اساس خبری که در صفحه حوادث یکی از روزنامه ها درج شده بود ارائه شد و بعد ازارئه این طرح تصمیم گرفتیم که سریال های مناسبتی را هرسال در یکی از استان های کشور بسازیم و فضای فیلم ها را فضای دودآلود و سیاه تهران دور کنیم که برای شروع شهر اصفهان پیشنهاد شد .

وی ادامه داد : بر اثر برخی مشکلات و تعلل ها در انجام مذاکرات سریال به رمضان ۸۸ نرسید و قرار شد در سال ۸۹ ساخته شود .

فتحی اظهار داشت : تجربه ساخت این سریال در شهرستان آنقدرتلخ بود که من انصراف خودم را از فیلم سازی در شهرستان ها اعلام میکنم .

وی تاکید کرد : این تجربه آنقدر حاشیه های بدی داشت که اگر تصمیم به ساخت سریال مناسبتی دیگری داشته باشم حتما آنرا در فضای غبار آلوده تهران می سازم.

* باید نسل جدید بازیگران سینما و تلویزیون را از میان استعدادهای تئاتر کشف کرد

کارگردان «درمسیر زاینده رود» در ادامه این نشست با بیان اینکه بنا دارم بازهم از بازیگران تئاتری در سریال ها و فیلم هایم استفاده کنم ، تصریح کرد : بسیاری از بازیگران خوب سینما و تلویزیون از صحنه تئاتر برخاسته اند و چون خاستگاه خود من هم تئاتر بوده علاقه بسیاری به این حوزه دارم و همیشه به این مسئله که چرا از بازیگران تئاتر در عرصه تلویزیون و سینما کم استفاده شده ، انتقاد و گلایه داشته ام.

وی تاکید کرد : بسیاری از سینماگران ما از جشنواره های تئاتر بی خبر هستند در حالیکه مثلا از جشنواره تئاتر دانشجویی می توان استعدادهای زیادی را کشف و به عرصه سینما معرفی کرد ولی متاسفانه پخته خواری در سینما و تلویزیون ما باب شده و همه عادت کرده اند که از بازیگران کارآزموده استفاده کنند .

فتحی اذعان داشت : بجای اینکه در مهمانی ها و خیابان ها و دهکده های ساحلی به دنبال بازیگر باشیم که نتیجه اش وضع اسفبار برخی بازیگران کنونی سینما است ، می توانیم هر هفته یک تئاتر ببینیم و از این بازیگران استفاده کنیم که اتفاقا بازیگران تئاتری به دلیل اینکه پله پله رشد کرده اند ، فروتنی بیشتری دارند و کمتر حاشیه درست می کنند .

* «درمسیر زاینده رود» تنها در مدت چهارماه آماده پخش شد

کارگردان سریال «درمسیر زاینده رود» با اذعان به اینکه این کار را شتاب زده به پخش رسانده است ، گفت : ساخت این سریال تنها ۴ ماه زمان داشت و از این رو بسیار شتاب زده ساخته شد .

فتحی اضافه کرد : ما با توجه به تجربه های قبلی می خواستیم کار را به آقای فرجی مدیر وقت شبکه دو سیما انجام دهیم که چون شبکه دو برای سال ۸۸ سریال در نظر گرفته بود مجبور به ارائه طرح به شبکه یک شدیم که باز به دلیل برخی مشکلات مالی و تعلل ایجاد شده در سریال ، این سریال قرار شد برای رمضان ۸۹ ساخته شود که  دوباره به سراغ شبکه دو رفتیم و در میانه مذاکرات با انتقال آقای فرجی به مدیریت شبکه اول ، مسیر گفتگوها به سمت شبکه اول تغییر کرد که همین مسئله بخش زیادی از زمان را گرفت .

وی ادامه داد : به هرصورت قرارداد تحقیق و نگارش فیلم نامه اواخر سال ۸۸ با علیرضا نادری بسته شد که زمان بسیار دیری بود و همین روند باعث شد تا عملا فیلم برداری مجموعه از اول تیرماه آغاز شود که این مسئله ضربه زیادی را به تولید وارد کرد .

* حاشیه سازی ها از لهجه شروع شد اما به مسایل دیگری رسید

فتحی با بیان اینکه علی رغم همه تلاش ها قبول دارم که در لهجه اصفهانی دچار اشکال بودیم ، اظهار داشت : ما زمان زیادی برای این سریال نداشتیم و می خواستیم یک کار ۳۰ قسمتی را در عرض ۴ ماه به آنتن برسانیم که واقعا زمان کمی بود برای همین فرصتی برای وقت گذاشتن برای آموزش لهجه به بازیگران نبود .

وی اضافه کرد : در بحث لهجه در هفته دوم پخش سریال ، تهیه کننده سریال رسما از این مسئله عذرخواهی کردند اما مسئله تنها لهجه نبود و بسیاری از حاشیه ها با بحث لهجه شروع شد اما بعدا در بیانیه ها مسایل دیگری مطرح شد که جای تاسف دارد .

فتحی گفت : مهمترین پیام این سریال نقد خشونت و گسترش آن در جامعه و همچنین بررسی ناپاکی های فوتبال بود اما هرگز به این پیام ها توجه نشد و عده ای به لهجه سریال گیر دادند ، ولی آیا پیام این سریال لهجه آن بود ؟

وی ادامه داد : متاسفانه پیام اصلی سریال که یک درد مشترک است و همه باید به آن توجه کنند ، مورد توجه قرار نگرفت و مسایل دیگری مطرح شد .

کارگردان سریال «درمسیر زاینده رود» اذعان داشت : به ما تهمت زدند که به دنبال زیر سوال بردن شخصیت اصفهانی ها هستیم اما واقعیت این است که ما اصلا چنین قصدی نداشتیم و این داستان در هر شهر دیگری هم می توانست اتفاق بیفتد .

*  از ساخت سریال احساس پیروزی و مسرت می کنم

فتحی در بخش دیگری از این نشست با بیان اینکه از ساخت سریال «درمسیر زاینده رود» راضی هستم ، تاکید کرد که از ساخت این سریال احساس پیروزی و مسرت می کند و اگر حرفی از حاشیه ها می زند ، تنها به دنبال بیان زخم هایی است که در این جنگ پیروز بر او و همکارانش وارد شده است .

وی گفت : اگرچه در حوزه فیلم نامه سریال میوه ممنوعه قوی تر از سریال حاضر بود اما به لحاظ کارگردانی معتقدم ، «درمسیر زاینده رود» کار بهتری بوده است .

لازم به ذکر است ، در این نشست خبری ، احسان خواجه امیری و مهرداد ضیایی نیز به بیان توضیحاتی در خصوص ساخت سریال «درمسیر زاینده رود» پرداختند .


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>