سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۱ مهر ۱۳۸۹ در ۱۲:۰۷ ب.ظ چاپ مطلب
در مراسم اختتاميه اجلاس راديو و تلويزيون‌هاي اسلامي؛

ضرغامی: راهبرد اصلی ما ارائه تصویر جهانشمول و رحمانی از اسلام است

ضرغامي: راهبرد اصلي ما ارائه تصوير جهانشمول و رحماني از اسلام است

سوره سینما: رئیس سازمان صدا و سیما گفت: ترسیم چهره منطقی و عقلانی از اسلام و آموزه‌های حقیقت‌بخش آن به همراه ارائه تصویری جهانشمول و رحمانی از اسلام، راهبرد اصلی ما در مبارزه با دشمنان دین در جنگ بین اسلام و استکبار است

سوره سینما: رئیس سازمان صدا و سیما گفت: ترسیم چهره منطقی و عقلانی از اسلام و آموزه‌های حقیقت‌بخش آن به همراه ارائه تصویری جهانشمول و رحمانی از اسلام، راهبرد اصلی ما در مبارزه با دشمنان دین در جنگ بین اسلام و استکبار است

بنابر گزارش «سوره سینما»، مراسم اختتامیه چهارمین اجلاس جهانی رادیو و تلویزیون‌های اسلامی، دومین بازار فیلم کشورهای اسلامی و جشنواره تولیدات رادیو تلویزیون‌های کشورهای اسلامی امروز با حضور عزت‌الله ضرغامی رئیس سازمان صدا و سیما، علی کریمیان دبیرکل اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های اسلامی و جمعی از مدیران شبکه‌های عضو اتحادیه در سالن‌ همایش‌های صدا و سیما برگزار شد.

بنابراین گزارش، در این مراسم سیدعزت‌الله ضرغامی گفت: افتخار می‌کنم که خودم و صدا و سیما عضوی از اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های اسلامی هستیم و خدا را شکر می‌کنیم که به برکت نام اسلام و هدف متعالی که این جمع در روز اول برای خود تعیین کرد امروز شاهد برکات بسیار زیاد و گسترده همکاری و تعاون بین شبکه‌های اسلامی سراسر دنیا هستیم.

وی افزود: علت این امر نیز بر همه روشن است. آنچه که همه ما را به هم پیوند می‌دهد اسلام است. محکم‌ترین و اصیلی‌ترین عامل وحدت اسلام است امروز در دنیا اتحادیه‌های بسیاری هستند که ما و شما هم عضو آن هستید اما به‌خوبی عملکرد آنها را می‌بینیم، مجموعه‌های فرمایشی هستند که گاهی برای تضعیف یکدیگر تلاش می‌کنند و بسیاری از آسیب‌های دیگری که شاهد آنها هستیم.

ضرغامی اظهار داشت: در اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های اسلامی وضعیت اینگونه نیست. به دلیل اعتقاد اسلامی که همه با هم داریم، رقابت به آن معنا وجود ندارد و همه به دنبال یک هدف هستیم و یک مسیر را طی می‌کنیم. هر شبکه که در کار، تولید و تأثیرگذاری موفق می‌شود همه ما خوشحال می‌شویم. هر صدا و سیمایی که به دنبال اسلام در هر گوشه دنیا فعالیت کند و تأثیرگذار باشد همه ما را خوشحال می‌کند و این گونه نیست که ما با یکدیگر رقیب باشیم.

وی با بیان این که شبکه‌ها کوچکی و بزرگی ندارند و هر کدام در جای خود می‌توانند تأثیرگذاری جهانی داشته باشند، عنوان داشت: اگر بنا به گفته خداوند سست‌ترین خانه، خانه عنکبوت است، همان خانه به خواست خدا، حافظ جان پیامبر می‌شود، لذا مطمئن باشید در هر تولید محدودی آنجا که با نام پروردگار روی آنتن می‌رود، خداوند خودش آن را هدایت کرده و به آن برکت می‌دهند و تأثیرگذاری‌های دراز مدت خود را خواهد داشت. ما آثار و برکات این مجموعه را به خوبی می‌بینیم و روز به روز بر فعالیت‌های شبکه‌های عضو اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های اسلامی افزوده می‌شود و به همین دلیل، من از آقای کریمیان و همه دوستانی که در این چند روز تلاش کردند تا این جشنواره به خوبی پیگیری شود، تشکر می‌کنم.

ضرغامی در ادامه سخنان خود ضمن قدردانی از علی درستکار مجری برنامه «این شب‌ها» گفت: آقای درستکار از مجریان با سواد و قابل در صدا و سیما هستند و برنامه‌هایشان پربیننده و ویژه نخبگان و با تأثیرگذاری بالا است و ایشان جایگاه بالایی در تلویزیون ما دارند ولی امروز بی‌ریا در این نشست حضور دارد و اعلام برنامه می‌کند.

همچنین از آقای طالب‌زاده نیز برای حضور در این جمع تشکر می‌کنم که شما کارهای ارزشمندشان را نظیر «بشارت منجی» شاهد بوده‌اید.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به توقف پخش سریال «بشارت منجی» در کشور لبنان تصریح کرد: از این حوادث نه تنها نباید ناراحت شد بلکه این اتفاقات مانند مائده آسمانی است و همین محدودیت‌ها که بر حسب ظاهر ایجاد می‌شود، مانند آگهی تبلیغاتی برای این سریال‌ها محسوب می‌شود. تبلیغات خداوند نیز همین گونه است آنها که می‌خواهند جلوی حرف حق را بگیرند، خداوند آن حرف حق را گسترده‌تر به گوش مخاطب می‌رساند. چون حرف حق است و مثل آب روان مسیر خود را پیدا می‌کند این اقدامات باعث می‌شود این مجموعه‌ها بیشتر بین مردم جا بیفتد و مردم بیشتر به آنها گرایش و رغبت پیدا کنند و مثل آگهی تبلیغاتی برای ما محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: چنین اقداماتی همیشه نتیجه عکس داشته است؛ از حرکت سلمان‌رشدی تا تحریم حجاب و یا مانع شدن در ساخت مناره‌های مساجد در کشورهای اروپایی و اهانت به اصطلاح کشیش آمریکایی نسبت به قرآن، همه و همه باعث تقویت بیشتر اسلام شده‌اند. در این زمینه نیز در حدیث نبوی آمده است که در طول سال‌های مختلف دین خدا توسط مردم ستمکار مورد هدف قرار گرفته اما آنها علی‌رغم کارهای زشت‌شان، با وعده پروردگار، دین اسلام را تقویت می‌کنند. امروز جهان مسیحیت متوجه شده که ما حرف‌های خلاف نمی‌زنیم و قرائت ناب اسلام را که با فطرت بشر مطابقت می‌کند، برای دنیا نقل می‌کنیم. آیا فیلم‌های آنها راجع به «مسیح»، به لحاظ انطباق با ارزش‌های الهی قابل مقایسه با «بشارت منجی» است؟

رئیس سازمان صدا و سیما در ادامه تصریح کرد: چر آن موقع که «وسوسه‌های مسیح» را ساختند و زشت‌ترین مسائل را پیرامون حضرت مسیح مطرح کرده و به خورد مردم دادند، اینها سکوت کردند؟ اما امروز که این قرائت پاک از مسیح می‌شود، برآشفته می‌شوند… اینها نشان می‌دهد که مسیر ما درست است و فضاهایی که در دنیا ایجاد می‌شود، با قواعدی که در حوزه رسانه وجود دارد مغایر است.
ضرغامی با اشاره به نامگذاری سال ۸۹ به نام سال کار مضاعف، همت مضاعف از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی تصریح کرد: فکر می‌کنم این شعار مربوط به این نیست و همه دنیا می‌تواند آن را سرلوحه کار خود قرار دهد. توصیه به اعضای اتحادیه است که با تلاش و همت مضاعف کارها را جهشی ساخته و مسیر را سریع‌تر ادامه دهند.

رئیس رسانه ملی گفت: اولین قدم برای این امر آشنایی با ظرفیت‌های تولیدی ماست. شما باید در اتحادیه، ابتدا با امکانات و ظرفیت‌های موجود آشنا بشوید، اطلاعات وسیع، دقیق و جامع از امکانات پیدا کنید و ستاد اتحادیه رادیو – تلویزیون‌های کشورهای اسلامی در این رابطه بیشتر باید عمل کند که بخش‌های مختلف را به شما معرفی کرده و از این طریق، از ظرفیت‌ها مطلع شوید و با استفاده از آنها، برنامه‌های خود را جلو ببرید.

وی ادامه داد: اگر برنامه‌ریزی خوبی در این راستا صورت گیرد، اتحادیه به بلوغ خود نزدیک می‌شود و اینها می‌تواند موضوعات خوبی برای بهره‌برداری سایر دوستان برای پیشرفت برنامه‌هایی که در ارتباط با رسانه‌ها دارند، باشد.

رئیس سازمان صدا و سیما تصریح کرد: در فضای جهان امروز شاهد دو جریان اسلامی، مسلمانان، اعتقادات و عقاید مترقی که به نام اسلام مطرح شده و از طرف دیگر دنیای استکبار با برخورداری از همه ابزارهای نوین علیه اسلام روبرو هستیم. پس از دوره جنگ جهانی تقسیم‌بندی‌های کلاسیک از بین رفته و آنچه مانده، اسلام و دنیای استکبار است. برای همین، استکبار تلاش می‌کند اسلام را از بین ببرد. فیلم‌هایی که می‌سازند، اقدامات رسانه‌ای و عوام‌فریبی آنها، همه گویای این مطلب است و امروز اسلام، پرچم‌دار تمام انسان‌های آزاده دنیاست، مستضعفین جهان که به جایی امید ندارند، امروز این امید را در تفکرات اسلامی می‌بینند و رسانه‌هایی که در این زمینه حرکت می‌کنند، رسالت خطیری بر عهده دارند.

رئیس رسانه ملی در ادامه به اهداف و محورهایی که رسانه‌های استکباری در جهت تضعیف اسلام پیگیری می‌کنند اشاره کرد و عنوان داشت: با توجه به فضایی که ایجاد شده، اهدافی که رسانه‌های استکباری به صورت منسجم تعقیب می‌کنند، چهره تعالیم نورانی اسلام و بستن خرافه‌ به دین اسلام است و شما آن را در برنامه‌هایشان می‌بینید. ایجاد و گسترش جنگ‌های فرقه‌ای و در صدر آن ایجاد تفرقه میان شیعه و سنی از اهداف دیگر آنهاست همچنین رسانه‌هایی ایجاد می‌شود با ماهیت اسلامی برای تفرقه بین گروه‌های اسلامی که به اسلام ضربه می‌زنند و از سوی استکبار نیز پشتیبانی مالی می‌شوند.

وی ادامه داد: به چالش کشاندن آداب و سنن اسلامی در جهان مدرن امروز و مقابله با برخی احکام اسلام مانند مقوله حجاب از دیگر اهداف آنهاست که تلاش می‌کنند آن را مغایر با حقوق بشر نشان دهند. همچنین تحریف واقعیات جهان اسلام و تلاش در تحریف حقایق جمهوری اسلامی ایران به منظور ناکارآمد نشان دادن اسلام در جوامع اسلامی و ترسیم چهره غیرعقلانی، غیر منطقی و خشن از اسلام و قرار دادن این مکتب با تروریسم هدف دیگر کشورهای استکباری است و در این زمینه دهها فیلم سینمایی، مستند و گزارش ساخته‌اند تا بگویند اسلام مساوی با تروریست است. در همین راستا گروهک‌هایی را خودشان خلق و طراحی کرده‌اند مانند القاعده و طالبان که رفتارشان نشان می‌دهد استکبار و دشمنان اسلام آنها را می‌پسندد و همه اینها توطئه جهانی است که شکل گرفته تا میان اسلام با مقوله حقوق بشر، دموکراسی و آزادی تضاد ایجاد کنند. آنها تلاش می‌کنند تا بگویند این موارد با دستورات اسلامی در تعارض است و صدها مصداق از زیر پا گذاشتن حقوق بشر در حال روی دادن است که آنها به آن نمی‌پردازند.

ضرغامی در ادامه سخنان خود اظهار داشت: ایجاد و ترویج شبهات فکری و کلامی نسبت به ارکان اسلام از دیگر توطئه‌های کشورهای استکباری است و ترسیم چهره عقب‌افتاده از کشور و یا جوامع اسلامی و جلوگیری از هرگونه بازتاب مثبت از اسلام در جوامع بین‌الملل به همراه منزوی نگه داشتن پیشرفت‌های شگرف دنیای اسلام و عقب مانده نشان دادن آن در دستور کار آنها قرار دارد.

رئیس رسانه ملی تأکید کرد: ایجاد و گسترش تفرقه در میان جوامع اسلامی و ایجاد مانع برای وحدت، تحریف مهمترین مسئله روز جهان یعنی مسئله قدس شریف و تلاش برای ایجاد رخته در صفوف مسلمانان در منطقه ژئواستراتژیک خاورمیانه از دیگر اهداف آنهاست. همچنین تلاش در جهت تحریف و تخریب شخصیت‌های جهان اسلام به ویژه شخصیت حضرت امام (ره) به عنوان احیاگر اسلام، رهبر معظم انقلاب و رهبران گروه مقاومت از دیگر اهداف آنها است.

رئیس سازمان صدا و سیما در ادامه سخنان خود به راهبردهای موجود در این زمینه نیز اشاره و تصریح کرد: به نظر می‌رسد بهترین راهبردهایی که وجود دارد و وظایف ما به شمار می‌رود، عبارت از ترسیم چهره منطقی و عقلانی از اسلام و آموزه‌های حقیقت‌بخش آن به همراه ارائه تصویری جهانشمول و رحمانی از اسلام است.

وی ادامه داد: تلاش در جهت گسترش وحدت در جهان اسلام، پرهیز از ایجاد تفرقه‌های معنوی و پرهیز از محورهای وحدت بخش با الهام از آموزه‌های امام و رهبر و دیگر علمای جهان اسلام از دیگر اولویت‌های ماست. همچنین تلاش در جهت ایجاد و تقویت روحیه خودباوری و اعتماد به نفس و تمسک به کلمه رمز ما می‌توانیم در میان مسلمانان باید در دستور کار قرار گیرد و آموزش منطقی، روشنگرانه و روزآمد از آداب و سنن اسلامی بخصوص مسئله حجاب به عنوان سلاح برنده زمان در عصر مدرن به‌کار گرفته شود.

ضرغامی با بیان این که رفتاری که امروز با زنان در غرب می‌شود در اقوام بدوی و بربریت هم سابقه نداشته است، تصریح کرد: این مسئله نشان می‌دهد که دفاع حقوق بشر از زنان عوامفریبانه است و امروز مسئله حجاب برای ما یک فرصت است و زنان محجبه ما توانستنه‌اند پله‌های ترقی را طی کنند و فکر می‌کنم به عنوان یک ظرفیت وسیع می‌توان از آن استفاده کرد.

وی در ادامه سخنان خود به ارائه تفسیر و تصویری کارآمد از اصول جهانی اسلام و اتخاذ سیاست‌های هماهنگ خبری در مواجهه با چالش‌های دنیای استکبار و اسلام هراسی که به وجود آمده است، اشاره کرد و گفت: ایجاد امید، نشاط و همبستگی میان امت اسلامی در مقابله با جهان سلطه و آشنایی و تعامل بیشتر میان جوامع اسلامی به همراه تقویت جبهه مقاومت اسلامی باید در دستور کار قرار گیرد. همچنین مقابله با مظاهر غرب‌زدگی و سلطه غرب بر جوامع اسلامی خصوصا نخبگان از موارد مهم دیگر است.

ایجاد زمینه‌های همبستگی در امت اسلامی در برابر با حوادث تلخ نظیر سیل پاکستان و کشف و شناسایی ترفندهای جبهه اسلام‌ستیز غرب و افشای آن در جوامع اسلامی؛ از نکات مهم دیگر است.
وی در پایان سخنان خود گفت: بالا بردن و ارتقا کیفیت هم در حوزه محتوا و فنی و بهره‌برداری از فناوری‌های جدید تولید متن باید مورد توجه قرار گیرد و در این زمینه صدا و سیما آمادگی دارد که دوره‌های آموزشی را برای علاقمندان چه حضوری و چه از راه دور برگزار کند.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>