سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۵ دی ۱۳۸۹ در ۱:۰۷ ب.ظ چاپ مطلب
از منظر سوره سینما:

نگاهی به قسمت چهاردهم «مختارنامه»، با توجه به نقطه حساس تاریخی فیلم و مسئله کعبه سوزی

نگاهی به قسمت چهاردهم «مختارنامه»، با توجه به نقطه حساس تاریخی فیلم و مسئله کعبه سوزی

سوره سینما: حمله امویان به مکه و سوزاندن خانه خدا ، یکی از نقاط عطف “مختارنامه” بود، که در قسمت چهاردهم به نمایش درآمد

سوره سینما: حمله امویان به مکه و سوزاندن خانه خدا ، یکی از نقاط عطف “مختارنامه” بود، که در قسمت چهاردهم به نمایش درآمد

این سریال از ابتدای نمایش خود با انتقادهایی از جانب دیالوگ های فیلمنامه مواجه شد. دیالوگ هایی که دارای دست اندازها و خطاهای زمانی است. اکنون به قسمت چهارده سریال رسیده ایم ، قسمتی که تبلیغات زیادی درمورد آن صورت گرفته و مشتاقیم که ببینیم چگونه از آب درآمده است. نمایش زیبا و مخاطب پسند شهر مکه و ماکت کعبه تا حد زیادی طبیعی طراحی شده آن ، که همچنان خوب است و از اضافه شدن چاشنی آداب و رسوم عزاداری زنان هم خوشت میاید. وارد صحنه کارزار شده ای ، قرار است نبردی مهم و تاریخی پیش رو باشد ، که صحنه آرایی خوبی برای آن صورت گرفته و جلوه های ویژه درخوری برایش آفریده شده است. اما… بازهم خطای نا همگون بودن دیالوگ مجدادا ایجاد دست انداز می کند و به همین نسبت که صحنه مهم تر است ، خطا هم زیر ذره بین تر. محو رجز خوانی های جذاب پس از نبرد مختار هستی ، که ناگهان با آمدن یک عبارت سبک و عامیانه در معرکه عبارات ادبی و تاریخی ، به خنده وادارت می کند… مختار ، خودتی؟!!

* خبرنگار ما نظر عوامل فیلم و چندی از بازیگران قسمت چهاردهم را جویا شد ، که از خاطر شما خوانندگان گرامی می گذرد.

داوود میرباقری / کارگردان:

سیزده قسمت نخست این سریال مقدمه چینی است و از این قسمت به بعد ، مخاطبان ضمن آشنایی با نحوه شکل گیری قیام مختار با ابعاد مختلف یک سریال سنگین و سخت تاریخی مواجه خواهند شد.
محسن شاه ابراهیمی / طراح جلوه های ویژه:

ما پیش از این گفتیم که این سریال دارای جلوه های ویژه بدیعی است که در تاریخ تلویزیون ایران بی بدیل است و بهتر است بعد از نمایش آن ها درباره اش صحبت کنیم. قسمت چهارده یک نمونه از آن بی بدیل هاست. طبیعی بودن صحنه های رزم ، پرش با اسب و سوزاندن خانه کعبه از پر هزینه ترین و مشکل ترین بخش های کار ما بود که خوشبختانه بسیار طبیعی از آب درآمد و ارتباط لازم را با مخاطب برقرار کرد .

مسعود ولدبیگی / طراح چهره پردازی و بازیگر نقش نجده بن عامر، سردسته خوارج مکه:

طبق مطالعات من ، کاراکتر نجده بن عامر فقط خدا را قبول دارد و هیچ کس حتی پیامبران و امامان را هم کامل نمی داند و به دلیل همین مخالفت و عناد با ائمه ، چهره و نام خوشی در بین مسلمانان به خصوص شیعیان ، ندارد. وی گرچه کاملا منفی و سیاه نیست اما مانند زبیریان و عموم اطرافیان مختار ، سودجو و منفعت طلب است که به راحتی نقض پیمان می کند و در جبهه مخالف قرار می گیرد. کما اینکه در همین قسمت هم رگه هایی از شخصیت سست خود را رو می کند و به محض آتش گرفتن خانه کعبه ، به مختار می توپد و القابی مانند سیف ا… را که خود به او داده بود فورا پس می گیرد.
سیامک اطلسی / بازیگر نقش حصین بن نمیر:

بازی در نقش منفی و مقابل ائمه از زاویه ای بسیار آزار دهنده است ، اما از جهتی دیگر وقتی رو در روی این شخصیت ها قرار می گیریم پی به عظمت آنها و کوچک بودن کاراکترهای مقابلشان می بریم .

رضا استادی / مدیر روابط عمومی سریال:

این قسمت شامل چند حادثه و فراز مهم داستانی بود . رویارویی سپاه امویان با سپاه مکه به فرماندهی مختار یکی از بخش های مهم این قسمت و کل سریال است ، همچنین نمایش حمله امویان با منجنیق به کعبه و آتش گرفتن کعبه با جزئیات بسیار ، بیشترین وقت و انرژی را در به تصویر کشیدن آن در ابعاد و شکل واقعی به خود اختصاص داد. این یکی از قسمت هایی بود که در اکران سریال برای اصحاب رسانه به نمایش درآمد و با توجه به استقبال آن عده محدود ، برقراری ارتباط خوب این قسمت با عموم مردم پیش بینی می شد.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>