سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۷ بهمن ۱۳۹۲ در ۲:۱۹ ب.ظ چاپ مطلب
نشست خبری جهان بیگلری- 3/

برای حوزه هنری کیفیت فیلمنامه مهم است/ همکاری با سینماگران حرفه‌ای

biglari4

سهیل جهان بیگلری همکاری با سینماگران شاخص را یکی از اهداف سازمان سینمایی سوره دانست.

سهیل جهان بیگلری همکاری با سینماگران شاخص را یکی از اهداف سازمان سینمایی سوره دانست.

مدیر عامل سازمان سینمایی سوره در بخش دیگری از سخنانش در پاسخ به این که حوزه هنری تنها با تعداد محدودی از تهیه کننده‌ها و کارگردانان سینما کار می کند، گفت: حرف و حدیث در فضای سینما زیاد است و متاسفانه این صحبت ها جامانده دوره های گذشته است که فضای سینما را غبارآلود کرده است. برای حوزه هنری فرقی نمی کند با کدام تهیه کننده و کارگردانی کار کند بلکه آنچه مهم است وجود فیلمنامه خوب در راستای اخلاق و سیاست های حوزه هنری است.بنابراین فضای غبارآلود سینما که به دلایل متعدد ایجاد شده است نباید مدنظر قرار داد بلکه خروجی نهادها و سازمان ها در تولید فیلم های ارزشمند سینمایی مهم است.

جهان‌بیگلری درباره مشارک با نهادهای مختلف گفت: با هر سازمان و نهاد سینمایی که به شکل مشارکتی وارد همکاری با حوزه هنری شود، همکاری خواهیم کرد. به همین دلیل تلویزیون هم باید در ابتدا سرمایه گذاری و مشارکت کند و اگر این مشارکت صورت گیرد حتما هم چرخه اقتصادی و هم تولید آثار خوب سینمایی با موفقیت انجام خواهد شد، به همین دلیل علاقه مند هستیم که با تلویزیون کار مشارکتی انجام دهیم تا این چرخه سریعتر به انجام رسد، اما مشکل نبود تفاهم نامه های اجرایی است.

مدیرعامل سازمان توسعه سینمایی حوزه هنری در پاسخ به این پرسش که چرا فیلم «تاج محل» اکران نشده است؟ گفت: اکران درست فیلم یک فعالیت کاملا تخصصی است بخصوص فیلم هایی مثل «تاج محل» و «خسته نباشید» که تفاوت ماهوی با فیلم های حرفه ای دارند. در واقع باید فضایی ایجاد شود که بتوان اکران این فیلم ها را به بهترین شکل انجام داد.

این مدیر سینمایی افزود: حوزه هنری علاقه مند است که با سازمان ها و نهادهای سینمایی کار کند تا سینما به یک هم‌افزایی برسد، منتها مساله این است که هنوز مدیران وزارتخانه ها و مراکز غیرمرتبط با سینما از ظرفیت این هنر و صنعت آگاه نیستند و چون آگاهی ندارند استفاده درستی از ظرفیت های سینما نمی کنند و چون استفاده درستی از ظرفیت های سینما نمی شود، در نتیجه چرخه سینما از کار می افتد.

مدیرعامل سازمان توسعه سینمایی حوزه هنری با اشاره به چگونگی سفارش سوژه به تهیه‌کننده‌ها گفت: حوزه هنری سوژه های خود را با توجه به اهداف این نهاد سینمایی با تهیه‌کننده‌ها مطرح می کند بعد از طرح این موضوع جلساتی می گذاریم، دغدغه ها و بحث و نظرهایی روی موضوع انجام می دهیم، پس از این مرحله تحقیق و نگارش آغاز می شود و در نهایت پس از پرداخت کامل، فیلمنامه مورد بحث و بررسی قرار می گیرد تا ببینیم به آنچه می خواهیم تبدیل شده یا نه که اگر چنین باشد ساخت فیلم شروع می شود.

جهان‌بیگلری گفت: به عنوان مثال ساخت فیلم «نورالدین پسر ایران» را با عزیزالله حمیدنژاد مطرح کردیم، اما خود حمیدنژاد از انجام این پروژه انصراف داد. نمونه دیگر پیشنهاد کار به کیانوش عیاری است که خود من با عیاری تماس گرفتم، کتابی به او پیشنهاد دادیم تا بررسی کند و بر اساس این کتاب فیلمنامه بنویسد، اما به آنچه می خواستیم نرسیدیم. بنابراین سوژه و فیلمنامه خوب برای رسیدن به تولید از اهمیت ویژه ای برای حوزه هنری برخوردار است.

جهان بیگلری ادامه داد: ما علاقه به مشارکت با صدا وسیما هستیم و دوست داریم با مشارکت آنها فیلم و سریالهای قابل قبولی بسازیم اما لازمه این کار این است  که به یک تفاهم‌نامه و پیمان‌نامه اجرایی با تلویزیون برسیم نه اینکه فقط توافقاتی صورت بگیرد زیرا اگر این تفاهم‌نامه‌های اجرایی عملی شود؛ به مرور در طول سال کارها به جریان می‌افتد و آثار در زمان‌بندی مشخص به نمایش درمی‌آید اما با روش فعلی فقط ما شاهد خواهیم بود که تلویزیون در آخر سال فقط تعدادی از فیلم‌ها را می‌خرد و برای عید نمایش می‌دهد.

رئیس سازمان توسعه سینمایی سوره ادامه داد: امروز ارتباطات بهتر و هم‌افزایی در بین دستگاه‌ها و وزراتخانه‌ها برای رشد و توسعه سینما لازم است و باید مشارکت بیشتری صورت بگیرد. متاسفانه در بسیاری از وزارتخانه‌ها مدیران از کاربرد سینما اطلاع ندارند و کمتر از آن استفاده می‌کنند به همین دلیل چرخه سینما ابتر مانده و سینما خودش مانده است با بودجه محدودی که دارد.علت اینکه اقتصاد سینمای ما ضعیف است این است که وزارتخانه‌های ما به سینما توجه ندارند و اگر در کشورهای دیگر سینمای قوی دارند به دلیل آن است که سازمان‌ها، وزارتخانه‌ها و نهادها به سینما توجه جدی دارند.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>