سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۹ بهمن ۱۳۹۲ در ۱۰:۲۴ ق.ظ چاپ مطلب

حمایت قاطعانه میرباقری از عرب‌نیا/ «مختارنامه» با او خاطره‌انگیز شد

arab-nia

کارگردان مجموعه «مختارنامه» حضور فریبرز عرب‌نیا در این پروژه را دریادماندنی دانست.

کارگردان مجموعه «مختارنامه» حضور فریبرز عرب‌نیا در این پروژه را دریادماندنی دانست.

سوره سینما- در سومین آیین سپاس فرهنگسرای ارسباران، این بار یکی از متفاوت ترین بازیگران سینمای ایران تجلیل شد، فریبرز عرب نیا که پیشتر با «ضیافت»، «سلطان»، «شوکران» و  اخیرا با «مختارنامه» قدرت بازیگری‌اش را نشان داده و به محبوبیت دست یافته در کنار مردم، داوود میرباقری کارگردان سرشناس سینما و تلویزیون و تعدادی از بازیگران تقدیر شد. جانیار فرزند عرب نیا هم در این مراسم در کنار پدرش روی سن رفت و تشویق شد. در شب خاطره انگیزی که با تشویق و حمایت مردم غرور آفرین شده بود، عرب نیا پاسخ تلاشش برای حضوری موثر در سینما و ثبت یادگارهایی ارزشمند را از مخاطبان آثارش دریافت کرد.

یکی از مهمترین بخش‌های این مراسم نکوداشت، صحبت‌هایی بود که همکاران و دوستان این بازیگر از او داشتند، صحبت‌هایی که از نظم و دقت نظر او در کار حکایت داشت. اما شاید بتوان گفت اصلی ترین بخش این مراسم، حرف‌های داوود میرباقری بود، کارگردان بی حاشیه سینما و تلویزیون در شبی که با نام بازیگر «مختارنامه» گره خورده بود به حمایت از هوش، احساس مسوولیت و ذوق هنری عرب نیا پرداخت و گفت: عرب نیا شایسته تقدیر است و این مراسم باید زودتر از این برگزار می شد، تلویزیون در این بخش کم کاری کرد. هفت سال کار مستمر در مجموعه تلویزیونی «مختارنامه» سنگین و دشوار بود، اگر همت و انگیزه او نبود، نمی‌توانستیم نتیجه ای که امروز به نام «مختارنامه» ثبت شده به دست بیاوریم. اگر همراهی و همدلی فریبرز عرب‌نیا نبود سریال «مختارنامه» عقیم می‌ماند.

میرباقری در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به دشواری شرایط تولید «مختارنامه» گفت: عرب نیا در بیشتر سکانس‌های مجموعه مقابل دوربین بود، وی در سکانس های پرتحرک و دشواری حضور داشت اما همه اینها با توجه به عشق و انگیزه اش به کار، باعث شد «مختارنامه» در حافظه مردم ماندنی شود. همراهی او در این مجموعه از بخش‌های زیبای کارنامه هنری من است.

کارگردان فیلم سینمایی «ساحره» به یک پرسش بزرگ درباره اخلاق حرفه‌ای عرب نیا میان صحبت‌هایش پاسخ داد: گاهی می‌گویند که او بازیگری بداخلاق است، عده‌ای به من توصیه می‌کردند با او همکاری نکنم اما خدا را گواه می‌گیرم این موضوع در همکاری مشترک ما وجود نداشت.در این سال‌ها درگیری لفظی باهم نداشتیم و مسیری را با عشق و علاقه با هم شروع کردیم و به پایان رساندیم. کمترین اصلاحات را راجع به بازی عرب‌نیا داشتم و حضور او مجموعه را خاطره‌انگیز کرد.

میرباقری در بخش پایانی سخنانش گفت: اختلاف عرب نیا با دیگران به دلیل حساسیت روی نقش است. حضور چنین بازیگرانی برای فضای فرهنگی ما مغتنم است، این جنس بازیگران روی نگاه و شخصیتی که بازی می‌کنند فکر می‌کنند. سخت گیری عرب‌نیا برای تاثیرگذاری روی کیفیت بازی و حاصل کارش است و اگر آدم عقده نداشته باشد باید صحبت‌های او را بشنود.

در پایان مراسم عرب‌نیا در میان تشویق مردم و همکارانش روی سن آمد و چند جمله صحبت کرد: من هم مثل همه انسان‌ها ضعف‌های زیادی دارم که دوستانم امشب به زبان نیاوردند. سرمایه‌ من همین دوستان هستند که در کنارشان بزرگ شدم و ارزش اصلی زندگی من قدر دیدن از مردم است، نه از کسانی که قرن‌هاست خوابند. خوشحالم که در این ۳۰ سال فعالیت در سینما با شما دوستان عزیز همکار بودم.