سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۷ بهمن ۱۳۹۱ در ۱۱:۲۱ ق.ظ چاپ مطلب
فرصتی برای درخشش/

ستاره‌های تئاتر روی پرده نقره‌ای

رویا افشار

جشنواره فیلم فجر امسال میزبان بازیگران مطرح تئاتر در فیلم‌های سینمایی «خسته نباشید» «دهلیز»، «آسمان زرد کم‌عمق» و «روز روشن» است.

جشنواره فیلم فجر امسال میزبان بازیگران مطرح تئاتر در فیلم‌های سینمایی «خسته نباشید» «دهلیز»، «آسمان زرد کم‌عمق» و «روز روشن» است.

سوره سینما – زینب عسکری: امسال در سی و یکمین جشنواره فیلم فجر حضور بازیگران مطرح تئاتر در فیلم‌های سینمایی راه یافته به بخش‌های مختلف جشنواره فجر قابل توجه است. در سال‌های اخیر تعداد بازیگران تئاتر که در مراسم اختتامیه فجر روی سن رفته و سیمرغ بلورین را در حضور بازیگران شناخته شده سینما دریافت کرده‌اند، کم نبوده است.

درخشش بازیگرانی که سابقه تئاتری‌شان اعتباری ویژه برای کارنامه حرفه‌ای‌شان فراهم کرده در مهمترین جشنواره فیلم ایران باعث شده، بسیاری از کارگردان‌ها به ویژه آنهایی که آثاری متفاوت می‌سازند،به سراغ این بازیگران بروند. پس از بحث‌های بسیاری که بین اهالی تئاتر و سینما درباره ورود بازیگران مطرح سینما به تئاتر شکل گرفت، بازیگران مطرح تئاتر در سینما حضور گسترده‌تری نسبت به گذشته پیدا کرده‌اند. رویا افشار، نگار عابدی، سعید چنگیزیان، نسیم ادبی و امیر دژاکام از این بازیگران هستند که امسال آنها را در جشنواره فیلم فجر خواهیم دید.

امیر دژاکام از بازیگران و کارگردانان با سابقه تئاتر امسال با فیلم «هیس دخترها فریاد نمی‌زنند» به کارگردانی پوران درخشنده در جشنواره فیلم فجر حضور دارد. وی بازی در نمایش‌های «اسب سفید» ‏، «آسیدکاظم» ،«‏صیادان»، ‏«شب رجعت»، «سقوط» ، ‏«مرگ دیگری»، «کرکس‌ها» و «روی صحنه» را در کارنامه بازیگری تئاترش دارد.

رویا افشار نیز از بازیگران با سابقه تئاتر است که علاوه بر حضور در جشنواره تئاتر فجر امسال به عنوان بازیگر، در سی و یکمین جشنواره فیلم فجر هم با بازی در فیلم سینمایی «خسته نباشید» ساخته محسن قرایی و محصول حوزه هنری حضور دارد. بازی در نقشی ویژه در این فیلم می تواند پس از سال‌ها دوباره این بازیگر را به سینما بازگرداند. افشار به دلیل ویژگی‌های نقش و جنس فیلم می‌تواند در فهرست نهایی نامزدهای دریافت سیمرغ بلورین بازیگری نقش مکمل زن در این دوره از جشنواره قرار بگیرد.
وی در نمایش‌های مطرح «زمستان۶۶» ایفای نقش کرده است. به خاطر بازی در این نمایش در نهمین جشن خانه بازیگر تئاتر به عنوان بهترین بازیگر زن تئاتر در سال ۱۳۹۰ معرفی شد.  سعید چنگیزیان از بازیگران گروه فعال تئاتر «لیو» امسال در سی و یکمین جشنواره فیلم فجر با فیلم سینمایی «دهلیز» و «آسمان زرد کم‌عمق» ساخته بهرام توکلی حضور دارد. چنگیزیان از ستاره‌های تئاتر است که در سال‌های اخیر در سینما کشف شده است.

کشف این بازیگر ستایش شده تئاتر توسط همبازیان او انجام شد، بازیگران سینما که در نمایش های مختلف همبازی او بودند، تلاش کردند تا قدر و جایگاه این بازیگر را به سینماگران معرفی کنند، چنگیزیان پس از چند تجربه مقابل دوربین تلویزیون و سینما، امسال در فیلمی از بهرام توکلی مقابل دوربین رفته است، کارگردانی که متعلق به جریان سینمای متفاوت ایران است و بازی‌های فیلم‌هایش دریادماندنی.
چنگیزیان در نمایش‌های مطرحی چون «ایوانف» به کارگردانی امیررضا کوهستانی و «کالیگولا» به کارگردانی همایون غنی‌زاده بازی کرده است. چنگیزیان در هشتمین جشن بازیگران خانه تئاتر برای بازی در نمایش «کالیگولا» رتبه سوم بازیگری را از آن خود کرد.
نگار عابدی از اعضای گروه تئاتر «دن کیشوت» امسال با دو فیلم سینمایی «دهلیز» ساخته بهروز شعیبی و «روز روشن» ساخته سید حسین شهابی در جشنواره فیلم فجر حضور دارد. وی در نمایش های «مصاحبه» و «مجلس‌نامه» به کارگردانی محمد رحمانیان»، «تیغ کهنه» به کارگردانی نادر برهانی‌مرند و «ملا نصرالدین» به کارگردانی علی‌اصغر دشتی بازی کرده است. نسیم ادبی از بازیگران با سابقه و خوب تئاتر در جشنواره فجر امسال با فیلم «روز روشن» حضور دارد. او در نمایش‌های «سرشت سوگناک زندگی» و به کارگردانی محمود عزیزی، «شمس پرنده» به کارگردانی پری صابری و در نمایش «سانتا کروز» به کارگردانی هما روستا بازی کرده است. او برای بازی در نمایش «کسوف» جایزه دوم بازیگری هشتمین جشن بازیگر خانه تئاتر را از آن خود کرد.

ویژگی بازیگران تئاتر شناخت کلیت اجرا و هماهنگی با بازیگران یک گروه است. آنها به خاطر تجربه شخصیت‌های متفاوت روی صحنه، کمتر دچار تکرار در بازیگری هستند و چون در تئاتر تمام توان بازیگری‌شان در معرض دید مخاطب است از تمام امکانات بیانی و بدنی خود استفاده می‌کنند پس قطعا می‌توانند سینما را از این ویژگی‌های مثبت بازیگری بهره‌مند کنند. بازی این بازیگران در فیلم‌های سینمایی مطمئنا فرصت خوبی است برای رسیدن به این نقطه که بازیگران تئاتر قطعا همانطور که در صحنه ماندگار هستند در پرده سینما هم قابلیت ماندگاری دارند. رابطه توامان سینما و تئاتر در سال‌های اخیر به رشد چشمگیر بازیگری انجامیده است، امسال و در سی و یکمین جشنواره فیلم فجر نیز به نظر می‌رسد می‌توان انتظار دیدن بازی‌هایی متفاوت را داشت.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>