سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۶ بهمن ۱۳۹۲ در ۱۲:۳۲ ب.ظ چاپ مطلب
دنبال اعتبار گرفتن از جشنواره نیستم/

قاسمی: «شیار ۱۴۳» مردم را به سینما می‌آورد

317b5__Film-Shiar-134-3-510x319

تهیه‌کننده فیلم سینمایی «شیار ۱۴۳» تأکید کرد به دنبال اعتبار گرفتن از جشنواره فجر نیست.

تهیه‌کننده فیلم سینمایی «شیار ۱۴۳» تأکید کرد به دنبال اعتبار گرفتن از جشنواره فجر نیست.

محمدحسین قاسمی یکی از تهیه‌کنندگان فیلم سینمایی «شیار ۱۴۳» درباره حضور این فیلم در جشنواره فجر به سوره سینما گفت: آشنایی من با نرگس آبیار به سال‌ها پیش زمانی که ایشان مستند می‌ساخت برمی‌گردد. چند همکاری موفق با ایشان داشتیم. مستندهایی که تهیه کردیم در داخل و خارج از کشور مورد توجه قرار گرفت. در زمینه نویسندگی او ۳۰ جلد کتاب دارد که حدود ۱۰ جلد از آنها در زمینه دفاع مقدس هستند. طرح اولیه «شیار ۱۴۳» بر اساس یکی از داستان‌های خانم آبیار به نام «اختر و روزهای تلواسه» نوشته شد. یکی از شخصیت‌های این کتاب شخصیت محوری «شیار ۱۴۳» است.

وی افزود: یک سال طول کشید تا فیلمنامه نوشته شود. ما پیش از «شیار ۱۴۳» یک همکاری موفق در ساخت «اشیا از آنچه در آیینه می‌بینید به شما نزدیکترند» با خانم آبیار داشتیم. این فیلم از لحاظ مضمونی و تولیدی کاملا در سینمای مستقل جای می‌گیرد. در «شیار ۱۴۳» باید به لحاظ پروداکشن انرژی بیشتری می‌گذاشتیم و با فیلم سخت‌تری رو به رو بودیم. چند ماه طول کشید تا پروانه ساخت گرفتیم. دوستان در وزارت ارشاد نگرانی‌هایی داشتند مبنی بر اینکه این فیلم یک فیلم ضد جنگ خواهد شد. برای رفع چنین نگرانی‌هایی صحبت‌های زیادی با ایشان داشتیم که نهایتا توانستیم آنها را متقاعد کنیم این فیلم در راستای حفظ ارزش‌های دفاع مقدس و نکوهش جنگ ساخته می‌شود.

قاسمی درباره مقدمات تولیدی این فیلم اضافه کرد: خانم آبیار فیلمنامه را در فضای کویری می‌دیدند به همین دلیل ما مناطقی مثل قم و یزد و نهایتا رفسنجان را بازدید کردیم که رفسنجان به لحاظ بصری مورد توجه کارگردان قرار گرفت. خانم آبیار برای اینکه فیلمنامه را به لحاظ فرهنگی با جغرافیای رفسنجان همسو کند تحقیق یک ماهه درباره فضای اجتماعی و فرهنگی این منطقه داشتند. از آنجایی که ایشان مستندساز بوده‌ تأکید زیادی بر بازنمایی تصویر واقعی یک منطقه در فیلم داستانی داشت که البته ما هم چنین تأکیدی را در نظر داشتیم.

این تهیه‌کننده ادامه داد: برای افتتاحیه این فیلم یک مراسم کوچک در نظر داشتیم که البته با حضور مادران شهید تبدیل به یک مراسم بزرگ شد. زمانی که می‌خواستیم مراسم کلید زدن فیلم را برگزار کنیم مسئولین شهرستان مس به ما اطلاع دادند وزیر ارشاد برای افتتاح یک نمایشگاه به این شهر آمده‌اند و خود مسئولین مس از دوستان ارشاد دعوت کردند تا در مراسم کلید زدن فیلم کنار ما باشند. مریلا زارعی انتخاب اول و آخر خانم آبیار بود که خوشبختانه این بازیگر به خاطر کیفیت خود فیلمنامه و لطفی که به ما داشت بازی در این فیلم را پذیرفت. بقیه بازیگران مثل خانم زارعی با وجود شرایط سخت تولیدی به ما لطف کردند و در این فیلم حضور پیدا کردند.

وی درباره کم‌اقبال بودن فیلم‌های دفاع مقدسی در اکران عمومی توضیح داد: یکی از دلایلی که ما برای ساخت این فیلم مصر بودیم و سختی‌ها را تحمل کردیم دغدغه‌ای بود که همیشه در سر داشتیم. مردم برای دیدن این فیلم به سینما خواهند آمد. هزینه ساخت این فیلم نسبت به دیگر فیلم‌های دفاع مقدسی پایین است، ولی با این حال برای ما سنگین بود.با تمام وجود و با همراهی خلاقانه همه گروه توانستیم فیلمی را بسازیم که نسبت به نتیجه‌اش بسیار امیدواریم. به دنبال این نیستم که برای «شیار ۱۴۳» از جشنواره فجر اعتبار بگیرم. این «شیار ۱۴۳» است که به این جشنواره و هر جشنواره دیگری که در آن نمایش داده می‌شود اعتبار می‌بخشد.

قاسمی گفت: درست است که وقتی تهیه‌کننده‌ای کاری را شروع می‌کند باید تا آخر آن را درست پیش ببرد ولی انتظار کمی حمایت از مسئولین خیلی طبیعی است. ما از هیچ حمایتی برخوردار نبودیم. از هیچ کس گله نمی‌کنم و منت نمی‌گذارم اما ما در شرایط بسیار سختی فیلم را ساختیم که اگر همراهی دولتی را داشتیم بد نبود. همه عوامل فیلم به شدت خلاقانه ما را یاری کردند از همه آنها و مسئولین مس کرمان کمال تشکر را دارم.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>