سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۱ بهمن ۱۳۹۲ در ۱۰:۳۱ ب.ظ چاپ مطلب
حاشیه‌های یک افتتاحیه پرستاره -1/

ادای دین مهدی هاشمی به سینما/ مرور خاطرات کودکی هما روستا

fajr-hashemi

سی و دومین جشنواره فیلم فجر با تصویری از وفاق، همدلی و امید اهالی سینما آغاز شد.

سی و دومین جشنواره فیلم فجر با تصویری از وفاق، همدلی و امید اهالی سینما آغاز شد.

سوره سینما- مراسم افتتاحیه اولین جشنواره فیلم فجر در دولت تدبیر و امید رای ساعت ۱۸:۳۰ آن طور که ستاد برگزاری جشنواره خبر داده بود شروع شد.

پیش از ورود به سالن اصلی حضار با خیرمقدم حجت الله ایوبی مدیر سازمان سینمایی و معاون سینمایی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جلیل اکبری صحت مدیر روابط عمومی و حبیب ایل بیگی مشاور رسانه ای دبیر جشنواره فیلم فجر روی فرش قرمزی پای می گذاشتند که میهمانان ویژه این ضیافت هنری را به تالار وحدت می رساند.

فرزاد حسنی مجری مراسم با صدایی رسا نام میهمانان را می برد و مونیتوری که گوشه ای از محوطه خارجی تالار وحدت نصب شده بود، جزئیات را نشان می داد. عکاسان کنار فرش قرمز تصاویرشان را از میهمانان ثبت می کردند.

مراسم با پخش سرود ملی، تلاوت آیاتی از قرآن مجید آغاز شد و تیتراژ روی پرده رفت که نام مجری و برگزارکنندگان مراسم را روی مانیتور سالن نشان می داد. پس از آن قطعه ای نمایشی اجرا شد و پوسترهای جشنواره فیلم فجر روی سن به نمایش گذاشته شد.

علیرضا رضاداد ابتدا پشت تریبون رفت و به حاضران خیرمقدم گفت. علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد سخنران ویژه بعدی بود که پیام دکتر حسن روحانی رئیس جمهور را قرائت کرد. پس از پیام نوبت به تیزرهای معرفی داوران بخش های مختلف جشنواره رسید.

فرزاد حسنی مجری مراسم از سوی حاضران در سالن به شدت تشویق شد، وی از دالانی که در دکور طراحی شده و یادآور بناهای تاریخی ایرانی است روی سن آمد و با نام بردن از کارگردان های بزرگ سینمای ایران، مسعود کیمیایی، احمدرضا درویش، محمدمهدی عسگرپور، سیدرضا میرکریمی، کیومرث پوراحمد و … به آنان ادای احترام کرد.

اجرای موسیقی توسط گروه جوان «چارتار» با استقبال فراوان همراه بود. طبقات فوقانی تالار وحدت به مرور مملو ار جمعیت شد و گروهی از نمایندگان رسانه ها ایستاده و در طبقه اول مراسم را تماشا کردند.

فیلم هما روستا که توسط محمدعلی سجادی ساخته شده روی پرده رفت. در این تصاویر هما روستا از کودکی اش و سفر به مسکو سخن گفت و تاکید کرد که پدرش مخالف بازیگری او بوده. این فیلم با تصویر زیبایی از هما روستا روی سن و در حالی که همسر فقیدش حمید سمندریان از او تقدیر می کند، به پایان رسید.

رضا کیانیان، رخشان بنی اعتماد و هما روستا روی سن آمدند. کیانیان ابتدا گفت: افتخار می کنم که برای بزرگداشت خانم روستا اینجا هستم، من اولین جایزه سینمایی ام را از دست ایشان گرفتم و در تئاتر در کنار ایشان درخشیدم و وی به من بسیار کمک کرد. سر تعظیم به ایشان فرود می آورم.

رخشان بنی اعتماد هم گفت: ادای احترام می کنم به همای عزیز، نه فقط به خاطر هنر بازیگری اش به خاطر این که هنر چگونه هنرمند بودن و هنرمند ماندن را می داند. هما روستا که با استقبال گرم هنرمندان مواجه شده بود گفت: خوشحالم که در این جمع هستم. نگاهها، لبخند و محبت مردم مرا به زندگی دلگرم می کند.

کیانیان در بخش دیگری از سخنانش با شوخی گفت: شما داخل لوحتان را ببینید. بعد رو به هما روستا کرده و گفت: این جایزه برای دنیای شما است و پس از آن جایزه نقدی این بازیگر را به او داد و گفت: این هم برای دنیا و آخرت شما خوب است!

رضا کیانیان پیش از ترک سن گفت: از وزیر محترم دولت تدبیر و امید می خواهم در هیات دولت فکری به حال آلودگی هوای تهران بکنند، این قاتل زنجیره ای روزی ۲۴۸ نفر را می کشد. بیچه فقط ۱۲ نفر را کشت. اگر می خواهید ما باشیم، بخندیم، فیلم بسازیم و … فکری به حال این هوای آلوده بکنید.

در بخش بعدی مراسم فیلم تقدیر از مهدی هاشمی روی پرده رفت. در این فیلم سعی شده بود مهدی هاشمی را از خلال شوخ طبعی و دنیای شخصی اش در سفری به شمال ایران بشناسیم. ابتکار این بخش اما در دست خود هاشمی بود، زمانی که با تواضعی در یادماندنی همراه سه نفر از هنروران قدیمی سینمای ایران روی سن آمد و همه را متعجب کرد.

محمد ذوالفقاری، شمس الدین دولتشاهی و غلامحسین میرزایی سه هنرور قدیمی سینما درباره خاطراتشان از سینما صحبت کردند. میرزایی با شور و هیجان خاصی صحبت هایش را شروع کرد: من از سال ۴۷ وارد سینما شدم، تنها افتخارم این است که داریوش فرهنگ در فیلم «دوفیلم با یک بلیت» به من کمک کرد تا در کنار مهدی هاشمی قرار بگیرم.من در ۴۰۰ فیلم بازی کردم اما حضورم در این آثار ۱۰ دقیقه هم نمی شود.