سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۹ بهمن ۱۳۹۲ در ۹:۴۵ ق.ظ چاپ مطلب

ارزیابی یک فیلمساز از جشنواره فجر امسال/ قانون عرضه و تقاضا درست اجرا نمی‌شود

FajrLogo12

کارگردان فیلم سینمایی «بی‌تابی بیتا» تاکید کرد سیستم تولید فیلم در سینمای ایران بیمار است.

کارگردان فیلم سینمایی «بی‌تابی بیتا» تاکید کرد سیستم تولید فیلم در سینمای ایران بیمار است.

مهرداد فرید به خبرنگار سوره سینما گفت: فیلم‌های جشنواره را نه به طور کامل، اما کم و بیش دنبال کرده‌ام. اگر شما ایراد کلی سینمای ایران را ریتم فیلم ها به حساب می‌آورید، معلول را سوای علت می‌نگرید. مشکل اصلی سینمای ایران پول‌هایی است که وارد سیستم تولید آن می‌شود. پول‌های بی هویتی که سیستم عرضه و تقاضا را به هم می‌ریزد.

وی افزود: وقتی یک نهاد دولتی یا یک آدم ثروتمند پیدا می‌شود و چند میلیارد پول به فیلمساز می‌دهد، معادله ها اساسا به هم می‌ریزد. شما به عنوان تهیه‌کننده و کارگردان دیگر دغدغه مخاطب ندارید، چون در مرحله تولید، پول به دست تان رسیده است. از آن چند میلیارد اگر یک سوم را هم توی جیب بگذارید، کفایت می‌کند. دیگر غصه نمی خورید فیلم ریتم دارد یا ندارد؟ تماشاگر بلیت می‌خرد یا نمی‌خرد؟ استقبال صورت می‌گیرد یا نه؟ پولشویی‌هایی که به این شکل اتفاق می‌افتد، باعث می شود دیگر فیلمساز دغدغه گیشه را نداشته باشد. در سینما به محض اینکه دغدغه گیشه را از یاد ببری، فیلم خراب می‌شود و دیگر سازنده غصه تماشاگر را نمی‌خورد.

فرید همچنین درباره برخی فیلم‌های مطرح جشنواره توضیح داد: در مورد فیلم «چ» با توجه به اسم آن نکته ای به ذهنم رسید. با توجه به لوگوی عنوان، احساس می‌کنم فیلمساز سعی کرده ذهن را به سمت چگوارا ببرد و این در حالی است که خود چمران ارزش‌های منحصر به فرد خودش را داراست. این قهرمان ملی شخصیتی مستقل دارد و روایت قصه او برای جذاب شدن نیاز به شخصیت دیگری ندارد. چگوارا هم شخصیت منحصر به فردی بوده اما به نظر من شباهتی به چمران نداشت.

این فیلمساز «خانه پدری» را فیلم مورد علاقه خود معرفی کرد و بیان داشت: امیدوارم این ساخته عیاری اکران عمومی شود، اما این هشدار باید لحاظ شود که تماشای این فیلم محدودیت سنی دارد و بهتر است بیماران قلبی آن را مشاهده نکنند، «خانه پدری» یک اثر خوب و کامل است و حیف است دیده نشود.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>